Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 21:36   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Jeg lager handleliste til romjulsbesøkene, og klarer ikke bestemme meg for hvilken gryterett jeg skal lage til 8 voksne og 2 (3) barn. Den må inneholde storfekjøtt, og jeg har disse to kandidatene;

Boef bourguignon eller Tradisjonell indisk currygryte

Fordelen med den første er at den kan lages dagen før - det kan kanskje den andre også. Det jeg liker med nummer to er at man kan ha masse små skåler med tilbehør, noe jeg liker. Hva annet enn poteter/rotmos jeg kan servere som tilbehør til nummer en er jeg litt blank på.

Så; hva ville dere servert? En av disse eller noe helt annet? Ville dere gjort noen endringer i oppskriftene og hva ville dere hatt som tilbehør?


Sist redigert av Mei : 16-12-09 kl 21:42.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:39   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.509
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Jeg ville ha valgt nummer en. Rett og slett fordi curry for meg ikke helt er jul.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:41   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Jeg ville valgt curry. *bombe*

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:42   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ville valgt curry. *bombe*

Kan den lages dagen før?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:42   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Kan den lages dagen før?


Jepp!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:44   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Men den virker så ... enkel?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:44   #7
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Boeuf bourgignon (til tross for at jeg er veldig glad i curry). Mer høytid og så kan man servere en god rødvin til. Jeg synes ikke man trenger annet tilbehør enn kokte poteter eller potetmos.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:48   #8
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Boeuf bourgignon (til tross for at jeg er veldig glad i curry). Mer høytid og så kan man servere en god rødvin til. Jeg synes ikke man trenger annet tilbehør enn kokte poteter eller potetmos.

Enig i alt!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:49   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Du kan jo servere med nanbrød, poppadoms, raita og mangochutney.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:51   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Ja, tilbehøret til den indiske er liksom mer "fest" synes jeg. Og koselig å sitte og småspise på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:54   #11
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Hvis du kan droppe de fire personene som står oppført på lista over ingredienser, så hadde jeg gått for Boef bourguignon.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:57   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Det så jeg ikke rajraj.

Dere må begrunne svarene deres.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:00   #13
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Det så jeg ikke rajraj.

Dere må begrunne svarene deres.

Min grunn er som sagt god rødvin som tilbehør. I tillegg til det jeg allerede har nevnt. Ja, og så er det supergodt og skikkelig vintermat og noe alle liker og tradisjonelt og populært hos både voksne og barn og kraftkost og kos. Og noe man kanskje ikke spiser så ofte? Jeg spiser sikkert ti curryer for hver boeuf bourgignon jeg får i meg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:02   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Det blir sannsynligvis ikke vin som tilbehør til noen av dem.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:03   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Lag indisk roti hvis du vil lage noe litt sært men sunt og godt ved siden av gryta. Roti er en slags nanbrød laget av besanmel (kikertmel) og sammalt mel evt. spelt. Ja, og mangochutney og raita som Benzo sier. Og peanøtter og rosiner og bananer. Det blir bra.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:04   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Roti har ikke sær smak altså. Jeg mente sært som i noe (for de fleste) nytt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:04   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Ungene kommer i allefall til å like (tilbehøret til) den indiske best.

Har du oppskrift på det brødet, Irma? Og kan det fryses?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:13   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ungene kommer i allefall til å like (tilbehøret til) den indiske best.

Har du oppskrift på det brødet, Irma? Og kan det fryses?

Vi bruker å fryse det ned ferdigkjevlet i rundinger, ustekt. Da blir det litt mer knaskete og tørt i konsistensen, men smaker godt. Har ikke prøvd å fryse dem ned ferdigstekt, kan hende det er like bra.

Missi Roti

200 g siktet besan kikertmel
200 g sammalt hvete (evt. 100 g sammalt/ 100 g vanlig)
2 ts salt
5-6 ss hakket fersk methi, bukkehornskløver eller 2 ts tørket (vi har sløyfet dette)
1/2 dl olje eller 50 g smeltet margarin
2 dl kefir

Sikt kikertmel og ha i i sammalt mel, salt og bukkehornkløver. Lag et hull i midten og bland i olje. Hell i litt kefir om gangen og lag en myk deig. Hvis deigen virker for tørr, ha i 1-2 ss kefir, men deigen må ikke være for våt.

La deigen hvile i minst en time i romtemperatur før den kjevles til små runde lomper. Stekes på stekebrett med papir. 5-6 min på 220 grader. Smaker best ferske, gjerne med ghee på.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:14   #19
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.450
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Jeg synes ikke den indiske oppskriften virket veldig autentisk (kuer er hellige i India, de spises IKKE - ordentlig indisk mat er derfor heller med kylling eller faarekjött og den var ogsaa veldig enkel ift. ingredienser derfor tolker jeg den ikke som ordentlig indisk), og jeg er skeptisk til fornorsket indisk mat. I tillegg synes jeg ikke at det er riktig aa servere bare en indisk rett hvis man skal ha indisk mat. Da maa det vaere flere ulike retter, synes jeg.

Den andre retten höres god ut.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:15   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Tjah, du sier noe der liefje. Men må den være autentisk da? Det kommer ingen indere.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no