Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-11, 13:03   #1
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Aldri mer "Jul i Skomakergata"

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...a-3653855.html


Vi er nok mange her som har et nostalgisk forhold til Jul i Skomakergata. Bare de første strofene av introduksjonsmelodien får varmen bre seg i magen på meg, og bringer fram minner om en trygg og god barndom. Jeg og søsknene mine framfor barne-tv hver kveld hele desember. Verdens lengste måned. Når skulle julen komme da?

NRK har nå bestemt at de ikke vil sende "Jul i Skomakergaten" igjen.
Det er mange som engasjerer seg i dette, og har sterke meninger om saken. F.eks er det på Facebook laget flere støttegrupper som ønsker den på sendeplanen igjen.

For min del er denne avgjørelsen faktisk grei. Det virker som om barna fenges av andre ting nå, enn den gang. Jeg ønsker ikke tviholde på en serie som virker utdatert. Barne-tv-er for barna. Og jeg ser gjerne de nye seriene sammen med dem, selv om de ikke frembringer samme de følelsene hos meg. Men for barna mine er det Jul i Blåfjell som er advent og ventetid.

Men det kan nok tenkes at jeg kjøper serien på dvd. Og det kan jo tenkes at barna vil se den sammen med meg. Hvem vet?
(Og kanskje kan jeg da endelig få se episode 24. For det fikk jeg aldri som barn. Den episoden gikk alltid bare på kvelden, og da var tv-en avskrudd i vårt hjem).

Hva tenker dere?

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:04   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.648
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Helt greit at den ikke vises mere, den finnes jo på DVD, man kan ikke sende alt på nytt igjen heller.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:07   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.620
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Trodde det var bestem allerede da de sendte den siste gang jeg, at det VAR siste gang? Da kjøpte jeg den på dvd.

Jeg synes det er helt greit at den ikke sendes mer. Men veldig fint at den finnes på dvd, for jeg og Knerten koser oss med en episode hver kveld. Vi ser den som går på tv i tillegg, men han er egentlig litt liten for blånissene, så han får ikke helt med seg handlingen. Da er det enklere med skomakergata.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:08   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg syns det er helt greit. Jeg syns serien er utdatert og teit. Det lages mye bedre barneunderholdning nå (om vi ser bort i fra blåfjell ).

Jeg så en eller annen redaktør mente at dette var den beste juleserien noensinne, og baserte det på en undersøkelse de hadde gjort hvor leserne fikk spørsmål om hvilken de likte best av den, The Julekalender, Jul i Blåfjellog Nissene på låven. Snakk om å velge blant onder, sier nå jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:08   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.531
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg tenker at det er helt greit. Ikke kommer jeg til å kjøpe den på dvd heller.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:10   #6
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Det går helt greit for min del. Har aldri likt den serien. Jeg var vel ti år gammel første gang den ble sendt, og ikke da engang likte jeg den.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:11   #7
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.463
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg synes også det er helt greit at den serien ikke sendes igjen. Den er utdatert og jeg kan ikke tenke meg den ville blitt noen stor suksess om den ble sendt igjen. De som vil se den,kan kjøpe den på DVD.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:11   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg liker serien, og savner den. Og jeg synes det er litt historieløst å disse serien så veldig mye i ettertid. Den var jo tross alt den første julekalenderen på norsk tv, og den første i sitt slag. Men det er greit at de dropper den. Tidene forandrer seg jo, og sånn er det bare.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:11   #9
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg synes også det er helt greit att den ikke sendes igjen, det er nok vi voksene som ønsker den for den får tilbake gode juleminner. Den finnes på dvd og vi har den og bare det elste barnet her i huset gadd og se lengst på den for og si det sånn, så gla det ikke blir 24 episoder av den som julekalender på tv.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:12   #10
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.575
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Har du sett på en episode nå nylig? Det skjer ingenting i noen av episodene.

Skomakerens tette relasjon til Stine ballettdanser er også litt suspekt.

Serien mangler det lille ekstra. En limpistol hadde nok gjort susen.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:13   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.023
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg synes beslutningen er helt grei. Serien er jo ikke spesielt god, og jeg er helt sikker på at den ikke hadde fenget mine barn.

Så kan jeg heller ha gode minner langt inni meg om "min barndoms julekalender". For det har jeg i massevis.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:20   #12
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.994
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Den var sikkert flott da den kom, og i noen år etterpå. Nå er det på høy tid at den pensjoneres.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:21   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og jeg synes det er litt historieløst å disse serien så veldig mye i ettertid.

Tja, jeg syns det i grunn er historieløst å mene at den er så himla bra. Det finnes produksjoner fra samme tid av adskillig bedre kvalitet enn denne, som har tålt tidens tann. Den er jo ikke spesielt bra, selv om den selvfølgelig har en plass i historien som norsk TVs første julekalender og storsatsing på barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:26   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Serien mangler det lille ekstra. En limpistol hadde nok gjort susen.

Dragen er klok.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:30   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tja, jeg syns det i grunn er historieløst å mene at den er så himla bra.

Jeg mener ikke at den er "så himla bra". Jeg mener at den var den første i sitt slag og dermed unik i sin tid. Og det er det som gjør den spesiell. Det var jo mye ved den jeg ikke likte den gang da heller, men det at det var noe vi kunne følge med på hver dag frem til jul, var jo så utrolig stort i seg selv.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:30   #16
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.977
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Serien vekker gode minner hos meg, men det er ikke god nok grunn til å sende den igjen. Det er vel heller en god grunn til å ikke sende den igjen. La den forbli et godt minne. Jeg vet mine unger vil synes den er kjedelig, og jeg vil bli skuffet selv også om jeg så den igjen. Den vil garantert ikke fenge på samme måte i dag som den gjorde for 20 år siden, selv om jeg ikke vet om det nødvendigvis er ensbetydende med at serien er dårlig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:31   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg mener ikke at den er "så himla bra". Jeg mener at den var den første i sitt slag og dermed unik i sin tid. Og det er det som gjør den spesiell. Det var jo mye ved den jeg ikke likte den gang da heller, men det at det var noe vi kunne følge med på hver dag frem til jul, var jo så utrolig stort i seg selv.

Og alt dette er jeg enig i. Jeg syns ikke det står i kontrast til at det er en ganske dårlig serie, og som absolutt ikke vil fenge nåtidens barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:32   #18
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Jeg er uenig med de fleste her, og synes det er ugreit at serien ikke sendes lenger. Jeg vil ha tilbake Skomakergata! Koseligste juleserien.
Tror jeg skal kjøpe den på DVD neste år og se om ungene liker den. Iallefall får mor sin nostalgi-tripp.

Mon tro om en remake hadde gjort susen?

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:35   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.620
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Har du sett på en episode nå nylig? Det skjer ingenting i noen av episodene.

Skomakerens tette relasjon til Stine ballettdanser er også litt suspekt.

Serien mangler det lille ekstra. En limpistol hadde nok gjort susen.

Ja, jeg ser en episode hver dag jeg, så jeg har sett 7 hittil i desember.

Det skjer ikke så mye, men nettopp det gjør den velegnet for min sønn, som ikke er mer enn 3.

Skomakerens forhold til Stine er ikke suspekt, det er bare "nåtidens fanatiske øyne" som ser så sykt på det, og DET er mer suspekt, i mine øyne.

For meg HAR serien det lille ekstra, nettopp i form av nostalgi, men for den oppvoksende generasjon har den ikke det, og derfor er det veldig greit at den ikke sendes flere ganger. For Knerten blir det derimot en tradisjon, og også for Mikro etterhvert, for det er andre året han ser den. Han husker ikke så mye fra i fjor, så får vi se om han fortsatt liker den neste år. Men vi sitter nå sammen i sofaen og koser oss, mamma og storebror, og det er stas.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 13:45   #20
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.857
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aldri mer "Jul i Skomakergata"

Vi har den på Dvd så det er helt greit for meg. Poden elsker Skomakergata, han har sett denmange ganger siste tiden.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no