Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 18:09   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Men mener dere overhode ikke at "staten" skal ta hensyn til offer og etterlatte? Skal de bli ofret to ganger? Først ved drap og så ved at gjerningspersonen får sone på "best mulig måte" på Bastøy? Det er absurd og "sykt" i mine øyne. Jeg er for livstid for overlagt drap så det blir litt feil for meg å diskutere antakeligvis. Det blir også personlig, dessverre.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:13   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men mener dere overhode ikke at "staten" skal ta hensyn til offer og etterlatte? Skal de bli ofret to ganger? Først ved drap og så ved at gjerningspersonen får sone på "best mulig måte" på Bastøy? Det er absurd og "sykt" i mine øyne.

Om du snur på det, da: Hvis man sperrer inne en barnedrapsmann i 15 år i et mørkt hull og så slipper ham ut, vil jeg anta risikoen for at han begår et nytt drap er vesentlig høyere enn om man jobber med rehabilitering. Ville den risikoen være verdt det for at man skal oppfylle de etterlattes ønske om hevn?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:16   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Om du snur på det, da: Hvis man sperrer inne en barnedrapsmann i 15 år i et mørkt hull og så slipper ham ut, vil jeg anta risikoen for at han begår et nytt drap er vesentlig høyere enn om man jobber med rehabilitering. Ville den risikoen være verdt det for at man skal oppfylle de etterlattes ønske om hevn?

Som sagt, jeg mener overlagt drap bør straffes med livstid så det blir på feil premiss jeg deltar i debatten.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:19   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.164
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Som sagt, jeg mener overlagt drap bør straffes med livstid så det blir på feil premiss jeg deltar i debatten.

Ok, jeg hadde ikke fått med meg at du sa det, og er enig i at da blir det feil utgangspunkt for debatten.

Men fremdeles er det jo interessant å ha en mening om soningsforhold - jeg mener, man kan jo uansett ikke ha "ekte livstid" for alle volds- eller overgrepsforbrytere, og såfremt folk skal slippes ut igjen, så er det en fordel for absolutt alle (både forbryteren selv, alle potensielle ofre og deres pårørende, og staten og rettsapparatet) dersom de ikke gjentar forbrytelsen sin.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:28   #5
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Lisa, jeg synes enkelte handlinger får latterlig lav straff, så for min del er det ikke noen motsetning mellom å tenke at forbrytelsen må stå i forhold til soningen samtidig som man vil ha fokus på å ivareta rehabiliteringsdelen.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:34   #6
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Det jeg mener i dag, vil ikke være det samme jeg mener den dagen jeg selv eller en av mine nærmeste opplever en kriminell handling som innebærer at gjerningsperson skal straffes med fengsel. Det tror jeg gjelder de fleste av oss.

Jeg synes av den grunn at veldig mange av svarene i en slik debatt bærer preg av idealisme og naivitet, og ikke minst tror jeg de viser at rettsfølelsen til de som deltar ikke har blitt utsatt for store prøvelser. Jeg er enig med Lisa.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:44   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.550
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det jeg mener i dag, vil ikke være det samme jeg mener den dagen jeg selv eller en av mine nærmeste opplever en kriminell handling som innebærer at gjerningsperson skal straffes med fengsel. Det tror jeg gjelder de fleste av oss.

Jeg synes av den grunn at veldig mange av svarene i en slik debatt bærer preg av idealisme og naivitet, og ikke minst tror jeg de viser at rettsfølelsen til de som deltar ikke har blitt utsatt for store prøvelser. Jeg er enig med Lisa.




For det første er det virkelig ikke noe du har den ringeste anelse om og for det andre blir det en pussig debatt dersom de som ikke har opplevd kriminalitet på kroppen skal ekskluderes fra å delta.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 18:58   #8
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.



For det første er det virkelig ikke noe du har den ringeste anelse om og for det andre blir det en pussig debatt dersom de som ikke har opplevd kriminalitet på kroppen skal ekskluderes fra å delta.

Ja, nå skriver jeg jo ikke VET da, Floksa. Og jeg må jo si at jeg både TROR og HÅPER at det er tilfelle; altså at debattantene ikke har erfaring med temaet selv. Virkelig ikke.

Ingen skal vel ekskluderes fra å delta, men også jeg må få lov til å ytre mine tanker rundt formen på innleggene, og også ta til orde for at jeg TROR det er lettere å være på tilbudssiden når det gjelder rehabmuligheter og soningsforhold, hvis man ikke selv har opplevd at rettsfølelsen har fått en knekk.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 09:41   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes av den grunn at veldig mange av svarene i en slik debatt bærer preg av idealisme og naivitet, og ikke minst tror jeg de viser at rettsfølelsen til de som deltar ikke har blitt utsatt for store prøvelser.

Huff, for en upassende ting å skrive. Det vet du jo ingenting om og da blir det bare fælt at du skriver sånt. Det kan oppleves som veldig sårende og ganske arrogant. For ikke å snakke om at det svekker argumentasjonen din. Det er mange som har opplevd store prøvelser og påkjenninger som i etterkant har jobbet intenst for å bedre samfunnet og som ønsker mer humanitet i alle rekker. Evt. velger yrker som er direkte knyttet til å gjøre samfunnet bedre.

Som flere skriver så har vi oppsiktsvekkende lav kriminalitetsrate og svært få drap pr. år i Norge. At det skulle være naivt og idealistisk å tro at dette har noe med straffeform, samfunnsform og kriminalomsorg å gjøre faller på sin egen urimelighet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 19:23   #10
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Huff, for en upassende ting å skrive. Det vet du jo ingenting om og da blir det bare fælt at du skriver sånt. Det kan oppleves som veldig sårende og ganske arrogant. For ikke å snakke om at det svekker argumentasjonen din. Det er mange som har opplevd store prøvelser og påkjenninger som i etterkant har jobbet intenst for å bedre samfunnet og som ønsker mer humanitet i alle rekker. Evt. velger yrker som er direkte knyttet til å gjøre samfunnet bedre.

Som flere skriver så har vi oppsiktsvekkende lav kriminalitetsrate og svært få drap pr. år i Norge. At det skulle være naivt og idealistisk å tro at dette har noe med straffeform, samfunnsform og kriminalomsorg å gjøre faller på sin egen urimelighet.

Men i all verden, Røverdatter, dette synes jeg var en overreaksjon, rett og slett. Jeg har ingen intensjon om å være arrogant eller sårende, og det at folk som har opplevd grusomme hendelser og dyp urettferdighet klarer å la egne meninger og personlige erfaringer vike for å fokusere på The Big Picture, er dypt, DYPT beundringsverdig. Jeg beklager hvis noe (andre) også føler seg støtt av det jeg har skrevet, selvom jeg også egentlig tenker at det bør være rom for tankene som jeg sitter med...

Jeg mener/tror at det ER betydelig lettere å mene noe positivt om tilbakeføring til samfunnet og rehabilitering her jeg sitter i dag. Ikke er jeg offer, ikke jeg er pårørende. Det er ikke gitt at jeg klarer å være like storsinnet under andre omstendigheter.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no