Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Mørlefse

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-12, 15:04   #1
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mørlefse

Jeg bakte mørlefse for første gang i dag. Jeg syns de ble veldig gode selv om jeg var skeptisk til at det var så mye hornsalt i oppskrifta, 3ss. Ungene likte de men syns de luktet rart og ville ikke spise mer. Og ja, de lukter hornsalt, ikke spesielt godt. Kan jeg bytte ut noe av hornsaltet med natron eller bakepulver tror dere?. Selve oppskrifta var super (kefir, melk, sirup,egg, smør,mel og hornsalt)

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:07   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørlefse

Jeg tror det har blitt veldig vanlig å bytte ut hornsalt med natron. Jeg husker hvertfall at svelene i Ålesund var bakt med hornsalt da jeg var liten, og jeg likte dem ikke av den grunn. Nå som voksen har jeg aldri opplevd en svele med hornsalt. Det river i nesa og svir i øynene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:08   #3
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mørlefse

Supert. Da prøver jeg natron.

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:11   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørlefse

På aperitif fant jeg en oppskrift med bakepulver. Bakepulver er jo "utblandet" natron, så kanskje det ikke hever like mye? Mørlefser skal være litt sprø, skal de ikke?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:12   #5
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mørlefse

Litt ned på siden her står det hvordan du kan regne om mellom forskjellige hevemidler: http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=1087336

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:16   #6
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mørlefse

Jeg vil ha de myke. Har lest litt rundt jeg og nå og blir jo bare superforvirret...!! Tror jeg prøver min oppskrift med natron.

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:17   #7
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Litt ned på siden her står det hvordan du kan regne om mellom forskjellige hevemidler: http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=1087336

Supert, tusen takk.

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 15:21   #8
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mørlefse

Mørlefser skal være myke, ja.

Men kan jeg av ren nysgjerrighet spørre hvor stor porsjon du lager? Oppskriften min sier 5 barneskjeer hornsalt på 1,25 kg mel, og jeg synes ikke det lukter av dem.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-12, 16:54   #9
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mørlefse

Aner ikke hvor mye mel, var mel til passe deig. Ble 11 stk runde på ca 20 cm. 1 dl smør, 1 dl sukker, 1 dl sirup, 1 1/2 dl kefir, 1 1/2 dl helmelk, 2 egg og 3 ss hornsalt. Kan jeg bare ta mindre hornsalt kanskje uten å tilsette natron?. Hvordan er din oppskrift?

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 10:14   #10
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Innocenta, her.

Aner ikke hvor mye mel, var mel til passe deig. Ble 11 stk runde på ca 20 cm. 1 dl smør, 1 dl sukker, 1 dl sirup, 1 1/2 dl kefir, 1 1/2 dl helmelk, 2 egg og 3 ss hornsalt. Kan jeg bare ta mindre hornsalt kanskje uten å tilsette natron?. Hvordan er din oppskrift?

Ah, da er det ikke rart det smakte hornsalt; jeg bruker omtrent samme mengde hornsalt på en mye større oppskrift.

2 kopper kulturmelk
2 kopper sukker
2 kopper sirup
2 kopper smeltet smør
2 kopper seterrømme
5 bs hjortetakksalt
1 1/4 kg hvetemel


(1 kopp = ca. 2 dl)

Jeg kan sende deg link til mer detaljert oppskrift, om du vil.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 10:15   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørlefse

Sånn i tilfelle noen trenger flere oppskrifter å analysere: Her er den jeg fikk fra farmoren min! Helt uten sirup og rømme er den også.

Farmors mørlefser

Dette er en ganske stor porsjon! Deigen lages dagen før.

250 g smør
2,5 dl kulturmelk eller kefir
4 kopper sukker
3 ss hjortetakksalt
hvetemel til "passe deig" (omkring 1 kg?)

Smøret smuldres i mel, og deigen blandes sammen - ha ikke i for mye mel, bare nok til at deigen holder sammen. La deigen stå kjølig til dagen etter.

Bruk godt med mel til utbakingen, og bland også litt hjortetakksalt i dette melet. Kjevle tynne, runde emner som stekes på nederste rille ved ca. 200-225 grader til de såvidt begynner å få litt farge. Avkjøl på rist hvis du vil ha sprø lefser, i stabel hvis du vil ha myke.

Lefsene smøres med smør og sukker, legges sammen to og to og deles i snipper. Kan godt fryses ferdig smurt og oppskåret.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 21:42   #12
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Ah, da er det ikke rart det smakte hornsalt; jeg bruker omtrent samme mengde hornsalt på en mye større oppskrift.

2 kopper kulturmelk
2 kopper sukker
2 kopper sirup
2 kopper smeltet smør
2 kopper seterrømme
5 bs hjortetakksalt
1 1/4 kg hvetemel


(1 kopp = ca. 2 dl)

Jeg kan sende deg link til mer detaljert oppskrift, om du vil.

Send gjerne link. Men da kan jeg sikkert halvere hornsaltet da?

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 21:43   #13
Innocenta
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 19
Innocenta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånn i tilfelle noen trenger flere oppskrifter å analysere: Her er den jeg fikk fra farmoren min! Helt uten sirup og rømme er den også.

Farmors mørlefser

Dette er en ganske stor porsjon! Deigen lages dagen før.

250 g smør
2,5 dl kulturmelk eller kefir
4 kopper sukker
3 ss hjortetakksalt
hvetemel til "passe deig" (omkring 1 kg?)

Smøret smuldres i mel, og deigen blandes sammen - ha ikke i for mye mel, bare nok til at deigen holder sammen. La deigen stå kjølig til dagen etter.

Bruk godt med mel til utbakingen, og bland også litt hjortetakksalt i dette melet. Kjevle tynne, runde emner som stekes på nederste rille ved ca. 200-225 grader til de såvidt begynner å få litt farge. Avkjøl på rist hvis du vil ha sprø lefser, i stabel hvis du vil ha myke.

Lefsene smøres med smør og sukker, legges sammen to og to og deles i snipper. Kan godt fryses ferdig smurt og oppskåret.

Tusen takk, skal jammen prøve disse også. Teste ut litt.

Innocenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-12, 21:48   #14
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mørlefse

Opprinnelig lagt inn av Innocenta, her.

Send gjerne link. Men da kan jeg sikkert halvere hornsaltet da?

Link sendt. Uten at jeg er noen ekspert vil jeg nesten tro det, i hvert fall redusere mengden en god del.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no