Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sarah Bernhardt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-13, 10:42   #121
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg lagde dem som en mellomting i år - kjevlet ut kransekakedeigen til en så firkantet leiv som jeg greide og stekte den, og når den var avkjølt, fordelte jeg trøffelkremen oppå og skar den i firkantede biter som jeg frøs helt ned før jeg dyppet dem i sjokolade.

Denne løsningen tenkte faktisk jeg også på. Bare at jeg kom på det etter at jeg hadde laget en dullion små rundinger som jeg nå må sprøyte krem på. Neste år...

  Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 11:06   #122
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Men de blir jo så søte når de sprøytes på!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 11:37   #123
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Jeg lager også av ferdig kransekakemasse i år igjen, kjøpte på Ultra. Bunnen er stekt nå. Jeg bruker krem av fløte og sjokolade.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 11:58   #124
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Dette har jeg aldri laget selv før, men det er jo akk så godt. Hvilken oppskrift bruker jeg?

Ferdig kransekakedeig er veldig greit. Men idiotsikker oppskrift på krem og sjokolade, med teskje, takk!?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:00   #125
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Dette har jeg aldri laget selv før, men det er jo akk så godt. Hvilken oppskrift bruker jeg?

Ferdig kransekakedeig er veldig greit. Men idiotsikker oppskrift på krem og sjokolade, med teskje, takk!?

Kok opp 1 pk kremfløte (1/3 l), ta av varmen, rør inn 100 g kokesjokolade (jeg bruker 70%) i biter, rør til det er helt smeltet. Avkjøl i kjøleskap noen timer, gjerne over natten. Pisk stivt med håndmikser. Fordel på bunnene og sett dem i fryseren noen timer. Smelt en plate eller to med kokesjokolade og bruk denne til å dyppe kakene i.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:01   #126
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Kjevler kransekakedeig og stikker ut tynne bunner. Steker i ovnen på ca 200 grader. Tar ikke mange minuttene, de blir lett brent.

Min krem er en stor boks med fløte (3/4 l?) og 3 plater mørk sjokolade med 70% kakao. Varmer fløten til kokepunktet, har i finhakket sjokolade, setter i kjøleskapet til den helt kald (gjerne natten over), pisker lett opp og sprøyter på. Setter i fryseren.

Dypper i mørk sjokolade med litt Delfiafett.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:06   #127
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Genialt. Takk! Spørs om jeg ikke prøver dette i kveld, ettersom jeg har heimen for meg selv når kidsa er i seng - så kan jeg kokkelere og rote og banne så mye jeg vil.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:08   #128
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Genialt. Takk! Spørs om jeg ikke prøver dette i kveld, ettersom jeg har heimen for meg selv når kidsa er i seng - så kan jeg kokkelere og rote og banne så mye jeg vil.

Merk at sjokoladefløten må kjøles ganske lenge, så du rekker ikke å gjøre alt på én kveld. Men du kan steke bunner og smelte sjokolade i kveld, og så ha på kremen i morgen, for eksempel.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:16   #129
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Merk at sjokoladefløten må kjøles ganske lenge, så du rekker ikke å gjøre alt på én kveld. Men du kan steke bunner og smelte sjokolade i kveld, og så ha på kremen i morgen, for eksempel.

Jepp, jeg kan begynne i alle fall!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:34   #130
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Jeg gidder aldri å kjevle kransekakedeigen. Bare triller den ferdige pølsen litt tynnere, og skjærer i skiver.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 12:38   #131
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg gidder aldri å kjevle kransekakedeigen. Bare triller den ferdige pølsen litt tynnere, og skjærer i skiver.

Jeg og.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 15:22   #132
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kok opp 1 pk kremfløte (1/3 l), ta av varmen, rør inn 100 g kokesjokolade (jeg bruker 70%) i biter, rør til det er helt smeltet. Avkjøl i kjøleskap noen timer, gjerne over natten. Pisk stivt med håndmikser. Fordel på bunnene og sett dem i fryseren noen timer. Smelt en plate eller to med kokesjokolade og bruk denne til å dyppe kakene i.

Kremen min ble kornete i år, hvorfor det?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 15:30   #133
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Kremen min ble kornete i år, hvorfor det?

Pisket for lenge?

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 15:39   #134
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Pisket for lenge?

Jeg trodde faktisk jeg hadde pisket den for lite, for den ble fort for rennende for sprøyting. Så da pisket jeg den litt til. Det hjalp ikke noe særlig, fikk den liksom ikke stiv nok heller.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 16:05   #135
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Fløten har vært for varm, kanskje.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 19:57   #136
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Hva gjør man for å få bunnen litt luftigere? Jeg vet man kan bruke stivpiskede eggeviter og røre inn i marsipanen / kransekakemassen, men hvor mange til en 500 grams marsipanpølse (eventuelt 250 gram)?

Når det gjelder sjokoladekremen må sjokoladen smeltes helt i fløten, den trenger ikke koke men den må være glatt. I tillegg avkjøles helt kald i kjøleskapet, helst 4 timer eller over natten. Jeg har aldri opplevd at den har sukret seg, og den blir fort stiv når den piskes. Pass på at vispebollen også er kald om du ikke gjør det direkte i kjelen/bollen som har stått i kjøleskapet.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-13, 22:59   #137
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Jeg laget ny runde i dag, og kremen ble helt fin! Lett å piske opp og lett å sprøyte på. Jeg lurer på om det kanskje var fløten, brukte den på siste holdbarhetsdag.

Jeg fant en pakke med "Møllerens kransekakestenger", og blandet bare i vann. Denne gangen laget jeg dem mye mindre, kun en munnfull. Det likte jeg bedre.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 12:55   #138
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Jeg laget sjokoladekrem i går, det gikk ganske greit, men blir jo spennende å se når den skal piskes opp i dag.

Men altså, bunnene, de skal bare stekes så de får en liten skorpe/hinne, men fortsatt er litt myke inni, ja?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-13, 23:21   #139
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg laget sjokoladekrem i går, det gikk ganske greit, men blir jo spennende å se når den skal piskes opp i dag.

Men altså, bunnene, de skal bare stekes så de får en liten skorpe/hinne, men fortsatt er litt myke inni, ja?

Jepp, de blir hardere når de blir kalde. Jeg pleier å steike dem så de blir littegrann brune, men ikke mye.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 09:17   #140
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sarah Bernhardt

I dag er det SB-baking og trøffelkremen står til avkjøling. Den smørkremen smake så mektig at eg håper trøffelkremen levere varene!

Ingen jul uten at denne tråden blir dratt opp igjen.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no