Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-07, 18:24   #1
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Noen som har en god oppskrift på ertesuppe? Har aldri lagd det før, bare blitt invitert på det.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 18:57   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Jeg gjør det enkelt og kjøper røkte svineknoker, som jeg koker sammen med ertene til kjøttet er mørt. Tar de ut og plukker av kjøttet, og skjærer det i passe biter.
Liker best gule erter. Pleier ikke å legge dem i vann heller, men lar dem koke litt lenger i stedet.

Pleier vel å bruke 2-3 pakker med gule erter og 2 store svineknoker. Krydrer med bittelitt timian, og pepper.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 20:21   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

There is no such thing.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 21:26   #4
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg gjør det enkelt og kjøper røkte svineknoker, som jeg koker sammen med ertene til kjøttet er mørt. Tar de ut og plukker av kjøttet, og skjærer det i passe biter.
Liker best gule erter. Pleier ikke å legge dem i vann heller, men lar dem koke litt lenger i stedet.

Pleier vel å bruke 2-3 pakker med gule erter og 2 store svineknoker. Krydrer med bittelitt timian, og pepper.

Takk for oppskrift, skal prøves ut!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 21:27   #5
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

There is no such thing.

Tullejente!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 08:05   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Det er i hvert fall utrolig enkelt, og det gjør seg omtrent selv.
Noen bruker spekeknoker også, og det også er veldig godt. Når man har spist rent fenalåret eller spekeskinken er det godt å koke suppe på "skanken"

  Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:08   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Ertesuppe med fleskeknoke
(Skinkeknoke, hvor finner jeg det, tenker du kanskje. Det finner du i slaktebutikker, i godt assorterte matbutikker, stort sett overalt, bortsett fra Rema 1000, Bunnpris og sånn)


1 stor skinkeknoke
500 g gule erter
ca. 1 1/2 ltr. vann
2 skiver selleri
2 gulrøtter
1 skive kålrot
1 løk
3-4 poteter
timiankrydder

Begynn om morgenen dagen før du skal spise suppen. Hiv en pakke erter i en bolle og ha over vann. Gå på jobb som om det var en vanlig dag. La ertene ligge i bløt til du kommer hjem, har spist middag og har lagt ungene.

Ha knoken i en stor kjele, hell over friskt kaldt vann til det dekker, kok opp, skru ned og la den syde/trekke til kjøttet løsner fra benet. Skum vekk det hvite som flyter opp. Ta den opp og og sil kraften over i en annen kjele. Hell bort bløtevannet av ertene og ha dem oppi kraften.

La ertene koke mens du renser og plukker svineknoken, deler opp kjøttet og er litt 50-tallshusmor ca 15 minutter. Skum av og fjern evt. løse erteskall som flyter opp. Når ertene er nesten møre etter ca. 1-1 1/2 time, tilsettes løk, gulrøtter og poteter og knokekjøttet. Smak til med pepper og timian, er den vel salt kan du spe den ut med litt vann. Avkjøl suppen og la den stå på komfyren til dagen etter. Gå og legg deg, gå på jobb, og kom hjem. La suppen få da et godt oppkok og server med brød og smør.

Server flatbrød til.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:13   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker meg oppskrift på god ertesuppe

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg gjør det enkelt og kjøper røkte svineknoker, som jeg koker sammen med ertene til kjøttet er mørt. Tar de ut og plukker av kjøttet, og skjærer det i passe biter.
Liker best gule erter. Pleier ikke å legge dem i vann heller, men lar dem koke litt lenger i stedet.

Pleier vel å bruke 2-3 pakker med gule erter og 2 store svineknoker. Krydrer med bittelitt timian, og pepper.

Det er ikke bra å ikke vanne ut erter. Bløtlegging reduserer også gassdannelse i magen.
Belgfrukter kan bløtlegges i kaldt vann i 10-12 timer. Mindre belgfrukter som linser, kan kokes uten bløtlegging. Dette gjelder spesielt for røde linser, som da helles rett fra posen i kokende vann, og som kun trenger 20 minutter eller kortere koketid. Glemmer du å legge ertene i vann i forveien, kan du redusere bløtleggingen til 1-2 timer ved å helle over kokende vann så det dekker og så koke dem litt lenger.


Jeg pleier å bløtlegge store porsjoner når jeg først er i gang, og så fryser jeg ned de kokte belgfruktene. Funker som bare den. Jeg fryser dem ned halvkokte, så de skal få koke med kraften og ta mer smak.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no