Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Baking med glutenfritt mel

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-14, 08:14   #1
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Baking med glutenfritt mel

Minstemann skal feire bursdag i dag, og den ene av klassekameratene har cøliaki, så jeg må bake glutenfri sjokoladekake.
Jeg hadde rett og slett glemt han med cøliaki , og hadde tenkt å bake Polyannas gode eggfrie sjokoladekake, den med kulturmelk i.

Noen som vet om den kan bakes med glutenfri lys kakemiks i stedet for hvetemel?
Kan jeg isåfall bare bytte mel direkte? 800 g hvetemel =800 g kakemiks?
Hva kan jeg forvente av smak og konsistens, blir den veldig annerledes?
Bør jeg bare bruke Toros glutenfrie sjokoladekakemiks i stedet?

Mange spørsmål fra en uerfaren glutenfribaker...

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 08:24   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baking med glutenfritt mel

Halvfabrikata er jo veldig enkelt og greit, da!
Men: søsteren min baker mye glutenfritt, og pleier ofte å bytte ut en del av melet med potetmel. Og hun sier det trengs ofte litt mer av det glutenfrie melet i forhold til vanlig hvetemel.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 08:57   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking med glutenfritt mel

Mer glutenfritt mel er en tommelfinger-regel, ja. Akkurat når det gjelder sjokoladekake så har jo Toro sin langpanne som er trygg. Lettere når man er ukjent med glutenfri bakst. For noen går det veldig greit å bake glutenfritt, andre må knøle litt mer før resultatet blir bra.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 09:04   #4
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baking med glutenfritt mel

Takk for råd! Toro it is.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 09:41   #5
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baking med glutenfritt mel

Mølleren har også fått en gluten- og laktosefri miks nå, har bakt den for første gang i går, og kan ikke si hvordan den smaker, men deigen var god! Ellers er min erfaring at i formkaker kan Toros fine kakemiks erstatte hvetemelet 1:1. For de andre glutenfrie typene er det andre blandingsforhold som gjelder, der er jeg litt på eksperimentstadiet fortsatt. Den gule Schär-miksen virker som den må mindre av, foreløpig konkludert.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 10:42   #6
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baking med glutenfritt mel

Har en venninne med glutenallergi, og hun har anbefalt meg å bytte ut hvetemel med 1/3 Jyttemel og 2/3 Semper Fin mix. Det funker veldig bra. Kan stort sett bake helt som vanlig da.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-14, 11:32   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baking med glutenfritt mel

Jeg erstatter hvetemel med lys kakemiks i alle formkaker (eple-, sjokolade- og alt mulig) og det blir helt topp. Bruker Toro 1:1.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no