Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

"Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 15:27   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Nå kommer sikkert alle kostholdsekspertene til å le av meg, men jeg har et spørsmål. Kan det være slik at noen lettere holder vekta hvis de (ved siden av et godt kosthold) har et stabilt inntak av - eh, la oss si pepperkaker, smågodt og sjokolade enn hvis de bare spiser sunne ting? For ca. 15 år siden, da jeg var 20 år og tynn, forsøkte jeg en måned eller to å kutte ut søtsaker helt. Resultatet var at jeg ble grassat sulten, spiste masse sunn mat - og la på meg.

Jeg føler litt av den samme tendensen nå. Problemet er at jeg (pga amming?) på en måte trenger mer mat enn jeg har lyst på. På dager som i dag, da jeg bare suller rundt hjemme, er jeg sulten konstant. Jeg stapper innpå alt jeg orker av sunne ting, men er samtidig matlei, og det blir et ork. Hvis jeg derimot tar meg en neve bamsemums etter et måltid (for å ta et helt vilkårlig eksempel ) blir jeg mer fornøyd og akkurat passe mett. Ingenting tyder på at vekta går i været til tross for slike uvaner. Er det alltid skummelt når kroppen "skriker etter" søtt og tomme kalorier, eller kan det være at noen kropper faktisk "trenger" slik mat? Det sies jo at amming suger karbohydrater ut av kroppen.

Tips til sunne og mettende ting å (små)spise tas for øvrig imot med takk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 15:37   #2
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg kjenner meg perfekt igjen i alt du skriver her. Jeg vet heller ikke om det faktisk er sånn, eller om vi bare lurer oss selv..

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:18   #3
charlotte
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Troms
Innlegg: 6
charlotte har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Kjenner meg også igjen. Hvis du istedenfor noen bamsemus etter middag spiser en god morgen-jogurt, så tror jeg du er opp i flere kalorier enn med bare 2-3 bamsemums. Egentlig så er det bare å regne på kaloriantall, brødskiver har kalorier de også, selv om de er sunne.
Ellers så syns jeg rosiner og nøtter hjelper en del på søtsuget. Alternativt kan kaffe døyve sultfølelsen litt.

charlotte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:21   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Takk for svar! Godt å se at det er noen som kjenner seg igjen. En god morgen-yoghurt er for øvrig et helt måltid for meg. (Og vi snakker ikke om 2-3 bamsemums heller. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:35   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Eg trur eg hadde prøvd å bytte ut bamsemums med mørk sjokolade, fruktjuice eller nøtter, men eg trur absolutt på at eit slikt "småsug" er kroppen sin måte å justere kaloriar på når du ikkje får i deg nok mat.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:41   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Mørk sjokolade forekommer også, men det blir liksom ikke søtt nok. Og nøtter er jo ikke godt nok.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:42   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg har det som deg, bortsett fra at jeg legger på meg av det.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:43   #8
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Vet hvordan det er. (spiser sjokoladeis i dette øyblikket) Når jeg er mer avslappet og spiser litt godt innomellom, så syns jeg vekta er mer stabil. Er jeg racer på mat og ikke spiser noe usunt, så ramler jeg uttpå en gedigen megasprekk, og da går vekta veldig fort opp igjen.

Velger heller å skeie litt ut istedenfor de kjempesmellene jeg vanligvis går på.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:48   #9
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Frukt? Eller hva med nøtter som har carob på utsiden, det er deilig det!

Jeg er til vanlig litt som deg jeg også. Kan fint bryte i meg det jeg vil uten å legge på meg. Nå som jeg skal ned har jeg kun kuttet i det som ikke er bra samtidig med at hele mitt liv dreier seg om resultater for tiden da.

Eræringsmessig er det få som renger alt sukkeret i de søte sakene men godt er det da.

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:50   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Velger heller å skeie litt ut istedenfor de kjempesmellene jeg vanligvis går på.

Høres lurt ut. Jeg er i grunnen en vandrende rekke av småsmeller.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 21:52   #11
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Høres lurt ut. Jeg er i grunnen en vandrende rekke av småsmeller. :Plystre:

Vi får unnskylde oss med at det er lettere å jogge bort fem bamsemums en, en hel pose.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:23   #12
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Hvor kommer disse tallene fra? Tre eller fem bamsemums, det er jo bare såvidt en munnfull. :mumse:

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:25   #13
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Joda, dere er nok satt helt annerledes sammen enn oss andre, og bør faktisk få i dere en viss mengde sjokolade hver dag for å dekke det noget spesielle næringsbehovet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:26   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg er helt enig med deg, og har funnet ut at jeg må bruke litt tid i morgen på å skaffe meg en skikkelig god, myk, saftig, melisglasurdryppende skolebolle.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:27   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

I morgen er det fredag. Fredager og lørdager setter ikke kaloriene seg uansett. Selv ikke på oss med normalt næringsbehov. Det er da noe alle vet!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:29   #16
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?



Sant? Helt sant?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:31   #17
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

I morgen er det fredag. Fredager og lørdager setter ikke kaloriene seg uansett. Selv ikke på oss med normalt næringsbehov. Det er da noe alle vet!

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 22:43   #18
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg er sånn når jeg er hjemme. Heller litt snop av og til enn ørten brødskiver. Merker det raskt på linningen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 01:26   #19
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Jeg har det og sånn bluen.
Her ligger nidar favoritter alltid på bordet, klar når jeg trenger det mest.
Og det gjør jeg et par ganger i løpet av en dag.
Mørk sjokolade er oppskrytt, nøtter dekker ikke akkurat det behovet, yoghurt... Er det noen som aner hvor uggen i magen man blir om man prøver å erstatte sjokoladebehovet med yoghurt? (Jeg måtte stoppe på 5 begeret for dagen, og sliter nå med å spise yoghurt. )
Ja jeg skriver sjokoladebehov, for det er det, ingenting annet metter like bra, eller gir samme følelsen.
Så får man heller mumse fullkornspasta og avocado og mandler når man har behov for det.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 08:53   #20
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Behov" for usunne saker og tomme kalorier?

Iløpet av mine 36 år har jeg prøvd mange varianter for å holde vekten normal, og det jeg har funnet ut passer meg, er å følge nettopp din teori, Elinblu!
Før så var jeg helt opphengt i at jeg kunne bare ikke spise noe søtsaker bortsett fra på fredager og lørdager når kaloriene tar helg! Men det skar seg fullstendig! Da bare måtte jeg ha noe!
Men etter å ha begynt å tenke at jeg spiser om jeg har lyst på, men bare ikke i store mengder, så har jeg komt dit nå at jeg trenger det ikke!

Jeg har rett og slett lurt psyken min trill rundt!

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no