Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-11, 14:08   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er litt forskjell på varene du nevner. En moped kan selges etter noen år og det uten at en har tapt så mye på den. (Så sant den er i god stand.)

Tja. En ny moped taper seg ganske fort i verdi, er nå min erfaring. (Jeg eier en scooter som ikke er verdt stort, etter seks års bruk.) Å kjøpe en brukt moped og selge den i fullgod stand etter et par år, er jeg enig at kan være god butikk.

Stereoanlegget mitt er derimot verdt temmelig mye fremdeles, etter 10-15 års bruk, så det er ikke noen automatikk i at slikt taper seg så voldsomt i verdi heller. (Nå skal det sies at jeg ikke har et stereoanlegg som er en vanlig konfirmant forunt da.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 14:24   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Jeg er enig med Maximillia og er litt sjokkert over beløpene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 14:42   #43
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

I min familie er det vanlig med vin til maten, og sikkert en konjakk til kaffen også. Gaver husker jeg ikke (lenge siden sist). En jeg kjenner fikk en bibel og ingenting annet fra besteforeldrene sine til sin borgerlige konfirmasjon. Han var litt skuffet husker jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 14:47   #44
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ihvertfall veldig sikker på at det fins mange konfirmanter som ikke får 10.000 + av besteforeldre og foreldre, eller 5000 av tanter og onkler.

Mitt inntrykk er at prisen på gaver er veldig forskjellig fra familie til familie. Selv fikk jeg veldig dyr gave (bunad) og planlegger det samme til mine barn (tenk at jeg har vært så lur at jeg har giftet meg med en mann fra en annen del av landet og bosatt meg på en tredje! Mine barn kan velge mellom fem forskjellige bunader - heldiggrisene!)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 14:47   #45
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Jeg vet ikke hva besteforeldrene har gitt, men vi som tanter og onkler ga 750 hver til den første konfirmanten.

Ingen alkoholservering, men det pleier det ikke å være uansett selskapsform i denne familien.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 15:24   #46
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Ingen alkohol. Besteforeldre har satt inn stor sum på sperret konto (5000-10 000,- den som gir mest gir lite ved andre anledninger, men gir store dåps og konfirmasjonsgaver) (til utdanning, bil, hus). Tante/onkler gir 1000-2000.

Forøvrig så er jeg så kjedelig at jeg synes man som nær familie bør gi gaver som varer, ikke penger som brukes opp dagen etter.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 15:48   #47
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.


Forøvrig så er jeg så kjedelig at jeg synes man som nær familie bør gi gaver som varer, ikke penger som brukes opp dagen etter.

Hva er gaver som varer da? Jeg brukte alle konfirmasjonspengene mine på et stereoanlegg, som var i daglig bruk til jeg flyttet sammen med mannen min som 22-åring. Deler av det brukte vi fortsatt til jeg var over 30. Så lang leve- eller brukstid hadde ingen av smykkene jeg fikk i gave, for å nevne noe.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 16:14   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Forøvrig så er jeg så kjedelig at jeg synes man som nær familie bør gi gaver som varer, ikke penger som brukes opp dagen etter.

Tja, penger kan vel vare? Det er ingen automatikk i at de brukes opp. Hva som er varig vil også variere veldig fra person til person. Moter, trender og smak endrer seg, og ulik ungdom har ulike interesser. Jeg synd for eksempel at et skikkelig anlegg er mye mer varig enn en moped.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 20:36   #49
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tja, penger kan vel vare? Det er ingen automatikk i at de brukes opp. Hva som er varig vil også variere veldig fra person til person. Moter, trender og smak endrer seg, og ulik ungdom har ulike interesser. Jeg synd for eksempel at et skikkelig anlegg er mye mer varig enn en moped.

Mens jeg synes en moped (som seinere selges og byttes inn i en bil) varer også ganske lenge.
Jeg fikk forøvrig mange smykker til konfirmasjonen og mange av dem ble aldri brukt. For noen år siden leverte jeg alt gyullet inn til en gullsmed og fikk det smeltet om til en armring.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 20:50   #50
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Interessant for meg dette her, jeg som ikke er konfirmert en gang. Derimot fikk jeg "ordentlige, varige" gaver til 18-årsdag og sånt. Symaskin, f.eks. Det er jo dessuten nyttig å ha når man er fattig student.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 21:00   #51
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Min konfirmant fikk bruke. Underkant av 1/3 av pengene på reise og litt til. Resten står på konto og er ment til større investeringer.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 21:28   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mens jeg synes en moped (som seinere selges og byttes inn i en bil) varer også ganske lenge.

Ja, det var jo liksom poenget mitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 21:40   #53
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det var jo liksom poenget mitt.

Ja, der ser du hvor godt jeg leser.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 21:49   #54
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

1. Hvor mye gir besteforeldre? Jeg tenker i verdi, ikke bare de som gir penger.
I min familie har besteforeldre gitt 5-10000, ofte i form av tilskudd til bunad eller førerkort. (jeg fikk alt sølvet til bunaden av min mormor - noe av det arvesølv, min niese får tilsvarende av min mor)

Andre litt større ting som symaskin, kjøkkenmaskin, stereo, tv, koffert og slikt har det i farsslekta vært tradisjon å spleise med foreldrene når barna flyttet hjemmefra eller første bursdag/jul etterpå.
Til sammenligning har besteforeldrene gitt ca. 1000,- til bursdag og 500,- til jul til barnebarna.

2. Hvor mye gir tanter og onkler?
Ca. 1000-2000. Jeg skal gi min niese som konfirmeres nå reise+ helgeopphold her hos meg (hun bor i gokk og er veldig lite byvant) + en konsert/tusenfryd (hun skal få bestemme). Jeg var fadder for henne, og har bare to tantebarn. En svært forgjengelig gave m.a.o, men forhåpentligvis et minne hun vil ta med seg.

3. Pleier det å serveres vin til middagen?
Ja og nei, litt avhengig av hvem som kommer... Jeg synes personlig vin i konfirmasjon gjerne kan unngås.
[/quote]

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 21:56   #55
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Jeg har ikke sagt at ordentlige ting som anlegg, moped, kamera, pc, sykkel, instrument man spiller osv ikke varer, så hvis man vet at de sparer til det så ville jeg fint gitt penger. Jeg mente mer hvis det går til cd, t-skjorte, godteri, kino eller vanlige daglige utgifter. Vips så er de borte. Konfirmanter er forskjellige, så jeg bærer vel preg av noen jeg kjenner som ikke ville klare å spare, men "sløst" bort pengene.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..

Sist redigert av M@M : 29-12-11 kl 00:11.
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 22:20   #56
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Jeg er nest størst av en skokk med søskenbarn på rekke og rad så jeg har vært i konfirmasjon så og si hvert år etter min egen for 18 år siden. Jeg har ikke fått vin i en eneste konfirmasjon. Av gaver så ga jeg 300 når jeg var singel/samboer. Etter at jeg fikk barn så har vi gitt 500-1000, satsen har gått opp etterhvert som årene har gått. Mine foreldre som har vært tante og onkel til konfirmantene har gitt rundt 1000. Nå har vi (jeg med mann og barn) blitt bedt i konfirmasjon til alle søskenbarn også etter at jeg ble voksen og fikk egen familie og da synes jeg vi bør gi på linje med tanter og onkler. Besteforeldre har gitt alt fra 1.000-50.000 alt etter egen økonomi.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 00:08   #57
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon - hvor mye gis det i gaver? Og serveres det alkohol?

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Jeg har ikke sagt at ordentlige ting som anlegg, moped, kamera, pc, sykkel, instrument man spiller osv varer, så hvis man vet at de sparer til det så ville jeg fint gitt penger. Jeg mente mer hvis det går til cd, t-skjorte, godteri, kino eller vanlige daglige utgifter. Vips så er de borte. Konfirmanter er forskjellige, så jeg bærer vel preg av noen jeg kjenner som ikke ville klare å spare, men "sløst" bort pengene.

Ok. Jeg er enig i at sminke og kino ikke er varige verdier. Jeg trodde du mente at man måtte gi sølvtøy eller bunad eller lignende "evige" gaver.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no