Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha det...

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-17, 11:23   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Det er jeg enig i. Men jeg synes altså ikke at svaret er en pengesum. Heller mer støtte til festplagg senere.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:25   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg ville verken gitt dress i gave eller tilsvarende pengebeløp. Jeg for min del ville endt på én av følgende løsninger:

Enten en helt moderat gave og løfte om bunad før 25 eller 30-årsdagen, eller en skikkelig gave og ikke noe annet. Jeg kunne da typisk lagt meg på et pengebeløp type 5-10 000. Altså vesentlig mindre enn prisen av en bunad, men en flott gave isolert sett.

Førerkort hadde jeg ikke blandet inn, tror jeg. Det er en slik ting jeg mener at alle aller ingen bør få tilbud om, uavhengig av hva de får av plagg til konfirmasjonen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:27   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Det er vanskelig, faktisk. Spesielt når man ikke ser på det som en egen verdi at barna faktisk skal ha bunad.

Her har lillesøster arvet bunad av sin farmor, så jeg antar at vi klarer oss med den på et eller annet vis (de har ikke akkurat lik kroppsfasong). Ellers tenker jeg at jeg hadde gitt lik gave utenom (ikke i nærheten av hva en bunad koster, men holdt bunaden helt utenom) og et vagt løfte om bunad til storebror senere om han mot formodning skulle ønske det. Eller bare droppet å gi noen av dem bunad.

Selv ønsket jeg meg bunadssølv til jul og bursdager et par år før jeg konfirmerte meg, og satte dermed standarden for søskene mine.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 11:29   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er jeg enig i. Men jeg synes altså ikke at svaret er en pengesum. Heller mer støtte til festplagg senere.

Ja, det var jo også det jeg foreslo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 12:33   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Akkurat nå ligger det ikke an til at noen av mine barn får ny bunad til konfirmasjonen. De skal få når de er ferdigvokst og voksne. Grunnen til at jeg venter med endelig valg for jentene også er at vi har så mange fine og spesielle bunader å velge mellom, at de skal kunne ta et ordentlig gjennomtenkt valg på det.

Mine brødre og min mann har fått bunad mellom fylte 25 og 33, altså når de er blitt skikkelig voksne menn.

Jeg kommer ikke til å kompensere noen. Ny bunad minus dressen = gavesum? Niks.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 12:46   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg skulle ikke gi dress som konfirmasjonsgave med beregning på at den skal brukes resten av livet. Dress er et plagg som etter et antall å blir umoderne (moten skifter ganske mye på dress også) og går ikke å sammenlignet med bunad syns jeg. Jeg hadde gått for noe av det som Teofelia eller Candy skriver.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 13:00   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg har jente først som skal konfirmeres. Hun er nok mer eller mindre utvokst allerede, så hun vil få tilbud om bunad. Jeg antar hun vil ønske seg det. Hva broren får er jeg usikker på.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 13:35   #28
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Akkurat nå kjente jeg at jeg er glad for at jeg har to gutter. Mine får neppe tilbud om bunad.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 13:36   #29
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg har jo bare ett barn, så det er lett for meg å mene ditt og datt, men jeg tenker at det er et kjønnsaspekt her også. Bunad er et symboltungt plagg og det er (dessverre, kanskje) mer sannsynlig at en datter vil ha bunad enn at en sønn vil ha det. Det er ikke egentlig det samme man tilbyr når man tilbyr to barn av ulikt kjønn bunad. Og for min del ville det ikke vært uproblematisk å gi bunad til ett av barna mine, men ikke det andre. Det er jo ikke et nøytralt plagg på noen måte og tanken på at jeg som mor skal bestemme hva som er "verdig" festplagg til 40-50.000 er ganske fjern.

Hvis jeg hadde flere barn og den ene ønsket seg bunad, men ikke den/de andre, hadde den/de andre fått en gave av tilsvarende verdi, men ikke pengebeløpet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:13   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg prøver å fundere over hva en gave av tilsvarende verdi av en bunad er. En bruktbil? En high-line Tag Heuer?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:14   #31
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Jeg ville syntes det var kjipt om jeg som barn nummer to MÅTTE få en bunad i gave, eller evt få det senere ene og alene fordi det var det førstemann ønsket seg og fikk.

Jeg ville gitt dress og en gave han ønsket seg. Om det er penger, så må dere avklare dette med han så han ikke forventer å få 40 000 kr.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:18   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg prøver å fundere over hva en gave av tilsvarende verdi av en bunad er. En bruktbil? En high-line Tag Heuer?



Jeg syns jo det er verdt en tanke; på hvorfor man mener at en bunad er en såpass mye mer verdig gave enn omtrent alt mulig annet, siden man ikke ønsker å kompensere dem som ikke vil ha det.


Save

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:18   #33
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg prøver å fundere over hva en gave av tilsvarende verdi av en bunad er. En bruktbil? En high-line Tag Heuer?

Hest.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:18   #34
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg prøver å fundere over hva en gave av tilsvarende verdi av en bunad er. En bruktbil? En high-line Tag Heuer?

For mitt barn vil jeg nok tro det fort kan dreie seg om et instrument (synth, piano, gitar eller trommer), kunstutstyr eller stereoanlegg. (Men kan jo endre seg, han er jo bare 6)

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 27-03-17 kl 14:44.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:29   #35
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Du kan gi sønnen pengesum tilsvarende en halv bunad, hvor du gir ham en shortposisjon på bunad til halv pris innen han er 30. Så gir du datteren din bunad, med en tilbakekjøpsplikt uten bruksrett til halv pris innen hun er 30. Da tror jeg vi kan si at de er likt behandlet, hvor du ikke har foregrepet fremtidsønsker og angrerett, markedsverdier og alt det der.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:33   #36
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.



Jeg syns jo det er verdt en tanke; på hvorfor man mener at en bunad er en såpass mye mer verdig gave enn omtrent alt mulig annet, siden man ikke ønsker å kompensere dem som ikke vil ha det.

Det er ikke egentlig der det ligger for meg. Det er mer det at jeg ikke ville drømme om å gi en gave til 30 eller 40 000 til ungene mine i konfirmasjonsgave, hvis det ikke var snakk om bunad.

Det er mye annet jeg kunne tenkt det samme om. Det kunne for eksempel vært aktuelt å gi dem førerkort. Hva koster det nu til dags da? 30 000? Det er et annet eksempel på en nyttig og varig investering, som overgår det beløpet jeg ville tenkt på som "passende gave" ellers.

Jeg kunne også gitt en ferietur i gave. En ferie kommer jo fort opp i både 20 og 40 000. Det hadde ikke vært aktuelt å gi 20 000 i kontanter, selv om det kunne vært aktuelt å bruke det på en ferie, som ble gitt som gave.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:34   #37
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Du kan gi sønnen pengesum tilsvarende en halv bunad, hvor du gir ham en shortposisjon på bunad til halv pris innen han er 30. Så gir du datteren din bunad, med en tilbakekjøpsplikt uten bruksrett til halv pris innen hun er 30. Da tror jeg vi kan si at de er likt behandlet, hvor du ikke har foregrepet fremtidsønsker og angrerett, markedsverdier og alt det der.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:40   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Du kan gi sønnen pengesum tilsvarende en halv bunad, hvor du gir ham en shortposisjon på bunad til halv pris innen han er 30. Så gir du datteren din bunad, med en tilbakekjøpsplikt uten bruksrett til halv pris innen hun er 30. Da tror jeg vi kan si at de er likt behandlet, hvor du ikke har foregrepet fremtidsønsker og angrerett, markedsverdier og alt det der.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:44   #39
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Om det er kultur, tradisjon, nasjonalromantikk eller kjerringfakter ane eg ikkje men eg syns rett og slett bunad er en skikkelig fin ting å ha i skapet sitt og som eg ønsker ungane mine også skal ha i sitt. Og så håper eg at eg har gitt dei såpass med verdiar på vår vei at dei også kjem til å bli glad i den og bruke den.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 14:45   #40
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.934
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon: Når datter får bunad, mens man antar at sønn sikkert ikke vil ha de

Vi har en jente, og hun arver bunad inkludert sølv så vi slipper litt rimeligere unna. Men vi kommer til å tilby guttene også, når de er voksne, så da er det de som får tilbud om en mer kostbar gave enn jenta.

Jeg regner ikke med at guttene har mulighet til å kjøpe seg bunad (når jeg sier mulighet så mener jeg prioritere å kjøpe seg bunad) før de er godt voksne, så om de har lyst på så synes jeg det er flott å kunne gi de det når de er i 20-årene. For meg blir det sært å da gi si kr 15.000,- til jenta, for hun fikk da sånn sett en rimeligere bunad. Jeg tenker at ting jevner seg ut over tid. Et alternativ er jo f.eks. å kjøpe bryllupsdressen til poden om bunad ikke er ønskelig. Men jeg er helt enig med Pelen - en dress går av moten, det gjør jo ikke bunad. Så jeg hadde ikke lagt i kr 40.000,- i en designerdress just because liksom

Eldste har f.eks. fått et dyrt instrument, og det blir sikkert minst et stort kjøpt til i den kategorien. De to andre blir ikke kompensert for det (ikke konfirmasjonsgave).

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no