Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser dere av og til uten ungene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-15, 16:15   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Spiser dere av og til uten ungene?

Med grei/god samvittighet?
Tenker type på kvelden etter at de har lagt seg. Det gjør vi ca 1 gang i uka(da har ungene gjerne fått rester eller annet så mat har de da fått) men nå begynner jeg å få litt kvaler kjenner jeg. Ikke for de gangene vi tar det helt enkelt som en grandiosa i ovnen men når jeg nå f.eks tenker tanken at det hadde vært godt med biff; det er noe som er dyrt og iallfall om en skal kjøpe til 4 personer men dropper jeg å spise slikt sammen med de kjenner jeg altså på dårlig samvittighet: De er også glade i god mat nemlig og liker godt f.eks alt av kjøtt. Er det bare jeg som er rar eller andre med lignende tanker? Jeg føler at jeg nå er i ferd med å snyte barna for god mat bare jeg tenker tanken på å ha biff uten dem på kvelden.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:20   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Vi gjør det, minst en gang i uken. Våre er jo mindre enn dine (2 og 3 1/2), og kresne, men det er vel så mye fordi vi synes det er koselig å dele et måltid bare vi to en gang i blant. Ser ingen problemer med det. Ungene får mat, og minst en av oss sitter med dem mens de spiser, de får noe de liker og vi får noe vi liker. Alle glade. Det eneste problemet hos oss er at de av og til sovner såpass seint at det måltidet blir litt seinere på dagen enn det som sikkert er ideelt i forhold til forbrenning og whatnot, men det lever vi med så lenge det ikke er så ofte. I dag får de fiskekaker og pasta til vanlig tid, og vi spiser på kvelden. Tror ikke de føler seg snytt.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:24   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Ja, det gjør vi, med god samvittighet! Eller, vi har gjort det fram til nå. Men nå er stesnuppa blitt 8 år, og legger seg så seint at det blir for seint for oss å spise etter hun har lagt seg, så nå er det ikke så ofte mer. Men om hun er hos moren sin og bare poden er hjemme, spiser vi "voksenmiddag" på lørdag kveld.

Kunne ikke falt meg inn å ha dårlig samvittighet for det. Det måltidet handler om så veldig mye mer enn bare maten.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:24   #4
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

For et merkelig spørsmål, tenkte jeg.
Det er sikkert vi som er rare, heller.

Vi spiser ganske mye sjokolade og ostepop/chips etter at de har lagt seg (i helgene, primært ), men jeg vet ikke helt om det var det du mente.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:26   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Fullstendig ukjent problemstilling for tenåringsforeldre, "barna" legger seg jo aldri. Det vil si, det hender jo at vi spiser når eldste er ute og flyr og etter at yngste er lagt. Andebryst eller biff, for eksempel.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:26   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Vi gjorde det regelmessig før, men nå legger de seg jo så himla seint. Men i småbarnsperioden var det gull å kunne spise voksenmat på tomannshånd jevnlig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:28   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Vi gjorde det lenge, men sjeldnere og sjeldnere etter hvert som Poden har lagt seg senere og senere, og nå når han er tolv, skjer det egentlig aldri. Da han var på alder med dine, gjorde vi det sikkert flere ganger i uken.

Vi har aldri gjort det for å spare penger. De fleste gangene har det vært fordi vi ville spise noe han ikke likte eller brydde seg om, og det hadde jeg jo aldri dårlig samvittighet for. Noen ganger var det fordi vi ville ha en litt "langvarig" middag, sitte lenge til bords og prate og kose oss med et glass vin, og det passer det bedre å gjøre utpå kvelden.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:30   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Ofte da barna var små, så å si aldri nå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:32   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Vi gjør det av og til, av ulike årsaker. Men mindre etterhvert som smaksløkene til barna utvikler seg, tenker jeg.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:35   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Veldig sjelden. Det er ikke noen spesiell grunn til det annet enn at barna (de to som spiser varm mat i allefall) liker det meste slik at vi ikke trenger begrense oss når vi spiser med dem og heller ikke trenger/føler behov for å spare på dyre ingredienser, at vi synes det er hyggelig å spise sammen med dem (som oftest i allefall), at vi ikke føler det er nødvendig med egen middag for å ha det ekstra hyggelig sammen en kveld samt at vi rett og slett ikke gidder lage middag to ganger på en dag.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:37   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Har absolutt ikke dårlig samvittighet av å prioritere parforholdet, og å ta en liten date etter de har lagt seg i ny og ne. At vi spiser litt bedre mat har jeg iallfall ikke dårlig samvittighet for, de synes at pannekaker eller grøt er himmelen, mens jeg lett kan styre meg og heller ta en biff. De får biff innimellom de og.

Vi gjorde det oftere før, det var mange år vi spiste taco alene hver fredag, men det er sjeldnere nå. En gang i mnd, kanskje. Men veldig viktig, tror jeg.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:39   #12
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Vi spiser "ofte" ute uten ungene, men ikke så ofte "kosemat" hjemme uten at de også får tilbud om noe kos. De er jo våkne omtrent like lenge som meg.

Men hvis vi vil ha indrefilet foreksempel, så tilbyr vi ungene pannekake eller pasta med ost og pølse, så er alle fornøyde.


Vi har ikke supergodøkonomi. Helt vanlig, vil jeg tro. Så det merkes godt på pengene om vi er 2 som skal spise biff, eller om vi er 4. Og så lenge ungene koser seg minst like mye med noe annet, så syns jeg det er helt greit å gjøre det sånn.
Hvis vi spiser ute uten ungene så er det av økonomiske hensyn også.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:42   #13
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Vi gjorde mens ungene var små, men med store unger er det ikke like aktuelt. Det må i så fall være fordri ungene er hos venner en fredags- eller lørdagskveld

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 16:53   #14
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ofte da barna var små, så å si aldri nå.

Samme her.
Så det blir sjeldent indrefilet.
Hvis de er borte hos besteforeldre hender det at vi spiser litt "finere".
Men de får selvsagt fin mat her hjemme, de også (bare ikke hver dag).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 17:01   #15
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Skulle gjerne gjort det, men nå legger jo ikke ungene seg før det er for sent, så det er sjelden vi får mulighet. Da ungene var små gjorde vi det ofte en eller to kvelder i uken, minst en av dem lørdagskvelden.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 17:03   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Øh, jeg dropper ikke å kjøpe god middag til barna fordi det er dyrt å kjøpe til så mange, i hvert fall.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 17:06   #17
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Øh, jeg dropper ikke å kjøpe god middag til barna fordi det er dyrt å kjøpe til så mange, i hvert fall.

Joa, men å lage indrefilet til mine unger ville omtrent vært som å kaste penger ut av vinduet, for det liker de overhodet ikke (har prøvd, total fiasko, mer enn en gang). De spiser veldig variert og fint, men enkelte retter er det fint å "spare" til mannen min og meg.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 17:10   #18
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Nei det gjør vi ikke lenger. Ungene er så store at jeg pleier å være en av de første i seng.
Gjorde det ofte når de var små, uten dårlig samvittighet.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 17:12   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Det gjør vi flere ganger i uken. Mindre stress, fin voksentid, og sterkere mat enn barna liker. De er straks 5 og 8.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 17:13   #20
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser dere av og til uten ungene?

Sjelden, de legger seg for sent til det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no