Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-11, 16:37   #181
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

I daap har jeg aldri servert eller faatt servert alkohol, i et par konfirmasjoner har det derimot blitt gjort, uten at jeg har reagert paa det. Men vi kommer neppe til aa servere alkohold i barnas konfirmasjoner naar den tid kommer.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:52   #182
Andrea03
Nybegynner
 
Andrea03 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trøndelag.
Innlegg: 13
Andrea03 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Har aldri fått serert alkohol i dåp/konfirmasjon, kanskje fordi jeg ikke var gammel nok til å drikke det på den tiden slik at jeg ikke registrerte om det ble servert, men uansett...
Synes det er feil å servere alkohol i barnedåp og konfirmasjon. Her ikke poenget i det i det hele tatt.
Det ble diskutert om vi skulle servere pils i dåpen vår, men alle slo det fra seg da det ikke føles riktig. Man kan heller kjøpe inn noen 6packer og servere de som blir igjen på kvelden når ungen har lagt seg. Det vr da vi stte oss ned med en velfortjent pils etter en lang dag. Føltes mye mer naturlig. :enig:
Festen i seg selv er jo å feire at ungen blir døpt/konfirmert. Synes ikke akolhol skal inkluderes i det.

__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
-James Dean
Andrea03 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 15:06   #183
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

For meg er det mye mer naturlig med vin som følge til god mat, enn som "avslapning" om kvelden, i skjul fra barna.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 15:21   #184
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For meg er det mye mer naturlig med vin som følge til god mat, enn som "avslapning" om kvelden, i skjul fra barna.

Samme her.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:48   #185
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

I våre barnedåper har vi ikke servert alkohol og har heller ikke fått servert i dåp vi har vært i.

Nå har vi ikke vært i konfirmasjoner i voksen alder, så her vet jeg ikke helt hva det blir til. Skal til en nevø i år, så vi får se hva det blir der. Helt uproblematisk for meg om det blir servert alkohol. Jeg husker ikke om det var alkohol på min konfirmasjonsdag. Da har jeg iallfall ikke tatt skade av det

Jeg har ikke tenkt over det hva vi eventuelt vil gjøre. Første tanken er at vi ikke skal servere alkohol på en slik dag. Det tror jeg at mannen min ikke vil være helt enig i. Men det er altfor tidlig å ta stilling til, enda noen år igjen før vi eventuelt skal ha konfirmasjon

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 15:56   #186
mortil2
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 7
mortil2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Har aldri fått servert alkohol i dåp eller konfirmasjon. Syns ikke det passer seg i en sånn anledning...

mortil2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 00:02   #187
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av mortil2, her.

Har aldri fått servert alkohol i dåp eller konfirmasjon. Syns ikke det passer seg i en sånn anledning...


Fordi...?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 13:26   #188
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Andrea03, her.

Har aldri fått serert alkohol i dåp/konfirmasjon, kanskje fordi jeg ikke var gammel nok til å drikke det på den tiden slik at jeg ikke registrerte om det ble servert, men uansett...
Synes det er feil å servere alkohol i barnedåp og konfirmasjon. Her ikke poenget i det i det hele tatt.
Det ble diskutert om vi skulle servere pils i dåpen vår, men alle slo det fra seg da det ikke føles riktig. Man kan heller kjøpe inn noen 6packer og servere de som blir igjen på kvelden når ungen har lagt seg. Det vr da vi stte oss ned med en velfortjent pils etter en lang dag. Føltes mye mer naturlig. :enig:
Festen i seg selv er jo å feire at ungen blir døpt/konfirmert. Synes ikke akolhol skal inkluderes i det.

Når vi drikker alkohol, så er det enten til mat, eller fordi vi rett og slett har lyst på en øl eller et glass vin. Det er godt, både til mat og til kos. Men vi drikker aldri fordi vi fortjener det...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 16:14   #189
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har aldri fått servert alkohol i hverken dåp eller konfirmasjon. Serverte det heller ikke i dåp her, og det kommmer jeg ikke til å gjøre i konfirmasjon heller når den tid kommer. Nord Norge her.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no