Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-11, 17:31   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sunne og "morsomme" matpakker?

Hvor morsom kan en matpakke bli, liksom? Men storebror er så brødskive-lei, og nå som han ikke skal få servert variert og ganske sunn mat i barnehagen to ganger daglig lengre, blir det mer opp til oss.

Så kan vi ha en tråd hvor vi inspirerer hverandre med oppskrifter, og kommer med alternativer til den tradisjonelle matpakka?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 17:36   #2
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jeg kan starte med denne oppskriften på grove vafler fra han trene-Yngvar på nrk.

3 dl havregryn
3 dl kesam (eller annen "sur melk")
3 dl skumma melk
3 egg
3 ss rapsolje
4 dl grovbakstmel
1 toppet ts natron
1 toppet ts bakepulver
1/2 ts salt

Svelle 30 minutter. Røren kan stå over natta. Faller veldig godt i smak hos ungene og er sunnere enn de fleste kjøpebrød.


Sist redigert av Minerva : 04-08-11 kl 17:49.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 17:44   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Steker du om morgenen? Jeg synes bakepulverbakst blir så guffent etter en natt, ellers ser det genialt ut.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 17:48   #4
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Steker om morgenen, ja. Foreløbig. Spørs om det holder når hverdagen smeller til for fullt.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 18:04   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Hvor mange må man beregne som tilsvarende 2 skiver? :ser håpefullt, men litt skeptisk inn i tidskrystallkulen:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:14   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Omelett
Egg laget i former (vi har bilform og fiskeform, sjekk ebay: "egg molds"), sånne: http://www.bentooutlet.com/img/p/64-213.jpg
Slike cocktailspyd og sleng på cherrytomater, skinkebit, ostebit osv.
Fiskekaker (våre elsker de med ost og bacon)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:44   #7
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

.....


Sist redigert av Nelly Nickers : 11-01-12 kl 17:40.
Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 19:59   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Å måtte spise brødet før f eks. egg er for meg en merkelig ting. Egget er jo vel så sunt (om ikke sunnere), og metter bra.

Ellers er matmuffins, fiskepudding/kakefigurer (trykk ut med pepperkakeform), pastasalat, fruktspyd, grove vafler, pizzasnurrer og scones er greit å ha i matboks.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:04   #9
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Egg hadde vært supert, i alle mulige former, hadde han bare spist det.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hvor mange må man beregne som tilsvarende 2 skiver? :ser håpefullt, men litt skeptisk inn i tidskrystallkulen:

Det vet jeg ikke nøyaktig, men han blir mett etter 1,5 plate. De er ganske tunge. Tipper det tilsvarer ca. 2 skiver.

Pålegg, tja man kan sikkert bruke det meste. Lillesøsters nyeste favoritt er makrell-i-tomat med gulost på. Nam!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:07   #10
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Du får lage brødskivekunst!











Google "sandwich art", så kommer det opp masse forslag.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:09   #11
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Ah, denne tråden trenger jeg! :noterer tips:

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:09   #12
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Kule, men finn matboksen som bevarer dem slik etter en tur opp og ned av sekken inkludert 5 paradishopp på veien.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:12   #13
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:18   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

* Havrefras
* Rugfras
* Pølse og lompe
* Kalkunfalukorv i biter
* Kyllingfilet i biter
* Kyllingvinger
* Kjøttboller
* Gulrøtter og kålrot i biter
* Nepe

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:20   #15
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Hva med bentobox, da? Altså en matboks med mange rom, så kan du putte diverse ting oppi der. Rester fra middagen, cherrytomater, litt frukt eller bær, ostebiter, pølsekuler, egg (til de som spiser det), lomperuller med philadelphia (i skiver), osv.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:22   #16
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.776
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Kule, men finn matboksen som bevarer dem slik etter en tur opp og ned av sekken inkludert 5 paradishopp på veien.

Det var ikke matboksen jeg tenkte på, men stå og lage hello kitty skiver kl. 7 om morningen? Ikke sikkert kitty ser så blid ut på skiva da

Jeg har en liten brødform som eldste fikk som del av et bakesett da hun var liten. Lenge siden jeg har bakt brød nå, men da jeg bakte og lagde sånne bittesmå brød, var hun overlykkelig over de små, søte skivene, og de gikk ned på høykant.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:33   #17
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.643
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å måtte spise brødet før f eks. egg er for meg en merkelig ting. Egget er jo vel så sunt (om ikke sunnere), og metter bra.

Egget spiser han uansett, men ikke brødet. Og et egg er litt lite synes jeg.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:36   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Det kan være ok å få med seg litt tørr frokostblanding også, type havrefras. Det liker minsten å knaske på. Havrefras, noen ost- og skinkebiter, et par minigulrøtter, noen agurkbiter og eplebiter. Det er visst veldig bra pakke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 10:38   #19
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Jentene mine har som oftest ikke brødskiver i matboksen. Har de det så er det veldig sjelden de spiser dem, men de spiser bare pålegget. Hjemme spiser de brødskiver 1-2 ganger om dagen, så til lunch i matboksen så har vi kuttet det ut. De får fiskekaker/kjøttboller/kylling egg, agurk, gulrot, cherrytomater, melon, druer, paprika og kanskje en ostebit. De får høre at mange i klassen er veldig misunnelig på matpakkene deres, men det er da fryktelig enkelt å putte sammen noe som er sunt og godt. Det er bare at brødskiva mangler som sikkert de andre ser, også synes de det ser så godt ut med mye frukt og grønnsaker. Men skulle gjerne hatt noe mere tips jeg også. Blir ofte det samme.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 11:10   #20
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Du vet det er august når matpakketrådene kommer.


Men for all del, det er spennende med inspirasjon.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no