Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol til maten på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Alkohol til julemiddagen
Ja 191 77,64%
Nei 55 22,36%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 09:58   #101
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Hos oss serveres det rødvin til ribba. I svært moderate mengder selvsagt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 09:59   #102
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi serverer øl,akevitt og brus til julemiddagen.
Ingen i min familie har alkoholproblemer og alt foregår med måtehold.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 10:02   #103
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Nei. I år er det småbarn som står i sentrum, så da bruker ikke vi alkohol julaften.
Gjerne ellers i året, men denne dagen er det tradisjon å la det være hos oss.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 10:07   #104
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Nei vi drikker ikke alkohol til middagen på julaften. Og ikke ellers i året heller.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 10:09   #105
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Og jeg trykket på ja. Altså feil.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 10:14   #106
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Feirer vi hos mamma og pappa serveres det vin til julemiddagen, men jeg og min mann drikker kanskje bare et halvt glass hver. Etter pakkeåpningen pleier jeg å kose meg med en øl, men det er det.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 10:18   #107
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.971
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, vi serverer rødvin og øl til de voksne som vil ha.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 10:20   #108
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, det blir alltid servert øl, vin og akevitt til julemiddagen. Har alltid vært slik, og jeg har aldri sett noen berusede sjeler i julen.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 11:56   #109
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jeg tror mannen skal ha en liten dram akevitt når han er ferdig med pinnekjøttmiddagen. Jeg er ikke vant med alkohol i julen fra min familie, men etter at mannen kom inn i bildet har også pappa tatt seg et glass til maten. Svigerfamilien drikker vin på julekvelden også. Det ønsker jeg ikke å innføre hos oss før barna er store.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 12:05   #110
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi har øl og akevitt i helt moderate mengder. Jeg drikker øl til maten, men på grunn av at pinnekjøttet er så salt, så går det mest i mineralvann.
Ingen fyll hos oss på juleaften, og vi har også en avholdsmann ved bordet.
Jeg er veldig glad i Munkholm juleøl og drikker gjerne det.

Da jeg var liten derimot hadde vi ett familiemedlem med alkoholproblemer som ble snydens også på juleaften. Jeg kan ikke huske at jeg reagerte spesielt på dette før jeg var langt opp i tenårene.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 12:05   #111
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Nei. Men så drikker ikke vi alkohol ellers i året heller, så det ville vært unaturlig. Uansett så ville nok middagen på julaften vært alkoholfri, siden vi har flere barn til stede.

I min familie er det mer vanlig med konjakk til kaffen, likører og den slags, men ikke hos svigerfar.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:08   #112
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Det blir dervert alkohol til maten julaften, men siden vi skal kjøre hjem utpå kvelden står jeg over i år. Er derimot glad i et glass vin og skal kjøpe inn alkoholfri sådan.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:08   #113
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Jeg er tradisjonelt ikke vant med at det serveres alkohol til julematen. I min familie har det gått mest i tomtebrygg og til nød lettøl.

Men nå i voksen alder serverer vi øl til julematen. Både når vi lager den selv og når vi feirer jul hos svigers i England. Det er helt uproblematisk, for det er ingen familiemedlemmer som har problemer med å begrense seg.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:47   #114
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, jeg drikker et glass rødvin, min kjære et glass øl, og så vil jeg gjerne ha et glass akevitt. Mer en det blir det ikke. Barna ser at vi kan kose oss med et glass alkoholholdig drikke og så bli ferdig med det. Vi drikker oss ikke fulle. Ellers er jeg så å si avholds. Jeg nyter svært sjelden alkoholholdige varer.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:48   #115
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.841
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi blir seks voksne og fire barn julaften i år også. Erfaringsmessig går det 3-4 halve øl. Det kommer vi ikke til å kutte ut i år heller.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 17:47   #116
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Ja, vi har øl til julemiddagen. Er nok med 1-2 glass rødvin, siden vi ikke skal drikke for feststemning. Rødvin er nydelig sammen med pinnekjøtt!
Nyttår er det det samme siden vi har ungene hjemme.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 17:49   #117
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Regner med det. Jeg drikker ikke alkohol selv, men vi har som regel øl og vin på bordet.

Signerer.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 18:30   #118
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Yepp, det blir nok svigerfars hjemmelagde som må smakes på og forsiktig smugles ut i div potteplanter ol. Ikke noe grunnlag for fyll, vi ville vært dau av bunnslam og gjær forgiftning lenge før, ølen smaker nesten som hvitvin så den er mulig å drikke litt av...

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 18:36   #119
Gwen
Midtsommerprinsesse
 
Gwen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 977
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Vi skal til svigermor og der serveres det gjerne vin og akevitt til maten og Irish Coffee ut på natten. Jeg drikker maks et glass vin til maten og hadde ikke savnet det om det ikke ble tilbudt. Har ingen tradisjoner om alkohol i julen hjemmefra.

Jeg svarte altså "ja".

__________________
2004 | 2005
Gwen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 18:37   #120
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.400
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Fantastisk, era! Har vi samme svigerfar?

Vi kommer til å servere øl og akevitt til julemiddagen tenker jeg. Kanskje en flaske rødvin åpnes, men det er mer sannsynlig at jeg åpner rødvinen i ro og mak etter at barna er lagt.

Alkohol til julemiddagen er nytt hos oss, det er faktisk mannen og jeg som har innført det. Ingen av oss er vant med alkohol til julemat, jeg tror ingen av våre foreldre drakk av økonomiske hensyn faktisk. Alkohol er dyrt, og pengen ble heller brukt på julegaver da vi var små. Men vi har oppdaget at samtlige foreldre er glade i litt god vin, øl og akevitt etter at vi selv ble voksne, og vi startet alkoholtradisjonen med å ta med oss en flaske akevitt hjem til svigers en jul. Denne akevitten drakk vi ikke opp før et par juler etterpå for så vidt litt morsomt.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no