Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Elevorganisasjon forsvarer juks

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-13, 12:06   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elevorganisasjon forsvarer juks

Jeg blir litt oppgitt.

http://www.ba.no/nyheter/article6589808.ece

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:16   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.885
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: elevorganisasjon forsvarer juks

Idiot.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:23   #3
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: elevorganisasjon forsvarer juks

Ja, om noe er vanlig bør det jo aksepteres.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:30   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: elevorganisasjon forsvarer juks

Ja, det var jo en bombe.

Det eneste jeg er enig i her er at man ikke skal sette 1 på prøven, for 1 er en karakter, og gir dermed uttrykk for elevens (manglende) kompetanse. Det vi gjør er å annullere prøven til en elev som blir tatt i juks og registrere den med IV (ikke vurdert) i karaktersystemet. Avhengig av mengden vurderingssituasjoner totalt og elevens fravær kan det dermed føre til at vedkommende ikke får vurdering i faget. Eleven skal selvsagt ikke ha tilbud om ny prøve.

(Å få IV i et fag til standpunkt er forøvrig potensielt verre enn å få stryk, for elever som får 1 kan - hvis de blir trukket ut i faget - gå opp til eksamen, og får vitnemål hvis de står til eksamen. Elever som får IV får ikke gå opp til eksamen, og mister dermed vitnemålet i det øyeblikket vedtaket om IV fattes.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:38   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: elevorganisasjon forsvarer juks

Ja, det bekrefter jo mye av det vi lærerne sutrer over om dagen...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:40   #6
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: elevorganisasjon forsvarer juks

Jepp. Det Stompa sa. Det går jo ikke an å vurdere besvarelser som ikke er elevens eget arbeid, så vi setter IV, og de må pent vente på at neste mulighet for vurdering byr seg. (I tillegg blir de kalt inn på teppet hos studieleder og får varsel om fare for nedsatt ordenskarakter om det er første gang det skjer. Om det gjentar seg, blir ordenskarakteren satt ned.)

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 07-04-13 kl 13:33. Årsak: Skrivefeil
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 12:43   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: elevorganisasjon forsvarer juks

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

(I tillegg blir de kalt inn på teppet hos studieleder og får varsel om fare for nedsatt ordenskarakter om det er første gang det skjer. Om det gjentar seg, blir ordenskarakteren satt ned.)

Ja, hos oss også, selvsagt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 13:10   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.865
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Oi, bortskjemte typer. Jeg er enig i at juks skal gi IV i stedet for 1. Man har jo ikke vist noen måloppnåelse på en jukseprøve, men der stopper sympatien min også.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 17:46   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

IV. Men ikke ny prøve. Må være riktig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 17:47   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.817
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Jeg kan godt være enig i at juksemakere bør på IV i stedet for 1. Ny prøve? Ikke søren.

Ut over det, er jeg helt på linje med skolebyråden, som mener at i verste fall kan juks føre til at en ærlig elev mister studieplassen sin.

... Og jeg syns, ærlig talt, det er litt betenkelig om det er riktig at det går opptil flere studenter på et studium, hvor de ikke er kvalifisert til å være uten å måtte jukse seg inn.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 19:04   #11
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Åååå, jeg blir så eitrande sinna på juksemakere!

I et fag i tredje året på høyskole fant de en bok MED navn i på toalettet under eksamen. Vedkommende som hadde et unikt navn nektet for at hun hadde lagt den der og påsto at boka hennes var stjålet noen uker før, men at hun ikke meldte fra for å ikke skape dårlig stemning i klassen. Det ble satt opp ny eksamensdato for alle sammen siden man ikke kunne bevise at hun hadde jukset, men heldigvis brøt hun sammen og tilsto noen dager senere, hos faglærer! Ble aldri innrømmet overfor oss andre, men vi slapp heldigvis å ta eksamen på nytt pga henne. Dessverre fikk hun ta eksamen på nytt på den satte datoen og ble uteksaminert på lik linje med oss andre. Takk gud for at hun ikke havnet i jobb på samme sted som meg, da hadde jeg virkelig ikke klart å forholde meg profesjonell til henne noensinne tror jeg.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 19:22   #12
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Å bli tatt for juks bør svi skikkelig, hvis det ikke får noen særlig konsekvens har man jo lite å tape på å fuske til prøver og eksamener.

IV må bli riktig i slike tilfeller, og selvsagt skal de ikke ha tilbud om ny prøve. Ordenskarakteren bør også bli satt ned. Jeg synes for øvrig at har man blitt tatt for juks for annen gang på samme skole/studie, bør man miste skole- eller studieplassen. Da har man ingenting å gjøre der.

Jeg synes for øvrig det er skremmende å lese at fyren i artikkelen mener at mange jukser. De går jo på skole/studerer for å lære det som trengs for å kunne fungere i et yrke. Hva slags folk er det vi får i yrkeslivet når de er vant til å snylte seg til resultater og dermed posisjoner ufortjent?

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 21:41   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Overskrifta er misvisvisande her. EO forsvarer ikkje juks, men dei seier at det ikkje er riktig å gi karakteren 1 ved juks. Og det har dei heilt rett i, for karakteren 1 skal gjenspegle manglande kunnskap.

IV, ikkje ny prøve og nedsett adferdskarakter er vanleg praksis der eg har jobba. Eg synest det er mykje riktigare og.

Men sånn elles tenker eg jo at desse EO-rettigheitsungdommane kjem til å bli rimeleg sjokkerte, når dei kjem på universitetet og må undertegne egenerklæring om fusk, kor dei samtykker i at dei veit at dei mister retten til å studere i to år og blir politianmeldt ved fusk.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 21:42   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Sitat:

– Slik lovverket er i dag, skal prøven og resultatet annulleres. Eleven bør i samråd med læreren komme frem til hvordan eleven kan få vist kompetansen sin. Det kan enten være en kjapp muntlig prøve, eller en ny skriftlig prøve.

Så klart, det er læraren sitt ansvar å lage ny prøve til folk som med viten og vilje har latt vere å benytte seg av første sjanse.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:10   #15
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.340
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Det er for øvrig atferdsanmerkning som gjelder hos oss og, jeg skreiv feil over. Atferd er hakket kjipere å få nedsatt også.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:46   #16
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Ja selvsagt, atferd - ikke orden.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:41   #17
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Overskrifta er misvisvisande her. EO forsvarer ikkje juks, men dei seier at det ikkje er riktig å gi karakteren 1 ved juks. Og det har dei heilt rett i, for karakteren 1 skal gjenspegle manglande kunnskap.

IV, ikkje ny prøve og nedsett adferdskarakter er vanleg praksis der eg har jobba. Eg synest det er mykje riktigare og.

Men sånn elles tenker eg jo at desse EO-rettigheitsungdommane kjem til å bli rimeleg sjokkerte, når dei kjem på universitetet og må undertegne egenerklæring om fusk, kor dei samtykker i at dei veit at dei mister retten til å studere i to år og blir politianmeldt ved fusk.

Kan til nød si at overskriften er litt misvisende, men slik han blir fremstilt i media, så sier han jo at juks er så vanlig at det ikke bør straffes så hardt. Tildels sier han omtrent at juks må til for å komme inn på enkelte studier. Da mener jeg at han omtrent forsvarer juks.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 11:39   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elevorganisasjon forsvarer juks

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Kan til nød si at overskriften er litt misvisende, men slik han blir fremstilt i media, så sier han jo at juks er så vanlig at det ikke bør straffes så hardt. Tildels sier han omtrent at juks må til for å komme inn på enkelte studier. Da mener jeg at han omtrent forsvarer juks.

Ja, jo. For så vidt. Poenget mitt var bare at han har rett i at juks ikkje skal vurderast til 'stryk' men til ikke vurdert. Karakterane skal kun brukast for å vurdere faktisk kunnskap. Å gi elevar som har juksa ein ny sjanse synest eg er heilt bak mål, men slik opplæringslova er nå, har dei faktisk rett på det.

Dei kjem til å få sjokk, med tanke på at straffa på universitetet er to års utestengning.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no