Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-11, 19:57   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Konfirmasjon/dåp og alkohol

For meg har det aldri vært tema med alkohol i verken konfirmasjon eller dåp, men nå som jeg selv har konfirmant i hus og planlegger selskap har jeg forstått at andre faktisk serverer alkohol både i konfirmasjoner og i barnedåp.

Og nysgjerrig som jeg er må jeg jo sjekke nøyaktig hvor vanlig dette er, så påll kommer.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:58   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Jeg er litt Hæh? Er det noen som gjør det?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:59   #3
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Det har jeg ikke vært borti i de dåpene og konfirmasjonene jeg har vært i.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 19:59   #4
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Veit om folk som serverer alkohol i barnefamiliebursdag også, jeg. Ville ALDRI servert alkohol der barn feires, enten det er bursdag, dåp eller konfirmasjon.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:00   #5
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Har døpt fire barn, og tre av de er konfirmert. Har aldri servert alkohol i dåp/konfirmasjon.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:05   #6
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Det er ikke vanlig i min familie, og jeg ville ikke servert alkohol i et selskap for/med barn hjemme. Opplevde å få servert velkomstdrink når vi var i konfirmasjon i Oslo i høst og jeg stusset litt over det. Mulig det er mer et østlandsfenomen?

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:05   #7
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg lurer på om kanskje noen drakk litt konjakk ut over kvelden i konfirmasjonene hjemme hos oss. Men er ikke sikker. For bestemor var jo der, med sin høye moral.

Foreldrene mine var i konfirmasjon til en tremenning for noen år siden, hvor halvparten av de voksne ble snydens i løpet av kvelden. Det ble opplevd som noe spesielt (av foreldrene mine)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:06   #8
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Mulig det er mer et østlandsfenomen? :lurer:

Snydens-konfirmasjonen var i Oslo

:baksnakker grovt:

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:08   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Glemte et svaralternativ, Har ikke fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og vil ikke servere det selv.
Ja, ja. Poenget kommer vel frem okke som.

Egentlig burde jeg sjekket om dette er et bygde-fenomen også eller om det er samme trend i byen. Utdyp gjerne i tråden.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:08   #10
lillamamma
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 152
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

For meg (oss) er det ikke naturlig å servere alkohol så lenge personen som feires ikke er gammel nok til å drikke alkohol.

__________________
2005 2007 2011
lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:08   #11
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Ble litt feil tror jeg :trøtt:.. stemte :
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon.
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv.


I en konfirmasjon ble det sevret vin til maten, men drakk det ikke. Turbo var liten og vi kjørte og synnes ikke noe om alkohol og unger. Var masse unger der. Og farfaren til mann ble "full" etter 1 glass....


I barndåp har det bestandig vært aloholfritt,de vi har vært i, samme med konf. uten om den ene til søskenbarnet til mann...

Kunne aldri ha falt meg inn å servert alkohol i verken det ene eller det andre.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 21-03-11 kl 20:14.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:09   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Dere kom meg i forkjøpet med motsatt konklusjon enn jeg hadde resonnert meg frem til.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:10   #13
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg er ikke vant til alkohol i dåp/konfirmasjon og ville heller aldri servert det selv. Østlandet her.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:10   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har vanligvis et meget avslappet forhold til alkohol. Jeg kan ta et glass vin selv om det er våkne barn tilstede. Men jeg har aldri fått servert alkohol i verken dåp eller konfirmasjon, og føler ikke for å gjøre det heller.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:12   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Vi har hatt diskusjonen før og den er faktisk ganske interessant.

Jeg er vant med at det serveres alkohol i alle sammenhenger der voksne spiser mer enn kake. Jeg serverer alkohol dersom jeg har gjester til middag uansett hvilken sammenheng det er, inkludert barnebursdager. Det er ingen som ferdes i mitt hjem som drikker mer enn et glass eller to med barn tilstede og det er aldri noen som er synlig beruset med barn tilstede.

Såvidt jeg har oppfattet er dette et relativt sterkt by/land skille der det er vanligere med alkoholservering i byen enn på landet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:14   #16
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

I min familie, i alle fall på morsiden, er det vanlig å servere øl til smørbrød/snitter/koldtbord. Om vi hadde det i min egen konfirmasjon kan jeg faktisk ikke huske, men jeg tror kanskje vi hadde det i min datters dåp (jeg klarer faktisk ikke å huske det akkurat nå). I konfirmasjonen hennes hadde vi hjemmelaget koldbord og serverte brus/mineralvann/lettøl og øl. Jeg kunne tenke meg å ha vin også, men glemte det. Velkomstdrinken var alkoholfri cider. Vi har ikke pleid å servere noe til kaffen.

Jeg har aldri opplevd at noen har drukket mer enn én eller kanskje to små øl til maten i konfirmasjon eller dåp i min familie, mange kjører jo. Hos oss er det som som sagt tradisjon.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:17   #17
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Vi har ikke hatt alkoholservering i dåp eller konfirmasjon, men jeg har fått servert vin ved et par anledninger i navnefest. Min far er alkoholiker så vi drikker uansett ikke alkohol når han er tilstede. Ellers er ikke jeg noe redd for at ungene ser at vi drikker vin eller øl i normale ikkefyllemengder, men akkurat disse anledningene syns jeg uansett det er greit at er alkoholfrie. Syns det er greit at ungene ser at begge deler går an når man skal ha selskap.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:18   #18
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Det har jeg ikke vært borti i de dåpene og konfirmasjonene jeg har vært i.

Ikke jeg heller.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:18   #19
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Aldri blitt servert alkohol i dåp, men i én konfirmasjon. Jeg synes ikke alkohol hører hjemme i slike anledninger, da dette er familie/vennebegivenheter med mye barn til stede i vår slekt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 20:20   #20
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Har aldri fått servert alkohol i hverken dåp eller konfirmasjon, ikke kommer jeg til å servere det selv heller. Og om onkelen til ungene skulle finne på å dukke opp, noe som er tvilsomt slik det er nå i alle fall, så har han med å stille edru. Dette er anledninger der barn er hovedpersonen og synes jeg ikkje noe om alkoholservering

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no