Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva strikker du nå?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-22, 09:55   #61
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Tips til fine knestrømper? Helst enfarget, tror jeg, men kan også strikke mønster om bare det er fint nok. Strukturstrikk går også fint.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 24-01-22, 11:05   #62
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Sokker her også for tida, og til de jeg holder på med nå bruker jeg pinner nr 2. Mange av sokkene som er ført opp med pinnestr. 2.5 og 3 blir for store for 36-føtter.

Jeg har str 38, så jeg kan strikke på pinne 2,5, men jeg har smale føtter, så jeg må alltid sørge for noen færre masker i bredden på undersiden av foten. Jeg liker at de sitter godt inntil.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 08:42   #63
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva strikker du nå….

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Jeg strikker ullsokker til gavelageret

Der er jeg også.
Har nesten nettopp startet å strikke sokker da, for jeg hater å strikke med 5 pinner (gikk alltid ned til 4) og helstrikkingen var ikke min greie.
Men med magic loop og german short row helstrikking har jeg begynt å strikke sokker også.
Ingen i min familie strikker sokker da, så det er kjekke gaver. Ingen i familein til han jeg er sammen med strikker, så der er det også kjekt med hjemmestrikket.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 08:43   #64
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Med den produksjonen jeg har for tiden, er det egentlig bare praktisk at det tar litt tid. Og så synes jeg de er bedre å bruke. Jeg bruker slike tynne hjemmestrikkede ullsokker rett på foten uten noe annet mellom. Og det er stort sett det jeg går i i måneder som har R i seg (måneder uten R bruker jeg ikke sokker ).

Jeg skal strikke sånne tynne til meg selv.
Har strikket et par som var gave til kjæresten til mellomste. Hun elsket de.
Med garn om gav regnbuesokker så var det supert til henne.
Så neste sokkerpar jeg strikker skal bli tynne til meg.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 13:08   #65
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.996
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg har også havnet på sokkekjøret, etter å ha trodd at det ikke var noe jeg kunne få til. Jeg liker litt tjukke sokker. Har strikket flere par Sunday socks, og et par høstflettesokker. Har du noen oppskrifter å anbefale?

Hvis du går inn på sokkegarn i riktig tykkelse på Ravelry og ser på hva folk har strikket, kan du få mange fine tips!

Jeg liker også sokkeboka til Britta Mikkelborg (bittami) godt. Dette her er imidlertid min desiderte favoritt gjennom alle tider: https://www.fruugo.no/socks-from-the...RoCALEQAvD_BwE

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 13:53   #66
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Tips til fine knestrømper? Helst enfarget, tror jeg, men kan også strikke mønster om bare det er fint nok. Strukturstrikk går også fint.

Hva med disse?


Jålebeinet er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 14:23   #67
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Jeg har lagt opp til et par Sunday Socks som møtestrikk (fikk strikka litt i dag, gitt). Og så sjekker jeg de gode sokketipsene jeg har fått her videre, takk!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 20:58   #68
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Har endelig fått bestilt garn til zipper sweather. Skal bruke Filcolana Peruvian Highland Wool.
Spent på om jeg får til å strikke den.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv  
Gammel 25-01-22, 22:55   #69
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Jeg har lagt opp til et par Sunday Socks som møtestrikk (fikk strikka litt i dag, gitt). Og så sjekker jeg de gode sokketipsene jeg har fått her videre, takk!

De har jeg lagt opp til i dag og, kjekt med småsteiner på toget og sånt.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 07:57   #70
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

De var nydelige, Jålebeinet!

Dessverre har jeg tømmerstokklegger som er uegnet fir den type sokker.

Jeg har strikket bunadsstrømper til mannen min på pinne 2, og da var jeg VELDIG fornøyd med at han ikke er lengre enn han faktisk er. Men de ble fine. Oppskriften fant jeg i en av strikkebøkene til Bittami. (Til hans bunad skal det egentlig være noen helt spesielle sokker i blått garn, men hun som produserer garnet er i streik på ubestemt tid.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 08:57   #71
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

De var nydelige, Jålebeinet!

Dessverre har jeg tømmerstokklegger som er uegnet fir den type sokker.

Jeg har strikket bunadsstrømper til mannen min på pinne 2, og da var jeg VELDIG fornøyd med at han ikke er lengre enn han faktisk er. Men de ble fine. Oppskriften fant jeg i en av strikkebøkene til Bittami. (Til hans bunad skal det egentlig være noen helt spesielle sokker i blått garn, men hun som produserer garnet er i streik på ubestemt tid.

De fås også som vanlige sokker.

Jålebeinet er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 10:08   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Jålebeinet: Og da blir spørsmålet - hvor kan jeg kjøpe oppskrift?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 10:37   #73
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Fine strømper, Jålebeinet. Spør som Tjorven, hvor finnes mønsteret?
Jeg ser også på disse fra Strikkezilla: https://www.strikkezilla.no/voksen/rodstrompa

Samtidig lurer jeg på om strømpene burde gått over knærne. Hmmm.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 12:26   #74
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Her er veskestrikketøyet for tida.
Votter som skal bli 50-årsgave til ei venninne. De er så kule! Halv selburose på hver hånd, tilsammen ei heil rose når du legger hendene ved siden av hverandre.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 0.jpg (72,1 KB, 17 visninger)
__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 12:31   #75
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jålebeinet: Og da blir spørsmålet - hvor kan jeg kjøpe oppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Fine strømper, Jålebeinet. Spør som Tjorven, hvor finnes mønsteret?

Det kan kjøpes som enkeltmønster på ravelry. Mønsteret inneholder både kort og lang utgave.

https://www.ravelry.com/patterns/lib...issajous-socks


Jeg kjøpte boken hennes for noen år siden, på Amazon. Boken finnes også å få kjøpt på ravelry, men da som PDF nedlasting.

https://www.ravelry.com/patterns/sources/knit-sock-love

Jålebeinet er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 12:42   #76
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Her er veskestrikketøyet for tida.
Votter som skal bli 50-årsgave til ei venninne. De er så kule! Halv selburose på hver hånd, tilsammen ei heil rose når du legger hendene ved siden av hverandre.

Fine! Hvor finner man oppskrift?

Neket er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 13:10   #77
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Strikking må da ha fått et veldig oppsving de siste årene? En stund syntes jeg nesten ingen strikket, mens nå gjør «alle» det. For min egen del har jeg strikket nokså jevnt og trutt siden jeg var seks-sju år.

Nå er jeg igang med enda en PetiteKnit balloon sweater, den første er kremhvit og denne er i støvet lys grønn. Og den fargen er SÅ fin!!

Omsider gadd jeg å lære meg italiensk opplegg også, og det ble jo en veldig pen halskant. Jeg konverterer.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 14:12   #78
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Fine! Hvor finner man oppskrift?

Måtte tenke litt, for det er lenge siden jeg fik tak i oppskrifta. Den ligger på FB, under filer på sida "Strikkesida -for alle". Fila heter Guris rosevotter, laga av Guri Snellingen.

Det er bare ei side med diagram på en vott, du må fikse speilvending sjøl, og det er kanskje en fordel å ha strikket selbuvotter før.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 14:47   #79
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Strikking må da ha fått et veldig oppsving de siste årene? En stund syntes jeg nesten ingen strikket, mens nå gjør «alle» det. For min egen del har jeg strikket nokså jevnt og trutt siden jeg var seks-sju år.

Jeg tok opp strikkingen for noen år siden. Det er virker som om det er en vedlig bølge nå. Selv bruker jeg det som mental avkobling. Det er hyggelig å lage noe, og minst like viktig med roen og freden det gir meg. Jeg bestemte meg for å strikke en halvtime pr dag da jeg startet. Så fikk det bare ta langt tid å gjøre ting ferdig. Sånn har jeg det fortsatt, bruker månedsvis på en genser selv om jeg ofte strekker mer enn en halvtime om dagen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv  
Gammel 26-01-22, 15:35   #80
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Måtte tenke litt, for det er lenge siden jeg fik tak i oppskrifta. Den ligger på FB, under filer på sida "Strikkesida -for alle". Fila heter Guris rosevotter, laga av Guri Snellingen.

Det er bare ei side med diagram på en vott, du må fikse speilvending sjøl, og det er kanskje en fordel å ha strikket selbuvotter før.

Takk!

Neket er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no