Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bryllupsplaner

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-07, 00:18   #1
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bryllupsplaner

Vi (eller kanskje mest jeg ) har så smått begynt å planlegge bryllupet vårt! Vår store dag blir 16. august 2008, og vi skal vies hjemme på gården hos foreldrene mine av en vigsler fra Human-etisk forbund.

Men det er jammen ikke lett å planlegge bryllup når det er så ulike tradisjoner å forholde seg til. Mine formødre i fire generasjoner har også feiret bryllup på gården. Det har vært brudebeltestakk, rømmegrøt spist av tresleiver, bunader, spellemenn og folkeviseleik. Så er det min kjære, som kommer fra den Dominikanske republikk. Der er bryllup ofte gigantiske fester, som alle som kan krype og gå kommer på. Hans familie kommer ikke i bryllupet, siden de bor i utlandet alle sammen. Så min utfordring blir dermed å forene disse to tradisjonene på en fin måte. Jeg har ikke lyst til å involvere svigerfamilien noe særlig, siden de ikke kommer.

Til nå har jeg ordnet:

  • Brudekjole (kjøpt på Dominikanske i fjor høst da vi var der på ferie). Jeg vurderte å gifte meg i brudebeltestakk, men sambo vil ikke ha på bunad, og har heller ikke noen nasjonaldrakt han kan stille i.
  • Smykker
  • Brudepikekjole (også kjøpt på Dominikanske, så den blir muligens for liten).
  • Gifteringer. Dominikanske igjen. En "trio", som er en vanlig gullring til mannen, og to tynnere gullringer til meg som skal sitte sammen. En med en stor stein og en med flere små. Typisk dominikansk, og jeg likte dem veldig godt.
  • Vigsler fra HEF som både snakker norsk og spansk! Jeg har ikke truffet henne enda, så jeg vet ikke hvor god spansken hennes er da. Selv om det ikke kommer så mange spansktalende gjester vil vi gjerne ha en del av seremonien på spansk, siden vi både snakker norsk og spansk sammen.
  • Gjesteliste. Vi blir ca 50-55 stykker. Dette er også litt vanskelig, siden hans familie ikke kommer. Det blir min familie, og en del venner. Sambo har bodd en stund i Norge, men han har ikke så mange virkelig nære venner, bare veldig mange bekjente. Men jeg tror vi har landet på en grei løsning nå.
  • Menyen. Dette har vært litt vanskelig, men sånn som det ser ut nå blir det helstekt lam. Dette var egentlig mammas forslag, men det passer veldig bra, siden det er vanlig å slakte og steke hele dyr på Dominikanske når det er fest. Tilbehør og resten av menyen er ikke bestemt enda.
  • Lokale. Vielsen blir ute i hagen på gården, og så snekrer pappa et slags tak som vi kan sitte under og spise - det hadde de i sitt bryllup også.
  • Brudebukett. Jeg tenkte bare å ha noen calaer (skrives det sånn?) med et bånd rundt. Enkelt og stilig, og passer inn i omgivelsene.
  • Dansemusikk. En bekjent av familien.
Kom gjerne med innspill og tilbakemeldinger! Særlig på hvordan jeg kan forene norsk og dominikansk tradisjon på en enda bedre måte.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.

Sist redigert av IOA : 02-12-07 kl 10:15. Årsak: Skulle være 2008, ikke 2007!
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 09:36   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bryllypsplaner

Det høres ut som om du har kommet langt i forberedelesene. Det hlres ut som om dere kommer til å få et flott bryllup!
Så bra at HEF hadde tospråklig vigsler - det hjelper jo veldig på når dere skal "sy sammen" to kulturer i bryllupet deres.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 10:11   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bryllupsplaner

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Vi (eller kanskje mest jeg ) har så smått begynt å planlegge bryllupet vårt! Vår store dag blir 16. august 2007 (...)

Men det er jammen ikke lett å planlegge bryllup når det er så ulike tradisjoner å forholde seg til. Mine formødre i fire generasjoner har også feiret bryllup på gården. Det har vært brudebeltestakk, rømmegrøt spist av tresleiver, bunader, spellemenn og folkeviseleik.

Du er jamen romslig som gir slipp på disse tradisjonene. det vet jeg sannelig ikke om jeg hadde klart, gitt. Men jeg har vært i et par bryllup der den ene parten har bunad og den andre ikke, mann i bunad og dame i hvit kjole, og dame i bunad og mann i dress. Bare så du har vært innom muligheten og vet at det ikke er "rart", liksom.

Jeg ville droppet Kala. For det første bør man være ca 1.80 høy og tnn som et siv om det skal være pent, for det andre synes jeg du skal vurdere å trekke inn noen lokale tradisjoner. Send en PM til Hønni, hun hadde nemlig en nyydelig bukett som hadde utg.pkt i en sølje. Virkelig vakker!

Jeg giftet meg sist på gård i hvit kjole, jeg hadde blåbærlyng, roser, strå og prestekrager. Kjempefin med noe lokalt. Bare rosene var kjøpt, resten hadde blomsterdamen plukket selv.

Ellers er du kommet kjempelangt, synes jeg, og gjør en flott jobb i fht inkludering og omtanke. Du er en god kjæreste!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 10:20   #4
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bryllupsplaner

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du er jamen romslig som gir slipp på disse tradisjonene. det vet jeg sannelig ikke om jeg hadde klart, gitt. Men jeg har vært i et par bryllup der den ene parten har bunad og den andre ikke, mann i bunad og dame i hvit kjole, og dame i bunad og mann i dress. Bare så du har vært innom muligheten og vet at det ikke er "rart", liksom.

Jeg ville droppet Kala. For det første bør man være ca 1.80 høy og tnn som et siv om det skal være pent, for det andre synes jeg du skal vurdere å trekke inn noen lokale tradisjoner. Send en PM til Hønni, hun hadde nemlig en nyydelig bukett som hadde utg.pkt i en sølje. Virkelig vakker!

Jeg giftet meg sist på gård i hvit kjole, jeg hadde blåbærlyng, roser, strå og prestekrager. Kjempefin med noe lokalt. Bare rosene var kjøpt, resten hadde blomsterdamen plukket selv.

Ellers er du kommet kjempelangt, synes jeg, og gjør en flott jobb i fht inkludering og omtanke. Du er en god kjæreste!

Takk for det! Det er ikke noe stort offer for meg å gi slipp på tradisjonene egentlig, rett og slett fordi min kjære ikke er norsk og har det samme forholdet til det som jeg har. Det er mye hyggeligere å planlegge et bryllup vi begge kan identifisere oss med.

Skal sende PM til Hønni, takk for tips!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 17:08   #5
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bryllupsplaner

Jeg fant bare dette i farten, men det gir en ide om hvordan buketten var. Lykke til med planleggingen og ikke minst den store dagen!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)



Sist redigert av Hønni : 01-06-11 kl 20:14.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:49   #6
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bryllupsplaner

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Jeg fant bare dette i farten, men det gir en ide om hvordan buketten var. Lykke til med planleggingen og ikke minst den store dagen!

Så fin det var, og du også! Takk for at du la ut bilde. Hva slags blomster består den av? Det var ikke så lett å se på bildet.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no