Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-18, 18:55   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Jeg har et tre stappfullt av sånne små, sure epler, og et plommetre med lilla, søte plommer. Trenger enkle oppskrifter å bruke overfloden til.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 18:57   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Jeg laget epleterte i går. Paibunn/tertebunn, vaniljekrem, masse epleskiver, kanel, perlesukker og hakkede mandler. Med vanlijeis til.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:02   #3
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Eplemos som lager seg selv. Blir enda bedre med litt vanilje og noen spiseskjeer calvados/brandy/cognac.

Verdens beste plommemarmelade. Romtilsetningen er helt nødvendig, og løfter smaken fullstendig.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:18   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Oh, jeg har en plommesyltetøyoppskrift som er fantastisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:22   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Plommechutney.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-18, 19:37   #6
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Jeg pleier å lage tradisjonell eplekake med like mye (i vekt) av egg, smør, sukker og mel (kan lages enten med eggedosis og smeltet smør, eller smørkrem med innrørte egg), og dytter så mange tynne eplebåter ned i deigen som det er plass til. Strø over sukker og kanel før steking. Litt revet sitronskall i deigen er veldig godt. (Denne er super å lage i langpanne, da kan den deles opp og så fryses, og det er kjempelett å ta opp så mye du vil.)

Smuldrepai med plommer må jo ellers være bra? Smør, sukker, mel og havregryn strødd over utstenede plommer i biter, tenker jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-18, 00:49   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

https://afb.no/artikler/mottakssteder-epler

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 21:11   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Oh, jeg har en plommesyltetøyoppskrift som er fantastisk.

Spill it, woman!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 12:01   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Sorry, glemte det helt.
1 kanelpinne (hva heter det egentlig?)
4-6 hele, grønne kardemommepods
1,6 kg plommer
125 ml eplejuice
1,65 l sukker
1 pose pektin

Knyt sammen krydderet (jeg gjorde ikke det ). Bland plommer, juice og krydder i stor gryte, og kok opp. La det koke lett i fem minutter. Ta ut krydderposen (jeg gjorde ikke det), tilsett sukker, kok opp og la det koke kraftig, rør inn pektin (jeg har en amerikansk oppskrift, du må se på den norske posen og se hva det står der), kok i ett minutt. Ta av varmen, og hell oppi rengjorte og steriliserte glass. Clas har noen fine!

Jeg syns dette syltetøyet ble litt søtt, andre ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 10:46   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Jeg fikk forresten masse epler i går, og tørket noe i ovnen! Det er hippiesnacks fra min barndom, og Hiawata liker det godt også.

Fjern kjernehuset, og skjær i tynne skiver. Legg på et bakepapir og strø evt. litt kanel over, eller chaikrydderblanding. Inn i ovnen på 105 grader 1-2 timer, alt ettersom hvor tykke skivene er. Jeg snudde dem litt underveis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 10:51   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Gull, Tally!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 20:43   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

I kveld har jeg bakt "sunne" eplemuffins! Sunn på sånn amerikansk måte.

Det er egentlig fra en vegansk kokebok, men jeg av-veganiserte den. Ikke av ideologiske grunner altså, men fordi jeg måtte bruke det jeg hadde.

2 1/4 kopper mel (jeg brukte litt grovt, litt finmalt)
1/2 kopp sukker
1 spiseskje bakepulver
1 1/2 kanel
1/2 teskje salt
1 1/4 kopper melk (enten melk-melk, eller plantemelk)
2 kopper revet eple (oppskriften har egentlig litt eple og litt gulrot)
1/4 kopp olje eller smeltet smør
1 spiseskje sitronsaft (jeg hadde ikke)
1 stor teskje vaniljesukker eller ekstrakt
1/2 kopp hakkede nøtter (jeg hadde uristede cashew)
også puttet jeg oppi noen rosiner og et egg.

Sett ovnen på 175. Bland det tørrem, bland det våte, bland det sammen, vend inn eplerasp, nøtter og rosiner, stek i muffinsformer i 15-18 min.

De ser litt bleike ut, men ble gode!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-18, 20:48   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

Naboen kom med et lass epler fra hagen, så nå koker jeg eplechutney!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-18, 11:10   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plommer og epler - enkle oppskrifter?

jeg tenkte også jeg skulle lage noen sånne frosne små eplepaier! Så kan jeg bare slenge dem i ovnen når det "trengs". Resten av eplene skal jeg lage paifyll av, rett og slett eplemos med chunks og med litt ulike krydder. Kan brukes både som fyll og som syltetøy.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no