Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan lærer man mer om hagestell?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 13:32   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.427
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan lærer man mer om hagestell?

Noen som har tips om hvordan jeg kan lære meg mer om hagestell? Jeg har litt bøker, men jeg er alt for dårlig på å se i dem kontinuerlig og det står jo ikke alt om alle de plantene jeg har i hagen. Bør jeg gå kurs? I tilfelle hvor finnes det kurs i Oslo-området?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 15:20   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Det lille jeg kan har jeg lært av venninner med lengre fartstid, bøker og nettsteder med forum med hageprat.
Og ikke minst - gjennom prøving og feiling.....jeg kan si deg at det var ikke veldig fint med et blomsterbed med BARE lille blomster. Den ene stauden etter den andre kom opp...og de var lilla alle som en for gartneren tenkte overhodet ikke på fargesammensetning da hun plantet.

  Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 16:12   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.105
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Mye av gleden med hage for meg er å prøve meg fram.
Tenke farger, blomstring, sol og skygge osv.
Veldig amatør som synes det morsomte er å plante om.

Ellers har jeg fått mye hjelp på nettet, i ulike hagefora m.m.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:27   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Man får seg en svigermor som kan det, og jobber mye med det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 18:37   #5
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Prøve å feile og kanskje lære av foreldre eller andre med erfaring. Jeg er vokst opp med foreldre som elsket hagearbeid. Selv likte jeg det ikke da jeg bodde hjemme.
Så fort jeg fikk min egen grønne flekk og bosted så kom interessen. Det første jeg gjorde var å ta bort allt "ugresset" før planting. Da mamma kom var hun rystet over at jeg hadde tatt vekk en masse flotte stauder som var avblomstret
Men jeg lærte etterhvert og ikke minst bruker jeg tid til å planlegge.
Tabber vil nok de fleste oppleve og det er vel det som gjør det hele så spennende.
Skal en anlegge ny hage så kan det lønne seg å ha med en tegning av hagen og ta den med til en gartner. Finnes det et gammeldags gartneri så dra dit istedetfor Plantasjen. Der kan en få gode råd hva og hvor en skal plante, og ikke minst får en planter av god kvalitet. Kjøper en inn i stort så gir noen også rabatter.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 20:39   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Man melder seg inn på forumet på www.hagegal.no

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 21:00   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Man melder seg inn på forumet på www.hagegal.no

Jeg er jo blottet for grønne fingre, kan jeg melde meg inn jeg også`?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 21:00   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg er jo blottet for grønne fingre, kan jeg melde meg inn jeg også`?

Helt klart

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 00:51   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Man må vel først og fremst ha interessen vel?
Mine besteforeldre drev et lite gartneri da de jobbet og mamman min har alltid hatt hus med stor hage så jeg er vel oppvokst med blomster og hage.
Jeg liker å holde på i min hage og spør andre eller på gartneri når jeg er innom der eller så leser jeg litt og søker i sol/google på det jeg lurer på..

Jeg tar alltid vare på sånne brosjyrer fra plantesentre hvor det står litt mer info om blomster og leser alltid om blomster i gamle ukeblader som jeg får av mamma og svigermor. Og så prvøer jeg litt og feiler endel og får til litt innimellom...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 08:52   #10
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Det finnes hagelag i de større byene, men det ser ikke ut som om de er så opptatte av å lage nettsider.

Da jeg søkte på hagelag i Oslo, så det ut som om de finnes for hver bydel og man kan finne kontaktpersoner gjennom en side inne på Oslo kommune.

Dersom du har litt tid ville jeg ha meldt meg inn i det nærmeste hagelaget og gått på noen møter. Der kan du lære en del og komme i kontakt med hageinteresserte som sikkert gjerne gir råd.

Jeg skal nå overta en stor og totalt ustelt hage. Jeg fikk råd om at det er mulig å leie inn personale fra kommunenes "Grønn avdeling" for å gjøre større grovarbeid, som det er vanskelig å få gjort selv. Ellers ville jeg ha gått til et ordentlig hagesenter (altså ikke Plantasjen, men ett som har gartnere) og bedt om råd. På Fantoft hagesenter her i Bergen fikk jeg beskjed om at dersom jeg tegnet en plan over hagen og kom til dem med den, så ville de gi råd om hva som kunne planter hvor, hva som passet sammen ogsåvidere.

Lykke til.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 10:34   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan lærer man mer om hagestell?

Er det noen med en hyggelig eller flott hage i nærheten av der du bor?
Ta en prat, og spør om det du lurer på.
Mine erfaring er at "hagemennesker" er alltid hyggelige og er villige til å gi råd.

Rett ved jobben min er det en flott liten hage. Mannen som bor der er nesten alltid ute, og jeg er stadig bortom for å se eller kommentere eller spørre om noe. Det viste seg at han er den gamle kommunegartneren i Tønsberg.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no