Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-17, 18:06   #201
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg fikk min første rødprikk etter noen uker, tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-17, 18:36   #202
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Rødprikk på knatt og knaus! Sikker på at det ikke var deg, Agenten?

Nei, jeg synes knatt og knaus var en svært god beskrivelse av mine hjemtrakter, jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-17, 14:13   #203
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg fikk min første rødprikk etter noen uker, tror jeg.

Jeg fikk første rødprikk dag 2 og lurte fælt på hva det var for noe. Men jeg ble her likevel.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:29   #204
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Likte denne:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...s-og-egoistisk

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:38   #205
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Likte denne:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...s-og-egoistisk

Jeg synes retorikken på begge sider har blitt forferdelig. Men Frp-tilhengere truer nok oftere med voldtekt enn hva mdg-tilhengere gjør for å si det sånn.

Men. Hun sier at Høyre har fått ned helsekøene (stemmer ikke). Det som er sant er at dersom Høyre får styre så knekker helsevesenet.

Så jeg lurer på jeg, er det kunnskapsløshet (de vet ikke at de gjør det samme som høyresiden gjorde i Storbritannia) eller egoisme (driter i ressurssvake)?

Gjerne forklar meg

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:45   #206
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Tenkte bare å legge inn en link fra faktisk.no om helsekøene. Så vidt jeg kan se , stemmer det at tallet har gått ned - men det skyldes måten man teller på (veldig grovt forenklet!)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:47   #207
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes retorikken på begge sider har blitt forferdelig. Men Frp-tilhengere truer nok oftere med voldtekt enn hva mdg-tilhengere gjør for å si det sånn.

Men. Hun sier at Høyre har fått ned helsekøene (stemmer ikke). Det som er sant er at dersom Høyre får styre så knekker helsevesenet.

Så jeg lurer på jeg, er det kunnskapsløshet (de vet ikke at de gjør det samme som høyresiden gjorde i Storbritannia) eller egoisme (driter i ressurssvake)?

Gjerne forklar meg

Jeg la inn denne lenken, og så i etterkant tråden din, Esme, om hvorfor Høyre ønsker å rasere helsevesenet. Jeg vet ikke nok om turnuser og arbeidstider i det offentlige til å kunne mene noe om nå vs før - men det jeg vet, er at det alltid, uansett farge på regjering, har vært misnøye med ressursbruk og arbeidspress.

Jeg kan ikke diskutere frustrasjonen din med deg, da jeg ikke vet nok (eller noe egentlig) om temaet.

Det HNL prøver å si noe om, er vel strengt tatt at det finnes ulike måter å løse utfordringer på. Ulike synspunkter skulle ikke behøve å understrekes med dommedagsretorikk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:48   #208
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tenkte bare å legge inn en link fra faktisk.no om helsekøene. Så vidt jeg kan se , stemmer det at tallet har gått ned - men det skyldes måten man teller på (veldig grovt forenklet!)

Hvordan teller man nå vs tidigere?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:48   #209
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Så jeg lurer på jeg, er det kunnskapsløshet (de vet ikke at de gjør det samme som høyresiden gjorde i Storbritannia) eller egoisme (driter i ressurssvake)?

Gjerne forklar meg

Jeg lurer på det samme.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-17, 23:56   #210
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hvordan teller man nå vs tidigere?

Er dette et lurespørsmål? Lenken jeg la inn handler jo om det.

Opprinnelig lagt inn av sitat

Departementet har isolert sett rett i at statistikken viser at den offisielle ventetiden går ned med 14 dager i perioden 2013-2016. Statistikken baserer seg imidlertid på et omdiskutert tallgrunnlag, og flere andre kilder viser at ventetiden for pasientene er lengre enn de offisielle ventelistetallene viser.

(Må skryte litt av fakta.no, liker den enda veldig godt)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 00:11   #211
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er dette et lurespørsmål? Lenken jeg la inn handler jo om det.

(Må skryte litt av fakta.no, liker den enda veldig godt)

Nei, ikke lurespørsmål. Fikk ikke opp lenken. Prøver i morgen

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 00:11   #212
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg la inn denne lenken, og så i etterkant tråden din, Esme, om hvorfor Høyre ønsker å rasere helsevesenet. Jeg vet ikke nok om turnuser og arbeidstider i det offentlige til å kunne mene noe om nå vs før - men det jeg vet, er at det alltid, uansett farge på regjering, har vært misnøye med ressursbruk og arbeidspress.

Jeg kan ikke diskutere frustrasjonen din med deg, da jeg ikke vet nok (eller noe egentlig) om temaet.

Det HNL prøver å si noe om, er vel strengt tatt at det finnes ulike måter å løse utfordringer på. Ulike synspunkter skulle ikke behøve å understrekes med dommedagsretorikk.

Jeg er fullstendig enig i den siste setningen. Vi må ha ordentlig debatt og en forståelse om at alle vi i Norge er i samme båt og at ressurser må styres etter behov og ikke etter de som roper mest. Beslutningsforum kan være veldig lurt eller spektakulært dumt alt etter hvem som får være med på å bestemme.

En forståelse om at byråkratisk kontroll må holdes til det nivået pasientene har nytte av.

En forståelse om at new public management er en veldig dårlig måte å styre på, fordi det samfunnsmessige regnskapet blir helt borte. Eks: det lønner seg ikke for sykehus å ansette geriater og farmasøyt for å optimalisere medisinliste for eldre fordi det er kommunen som får den økonomiske gevinsten.

Og så bør vi ha en holdningskampanje på at helt vanlige folk må tenke etter på hva de egentlig har behov for. Når datteren min bruker medisiner jeg har greit råd til uten at de går på blå resept, ja så kan jeg jo betale fullt.
Når man har råd til å kjøre til poliklinikken, ikke be om refusjon selv om man har krav på det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 00:12   #213
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Min familie er bare et datapunkt, men det vi opplever nå er at vi oftere faller ut fra listene, og må settes opp til ny time. Om det skyldes surr eller juks, skal ikke jeg uttale meg om. Men det er frustrerende. Det er særlig de faste innkallingene (årlig/halvårlig) som det er mye surr med.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 00:17   #214
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er fullstendig enig i den siste setningen. Vi må ha ordentlig debatt og en forståelse om at alle vi i Norge er i samme båt og at ressurser må styres etter behov og ikke etter de som roper mest. Beslutningsforum kan være veldig lurt eller spektakulært dumt alt etter hvem som får være med på å bestemme.

En forståelse om at byråkratisk kontroll må holdes til det nivået pasientene har nytte av.

En forståelse om at new public management er en veldig dårlig måte å styre på, fordi det samfunnsmessige regnskapet blir helt borte. Eks: det lønner seg ikke for sykehus å ansette geriater og farmasøyt for å optimalisere medisinliste for eldre fordi det er kommunen som får den økonomiske gevinsten.

Og så bør vi ha en holdningskampanje på at helt vanlige folk må tenke etter på hva de egentlig har behov for. Når datteren min bruker medisiner jeg har greit råd til uten at de går på blå resept, ja så kan jeg jo betale fullt.
Når man har råd til å kjøre til poliklinikken, ikke be om refusjon selv om man har krav på det.

Veldig enig i det du skriver. Sleng på det stadige spørsmålet om hvem som skal ta kostnaden for dyre H-legemidler på institusjon også.. Jeg skjønner godt at enhetsledere fortviler når de får beboere med legemidler som koster det hvite ut av øyet. Som tidligere ble dekket av HFene mens de bodde hjemme.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 00:20   #215
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Min familie er bare et datapunkt, men det vi opplever nå er at vi oftere faller ut fra listene, og må settes opp til ny time. Om det skyldes surr eller juks, skal ikke jeg uttale meg om. Men det er frustrerende. Det er særlig de faste innkallingene (årlig/halvårlig) som det er mye surr med.

Kan ikke si spesielt om familien din selvfølgelig, men siden det er pålegg om at man ikke skal ha fristbrudd på nyhenvisninger (selv om man ser ut fra henvisning at pasienten ikke har nytte av timen, men bare har lyst til at en spesialist skal se på det, så kan man ikke avvise henvisning i praksis) så har man ikke annet valg enn å skyve på kontroll man vet er nødvendig fordi de nyhenviste må inn.

Det er så mange lover og regler og rettigheter som bare skaper krøll og forhindrer at de som trenger det mest får hjelp.

Er det for eksempel lurt å sette krav om at alle pasienter skal være ferdigvurdert i mottak i løpet av et fast tidspunkt? Eller skal vi fortsatt få lov til å ta de sykeste først?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 15:03   #216
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg kjenner at jeg blir mektig provosert over å bli beskyldt for å være dum eller egoisitisk fordi jeg ikke har stemt sosialistisk i år. Jeg har verken stemt Høyre eller Frp, men har på sett og vis bidratt til at det har blitt en blå (jeg håper på en blågrønn) regjering og ikke en rød. Jeg ønsker meg et grønnere samfunn, og siden jeg ikke skjønner hva MDG driver med (har en mistanke om at de ikke helt skjønner det selv ) og misliker det meste ved SV bortsett fra miljøpolitikken, er de heller ikke et reelt alternativ. I tillegg ønsker jeg at vi skal se på andre måter å forvalte velferdsgodene våre på. Må det være slik at alle skal få og ha rett på alt (som Esme er inne på, må vi ha ting på blå resept hvis vi har råd til å betale selv?) eller kan vi se på løsninger som gjør at de som trenger det mest faktisk får så de klarer seg mens vi andre fikser litt mer selv. Behovsprøvd barnetrygd f.eks- vel verdt å prøve ut, mer penger til de som trenger det, ingenting til de som får gratis sparepenger fra staten og blir enda rikere.
Hva som er egoistisk og ikke kommer også helt an på hvor langt utenfor egen nesetipp man evner å se. (Var det noen som nevnte kunnskapsløshet? ) Selvsagt høres det raust ut å stemme SV som pøser ut skattekroner som om man skulle være fulle sjømenn. Det høres fint og flott ut med varm skolemat, tre elever pr. lærer etc, men hva når pengene tar slutt, og det gjør de før barnebarna våre er voksne, i alle fall hvis man er enige om å ikke bore etter mer olje. Er det raust å tenke at vi skal bruke alt nå på oss selv, og ikke spare noe til de som kommer etter oss? Er det raust av AP å gå for oljeboring i SLV, eller er det rausere av Venstre å si nei? Er det AP eller Venstre som er egoistiske og hiver ut asylbarn? (En stemme på SV var en stemme på AP...).
Litt rotete innlegg, I know, men jeg synes retorikken som går ut på at stemmer du blått/blågrønt er du dom&slem og stemmer du rødgrønt er du snill&lur, er hinsides enkel og ikke så rent lite fordummende. Alle som har mer enn 3 i samfunnsfag fra ungdomsskolen burde i alle fall vite bedre enn å slenge rundt seg med den type politiske "analyser".

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 18:15   #217
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Som innimellom-Venstre-velger så er jeg nokså borgelig selv.

Men jeg må si at Høyre kjører jo en politikk som nokså konsekvent går på å omfordele og organisere samfunnet slik at det blir bedre for de rike. Og dermed dårligere for de med lite ressurser. Jeg kommer fra en svært borgelig familie selv så det har nå vært en oppvåkning det å skjønne at "vårt" parti egentlig vil ha bort og i hvertfall svekke velferdsstaten.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 18:23   #218
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Privatisering av velferdsstaten og massiv konkurranseutsetting av offentlige tjenester er mitt største problem med de borgerlige partiene. Jeg tror ikke på den modellen for å opprettholde vår type velfungerende samfunnsform.

*også fra borgerlig familie*

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 18:24   #219
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Jeg har aldri, og kommer nok aldri til å stemme Høyre, nettopp av grunnene du nevner, Esme. Men- i år var ikke AP et reelt alternativ i det hele tatt. Du jobber med helse og tenker selvsagt mest på konsekvensene Høyrepolitikk får der, jeg jobber i skolen, og vil heller ha en Høyre-skole (helst en Venstre-skole ) enn en SV-skole. Ikke pga. av hva som er best for meg, men pga. hva jeg mener kommer norske elever til gode. Jeg tror det er ganske mange av oss som ikke stemmer ulelukkende ut fra egen lommebok og behov, både på høyre og venstresiden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-17, 18:33   #220
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Velferdsstaten - og hvem skal vi stemme på?

Det har du rett i , Rine. jeg jobber med helsevesenet og helsepolitikk og er opptatt av å bevare et godt helsevesen for allle. Jeg liker velferdsstaten og synes det er helt greit at mine skattepenger går til ting jeg ikke trenger. Lommeboken min og min lille krets er ikke utslagsgivende for hva jeg stemmer på, jeg synes ideen om pynte etter evne og få etter behov er helt ypperlig, i hvert fall når det er nok andre som tenker som meg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no