Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-11, 16:33   #41
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Ja! Marens lille ugle! Den må jeg jo lese for ungene snarest!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 16:34   #42
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Her er den:

Ah! Takk for oppklaring.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 16:35   #43
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jepp, der er den genuine Bokklubbens Barn-utgaven av Sju små australiere!

Jeg har den hjemme fortsatt, men det rare er at jeg husker ikke noe fra den. Det ringer virkelig ingen bjelle, og det er rart, for jeg må da ha lest den? Eller kanskje det egentlig er lillesøsteren min sin bok, og at jeg egentlig aldri har lest den? Noen som vet NÅR den kom i bokklubben?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 16:59   #44
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har den hjemme fortsatt, men det rare er at jeg husker ikke noe fra den. Det ringer virkelig ingen bjelle, og det er rart, for jeg må da ha lest den? Eller kanskje det egentlig er lillesøsteren min sin bok, og at jeg egentlig aldri har lest den? Noen som vet NÅR den kom i bokklubben?

1980, tror jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:02   #45
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg grein meg gjennom "Farvel Rune", den gjorde dypt inntrykk.

Favorittbok var "Kysse, sa Heidi". Ellers var jeg medlem av TL-klubben fra jeg var rundt 10 år og leste mange spennende bøker der.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:03   #46
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Hvis jeg bare skal nevne en så er det uten tvil "Den hemmelige Hagen".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:09   #47
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg leste veldig mye Penny-bøker, Hardy-guttene og Nancy Drew. Kan ikke si at noen utpeker seg som gode minner idag.
Men jeg husker hørespillet Tordivelen flyr i skumringen fra Barnetimen veldig godt. (Det er jo på et vis en bok, selv om jeg ikke leste den selv).

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:12   #48
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg har lest mange av de samme bøkene. Røtter gjorde stort inntrykk. Leste den mange ganger på rad. Anne fra Bjørkely-serien likte jeg (leste et par av bøkene om igjen i sommer og hjelpe meg så dårlige...).
Heidi var jeg også veldig bergtatt av og jeg elsket filmene. Faren min drev en snuskete videosjappe på den tida, så jeg fikk lov å se videoen om og om igjen.
Jeg leste også en hesteserie om "Flicka" som jeg ble glad i. Tornefuglene leste jeg en del ganger.
Som litt mindre barn likte jeg FEM-serien, huset på prærien, Lindgrens bøker, alle de kjedelige Guro/Kaos/Aurora-seriene til Anne Cath. Vestly.

Tamar, Trine osv. - det ringer noen bjeller langt, langt bak i bevisstheten. Noen som kan si litt mer om disse bøkene?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:19   #49
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Veien til Agra. Tordivelen flyr i skumringen. Helter og monstre på himmelvelvingen. Den vesle vampyren. Charlie og sjokoladefabrikken. Og en serie med biografier om kjente personer jeg leste i 11-årsalderen, husker ikke hva den heter lenger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:23   #50
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.


Tamar, Trine osv. - det ringer noen bjeller langt, langt bak i bevisstheten. Noen som kan si litt mer om disse bøkene?

Det var en familie med en jente som het Trine. De jobbet på båt, og for hver bok møtte de et nytt barn som de adopterte. Jeg vet ingenting om Tamar, men Tai-Mi var fra Korea, i alle fall, og Tom Tangloppe fra Karibia?

http://www.barnebokkritikk.no/module...wcontent&id=59

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:27   #51
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Det var Berit Brænne som skrev bøkene om Tamar og Trine, og nå googla jeg henne og (gjen)oppdaga at hun skrev bøkene om Tørris fra Storlidalen også. De leste jeg mange ganger.

Ellers har jeg fått mange "Åh! "-opplevelser i tråden. Tom i villmarken, Lise og Lotte, Maria Gripes bøker, Anne fra Bjørkely ...

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:28   #52
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Tørris, ja. Han husker jeg.

Også husker jeg godt bøkene om søstrene Berte og Siri. Foreldrene hadde dårlig råd og så måtte Berte (eller var det Siri) bo hos noen andre, og der fikk hun svidd grøt og hadde det fælt. Men hun fikk komme hjem til slutt. Eller noe sånt. :googler:

Hmm ... jeg finner ikke noe om disse bøkene når jeg googler. Så rart.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:31   #53
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Mio, min Mio, Aurora, Den hemmelige hagen og Marens lille ugle. Mimrer ordentlig av de titlene som er nevnt i denne tråden. Mimre, mimre ...

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:36   #54
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg leste tidlig og mye, husker jeg likte alle "Historien om"-bøkene. Og Bobsey-barna, Stompa-bøkene, Nancy Drew, Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte, bøkene av Evy Bøgenes. Da jeg var 11 leste jeg "Gift" av Aleksander Kielland - og ble voldsomt grepet og betatt. Fra da av leste jeg masse ungdoms- og voksenlitteratur, og gikk i et par år rundt og var litt forelsket i Kielland. Og så husker jeg "Å være ung er for jævlig" av Christiane F. som sjokkerende lesning for en ganske uskyldig 13-åring. Jeg husker også "Peters baby" av en eller annen svensk forfatter. Og Dea Trier Mørch, Marilyn French og annen feminist-litteratur fra 13-årsalderen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:47   #55
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg leste alt jeg kom over som barn og hadde mange favoritter - deriblant Ina-bøkene, de om Inger Johanne av Zwilgmeyer, bøkene om Puk (ei dansk jente på pensjonatskole - alle bøker om pensjonatskoler var storveis), Lykke-bøkene, også var det noen om Kit eller noe slikt. Og så leste jeg alt som kom i Bokklubbens barn: Det suser i sivet, Den vesle heksa, Den hemmelige hagen og Fresia Fantastica var noen av favorittene. Leopardjakten husker jeg også. Og så leste jeg Bobsey-barna, Fem-bøkene, Frøken detektiv og alt det der. Gyldndals Gode Pikebøker var fine - Gyldendals Gode Guttebøker og, for den del. Og Historien om - jeg var spesielt begeistret for den om Grieg og den om Eleanor Roosevelt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:49   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Frendeløs, Ben Hur og Medisinsk Leksikon.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:51   #57
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Jeg var så glad i Heidi. Kunne ikke lese meg lei. Sikkert derfor jeg som voksen har en evig lengsel til fjellet.



Ja, også Far til 4-bøkene.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:55   #58
Urie
Superaktiv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 446
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Farvel Rune.

Syns den var like trist da jeg leste den for mine barn.

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:56   #59
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.844
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Veldig sterkt inntrykk gjorde forresten også boka "Erotiske folkeeventyr" som jeg fant i bokhyllen hjemme da jeg var 10 år. Jeg og venninnene mine smugleste rødmende med skrekkblandet fryd, vi lærte ihvertfall veldig mange nye ord på den måten.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-11, 17:57   #60
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker gjorde mest inntrykk på deg da du var barn?

Farvel, Rune. (Den var jo helt forferdelig trist. Mamma nektet å lese den mer enn en gang. )

Morgentåkedalen. Fantastisk bok, Grumlere og mosetusser.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no