Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kleskode: kavaj

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-11, 19:43   #1
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Kleskode: kavaj

Skal i bryllup og kleskoden er kavaj. Jeg er ikke bevandret i denne verdenen, men har googlet meg fram til at det er dress(jakke). Men hva skal jeg ha på?
Jeg har vært i to bryllup i mitt liv, ett som forlover og ett til min søster for maaange år siden, så har ikke anelse om hva som er vanlig å gå med.

Trenger ikke koste skjorta og greit om det kan brukes flere ganger. Jeg er ca str 40 og har litt pærefasong...

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 19:48   #2
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kleskode: kavaj

Kavaj
Står det kavaj på inbjudningskortet så betyder det inte mörk kostym. Ordet kommer från Kavajkostym Det innebär byxa och kavaj i samma tyg, färg är friare. Mörk kostym kan fungera, men då med färgad skjorta som sänker nivån. Ibland förekommer orden Valfri kavaj. Det innebär att även udda kavaj är tillåtet, se blazer
Se även Klädsel ,kavaj , kavaj damer eller casual


Förr var det mörk kostymklädsel som gällde. det är annorlunda idag, viktigare är det att inte klä sig för "högt" i nivån när ni får egna gäster. De kan ofta komma lite enklare klädda vid koden kavaj. Kavajklädsel innebär på bjudningskortet att man skall klä upp sig
mer än till bättre vardag. Festen är lite finare och bara det att man anger klädkod betyder ju att det ska vara finare.

Det är inte detsamma som mörk kostym eller aftonklänning för henne. Och betyder inte herrkavaj, det är klädnivån.

Bättre än vardag är koden. En aftonklänning, hellång eller knälång i
glittrande material, eller festbyxdress bärs inte till fin vardag.

  • En kjol och jacka är utmärkt
  • En klänning som inte är blank eller glittrig
  • Diskret urringad
  • Gärna med en ärm som passar fint
  • En snygg byxdress med fina tillbehör, smycken
  • En kavaj av siden, sammet eller fint tunt ylle eller linne passar
  • Om bröllop och sommartid och kavajklänningen är barärmad eller urringad så bör en schal eller jacka bäras under vigseln i kyrkan.
  • Håret är valfritt i frisyr
  • Lackskor och lackväska tillhör inte kavajklädsel (mörk kostym)


__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 19:53   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.806
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode: kavaj

Er antrekk dress, går damene normalt i " kort", dvs skjørt eller kjole til knærne. Det er kun galla som SKAL være lang kjole, da går gutta i kjole og hvitt. Sjeldent det brukes i Norge til bryllup, egentlig.

Finn en pen kjole eller et skjørt du liker. Det kan da gjerne være en sommerkjole i den litt pene enden. Merker med damer som målgruppe kan sikkert være fint til deg, f.eks. mexx, VaVite, og danske Claire. Match har også merker som passer for damekropper. Lindex har akkurat fått en ny luksuskolleksjon, fins dog ikke i alle butikker.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 20:00   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode: kavaj

Hvis jeg har googlet riktig, er kavaj det samme som dresskode "dress" på norsk. (Det er formodentlig et svensk bryllup du skal i?)

Sitat:

Dress
Kleskoden "dress" innebærer for herrer en hel dress, som kan være noe lysere hvis det passer anledningen. Til dette antrekket hører lys skjorte samt slips, eller sløyfe. Hvit skjorte høyner finhetsnivået.
For kvinner innebærer kleskoden "dress" kjole, skjørt eller buksedress som er mer elegant enn vanlig hverdagsantrekk, men ikke aftenfin som til "mørk dress". Kjolen/skjørtet skal ikke være gulvlang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 21:18   #5
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)
 
Snø sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.377
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sv: Kleskode: kavaj

Det er et svensk-norsk bryllup ja. De bor i Sverige, men gifter seg på hennes hjemsted i Norge.
Jeg er ikke noen proff googler heller skjønner jeg
Ut fra det Flubby poster, kan ikke mannen ha mørk dress? Han har en ganske ny svart dress med tynne hvite striper. Hvilken skjortefarge i så fall?

Takk for tips Charlie! Jeg kjøper aldri kjoler

__________________
02 06 09

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 21:21   #6
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.806
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode: kavaj

Han kan fint ha en pinstripe dress, syns jeg. Det er litt " uformelt" i noen sammenhenger men helt greit i bryllup hvis tilbehøret ellers er litt formelt. Men ikke lakksko til dress, pent pussede vanlige dressko.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 21:24   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode: kavaj

Jeg ville spurt brudeparet om det er lov i Sverige. Jeg er usikker på tolkningen av den svenske teksten. Uansett er det stor forskjell på hvor høytidelige folk er med slikt. Velsig mange er svært lite opptatt av å holde en kleskode helt nøyaktig, det er ment mer som en generell pekepinn om hvor oppdresset man skal være. Andre igjen er veldig nøye på slikt, og derfor kan det enkleste være å spørre. De må uansett være greit når bryllupet er i utlandet, om det er aldri så mye naboutland.

I mitt hode hadde det vært greit med mørk dress og farget skjorte i stedet for hvit, men jeg har aldri vært i bryllup med slik kleskode, og særlig ikke i Sverige, så jeg skal ikke uttale meg sikkert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no