Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-09, 22:39   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Gjentatte ganger når jeg vasker mannens svarte klær; både skjorter, gensere og t-skjorter, så kommer de ut av maskina full av hvite "flekker". Flekker er vel litt feil å si, for det er striper og skjolder. Og jeg snakker da om flekker over hele plagget, både på retten og på vrangen.

Flekkene virker pulveraktige, men de sitter godt inn i stoffet, så klesrulle eller børste tar det ikke.

Jeg har vært på tanken om at det er rester av vaskepulver, men det som får meg vekk fra den tanken er at jeg _aldri_ finner tilsvarende flekker på mine eller barnas tøy.

Jeg har også tenkt på deodoranten hans, men det også skurrer, siden vi snakker store mengder flekker. Men ok...det skal kanskje ikke mye til før det vises?

Feil med maskina har jeg også tenkt, da opp mot for dårlig skylling, men her også...det er kun på mannens plagg jeg ser dette her. (kanskje jeg har en mannehatende vaskemaskin? )

Noen som har gode ideer om hva i all verden dette kan være, og hvordan bli kvitt det?

Det irriterer meg noe vanvittig

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:43   #2
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Har du vasket innsiden av døra?
Kjør en kokvask.
Det pleier å fungere.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:45   #3
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Jeg har opplevd det samme, bare at her gjør ikke maskina forskjell på familiemedlemmene

Jeg har gått ut ifra at det er rester av vaskepulveret, og etter enda en omgang i maskina er flekkene borte.

ps Har også opplevd grå flekker, og der har jeg erfart at det kan være skitt i tetningsringen i døra som rett og slett har vært skitten.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:46   #4
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Ja, vask døra, og denne tetningsringen innimellom. Og kjør kokevask, det gjør jeg regelmessig.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:47   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.719
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Jeg har opplevd dette på alle våre klær, spesielt om jeg stapper maskinen for full. Prøv med mindre mengde klær og se om det hjelper.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:48   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Maskinen blir jevnlig rengjort, og igjen; hvorfor da bare hans klær?

Flekkene forsvinner etter nok en runde i maskina her også, stort sett.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:52   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Her skjer det hvis maskinen er for full.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 22:56   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Du kjører ikke forskjellige programmer? Vi opplevde det før, da vi kjørte vasken på de korte programmene på 40 grader.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:00   #9
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Det er en av grunnene til at jeg gikk over til flytende vaskemiddel.
Prøv det og ikke stapp maskinen helt full.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:01   #10
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.761
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Dette skjer frå tid til anna med eitt og anna klesplagg hjå oss. Typisk nok er det gamle, utvaska klær som får sånne kvite flekkar.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:07   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Du kjører ikke forskjellige programmer? Vi opplevde det før, da vi kjørte vasken på de korte programmene på 40 grader.

Jeg vasker endel på 40 og på kort ja, men det gjør jeg like mye med mine klær-

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Det er en av grunnene til at jeg gikk over til flytende vaskemiddel.
Prøv det og ikke stapp maskinen helt full.

Har vurdert å prøve meg med flytende vaskemiddel ja, siden jeg heller litt mot at dette er vaskepulver rester.

Sjelden at jeg vasker med veldig full maskin, og den maskina som i går ga et slikt resultat, var knapt halvfull.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:30   #12
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

...og så skjer det viss du stappar ei tube tannkrem utan kork inn i vaskemaskina saman med kleda. Har eg høyrt...

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:31   #13
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:34   #14
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 23:46   #15
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Jeg hadde akkurat samme problem, og nå er det fikset.
Jeg ringte leverandøren av vaskemaskinen min, kunne bare ikke fatte hva det kom av.

Det er flere her som har vært inne på hva problemet er, det er skitt rett og slett.
Vi bruker dårlig vaskepulver (altså kjøper ikke dårlig, men det som er, er dårlig for maskinen) og vasker for mye på lave grader derfor greier ikke vannet å ta unna møkka som blir liggende (spesielt imellom gummien i døra).

Damen jeg snakket med hos leverandøren hadde hatt samme problem selv og hadde sjekket det opp så jeg var heldig som fikk akkurat henne på tråden.
Hennes råd var

  • Vask minst en kokevask i uka.
  • Bruk flytende vaskemiddel.
Jeg har siden da ( i fjor) kjørt to kokevasker i uka og brukt kun flytende vaskemiddel. Og problemet er totalt borte. Det varme vannet sørger for at det ikke blir liggende noe skitt i maskinen. Genialt.

Og at det kun er mannen sine klær som blir sånn. Vel, sånn var det her som regel også. Det var ikke hver gang jeg vasket at det skjedde så det er nok tilfeldigheter.

Kjør et par kokevasker i morgen så skal jeg vedde for at maskinen din blir fin igjen.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 00:21   #16
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

...og så skjer det viss du stappar ei tube tannkrem utan kork inn i vaskemaskina saman med kleda. Har eg høyrt...





Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg hadde akkurat samme problem, og nå er det fikset.
Jeg ringte leverandøren av vaskemaskinen min, kunne bare ikke fatte hva det kom av.

Det er flere her som har vært inne på hva problemet er, det er skitt rett og slett.
Vi bruker dårlig vaskepulver (altså kjøper ikke dårlig, men det som er, er dårlig for maskinen) og vasker for mye på lave grader derfor greier ikke vannet å ta unna møkka som blir liggende (spesielt imellom gummien i døra).

Damen jeg snakket med hos leverandøren hadde hatt samme problem selv og hadde sjekket det opp så jeg var heldig som fikk akkurat henne på tråden.
Hennes råd var

  • Vask minst en kokevask i uka.
  • Bruk flytende vaskemiddel.
Jeg har siden da ( i fjor) kjørt to kokevasker i uka og brukt kun flytende vaskemiddel. Og problemet er totalt borte. Det varme vannet sørger for at det ikke blir liggende noe skitt i maskinen. Genialt.

Og at det kun er mannen sine klær som blir sånn. Vel, sånn var det her som regel også. Det var ikke hver gang jeg vasket at det skjedde så det er nok tilfeldigheter.

Kjør et par kokevasker i morgen så skal jeg vedde for at maskinen din blir fin igjen.

Det høres veldig logisk ut.

Kokevask i morgen, innkjøp av flytende vaskemiddel, og rengjøring av maskinen står nå på timeplanen, så får vi håpe det funker.

Håper mannen tilgir at han må dra med seg skitne klær ut på jobb i morgen

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 08:18   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Ah, jeg hadde en tilsvarende tråd i mai i fjor. Jeg kom på den nå - og faktisk har vi ikke hatt problemer etterpå. Det hjalp ikke med rengjøring av maskinen eller kokvask, men vi bruker bare flytende vaskemiddel, har redusert drastisk på mengden (bruker 1/4-1/2 av det som står på pakken) og bruker aldri skyllemiddel lenger.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 08:23   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.128
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Takk for nyttig tråd. Dette opplever jeg også. Jeg mistenker at jeg stapper maskinen for full. Kanskje jeg burde gå over til flytende vaskemiddel også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 08:55   #19
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Flytende vaskemiddel vil ikke gi dette problemet, som flere nevner over her. Jeg har gått over til det og er mye mer fornøyd. Jeg "oppdaget" flytende vaskemiddel da vi begynte med tøybleier da det er alfa omega å ikke få lukt i bleiene, noe det ofte blir av såperester.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 10:09   #20
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvite "flekker" på nyvaskede klær

Vaskepulver inneholder zeolitter. Disse sliter mer på tøyet enn flytende vaskemiddel, men de vasker da ikke like rent som vaskepulver. Jeg bruker flytende til vanlig lett skittent tøy og vaskepulver til skikkelig møkkete tøy og håndklær/kluter. Det er nemmelig noen barnehageflekker som ikke går bort med flytende vaskemiddel. Jeg bruker heller ikke full mengde vaskemiddel, det blir rent med halv mengde også.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no