Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Farge ull fra Janus?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-08, 13:41   #81
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Facinerende. Lurer på hvorfor det skjedde?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:42   #82
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men holder fargene?

Jeg har Janusull som er brukt i to sesonger etter at det ble farget som er like fint som da det var nytt. Den behandlete ulla oppfører seg nok helt anderledes enn garn.

Rypejenta; kjempefine, merkelig at bomullen ble lilla, da!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 13:44   #83
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg farget en grønn ladning med en annen type farge. Den skulle ikke være med salt i innfargingen, og da jeg skylte opp et par plagg av den i går farget den kraftig av. Spørs om jeg ikke må farge den på nytt igjen

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 14:08   #84
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Arg, at jeg ikke kan lese ordentlig. De hadde bare den vanlige tekstilfargen på butikken her, ikke den som skal være til ull. Men dere har altså brukt den vanlige?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 14:25   #85
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg har brukt Herdins som ikke er beregnet på ull, men det var ullen som fikk finest farge...

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 15:00   #86
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Den vanlige er den som ikke ser ut til å farge av ja.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 15:15   #87
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Den vanlige er den som ikke ser ut til å farge av ja.

Den vanlige? Hvilken er det da?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 15:17   #88
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Den vanlige? Hvilken er det da?

Vanlig tekstilfarge fra Nitor, Herdins el likn. For naturfiber (bomull etc). Til innfarging på 40 el 60 grader.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 16:27   #89
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

min nitor farging ser til og med ut til å takle flekkfjerner. Hadde litt hjerte i halsen når jeg kom på at prinseull buksen var inne sammen med det som trengte litt flekkfjerning.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 16:34   #90
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

min nitor farging ser til og med ut til å takle flekkfjerner. Hadde litt hjerte i halsen når jeg kom på at prinseull buksen var inne sammen med det som trengte litt flekkfjerning.

Var Janus-klærne som du farget, lyseblå eller mørkeblå?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 16:43   #91
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Nå har jeg med stor suksess farget en natur pysj som hadde noen flekker og et sett prinseull jakke og bukse der jakken hadde noen stygge flekker! Farget det i mocca og det ble lekkert; kjører en restfargemaskin nå - så kommer bilde!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 17:40   #92
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Se det, da er det ferdig





Glidelåsen i jakken forblir jo blå, men det synes jeg ikke gjør noe - evt. kan man jo bare bytte den ut Ser forresten ut som om buksen har litt ujevn farge på det ene benet ser jeg, men det har den altså ikke ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 18:44   #93
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Var Janus-klærne som du farget, lyseblå eller mørkeblå?

Lyseblått

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 17:55   #94
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Da var neste lass ull som er for lite til Bøllen blitt lilla/plomme - farget med Herdins farge denne gangen ettersom utvalget til Nitor var labert her i byen. Men det ble jo flott det; og fargen er finere i virkeligheten - vanskelig å få den fremstilt riktig på bilde. Strålende fornøyd i allefall!

Har farget mønstret longs, genser og lue fra Cubus (kjøpt ifjor før den forferdelige sannheten ang. saueslakten), lyseblå longs fra Troll, samt natur body og prinseull fra Janus.






__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 17:59   #95
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Er det noen sjanse i havet å få farget den mørkeblå til noen spenstig farge, mon tro?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 19:38   #96
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Æsjæsjæsj!! Jeg har driti skikkelig på draget for å si det mildt!

Skulle farge to ulldresser fra name-it. Den ene hadde jeg farget tidligere med olivengrønt i kjele, men den var blitt skjoldete så jeg skulle ta med den og. Prøvde først med avfargning, men i følge bruksanvisningen funket ikke det for ull, og jaggu, det funket ikke for ull!

Men jeg var enda optimist da jeg puttet det i maskinen, med Herdins sin multifiberfarge (som jeg nå ser at jeg ikke skulle ha brukt, men natufiber i stedet), for det var den eneste det stod ull på. Trenger vel ikke si at det var katastrofe når det kom ut?

Den største dressen, som opprinnelig var lyseblå, var blitt gusjeblå, og den minste dressen var blitt gusje-lyng-brun. Og for å toppe det hele hadde de begge krympet minst 2 størrelser hver!!! Enda jeg hadde vasket de på max-temp etter vaskeanvisningen...

Jaja, dressene ligger i søpla og jeg shopper ulldress til knerten i skrivende stund.

Så moralen er:
- Avfargning funker ikke på ull! Det har jeg nå prøvd ut for dere, så det er ikke noe vits å forsøke engang.
- Multifiber-fargen til Herdins funker dårlig under 40 grader, spesielt på ull tydeligvis.
- Name-it-dressene krymper på vanlig vaskeprogram på 30 grader!

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:34   #97
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Æsjæsjæsj!! Jeg har driti skikkelig på draget for å si det mildt!

Skulle farge to ulldresser fra name-it. Den ene hadde jeg farget tidligere med olivengrønt i kjele, men den var blitt skjoldete så jeg skulle ta med den og. Prøvde først med avfargning, men i følge bruksanvisningen funket ikke det for ull, og jaggu, det funket ikke for ull!

Men jeg var enda optimist da jeg puttet det i maskinen, med Herdins sin multifiberfarge (som jeg nå ser at jeg ikke skulle ha brukt, men natufiber i stedet), for det var den eneste det stod ull på. Trenger vel ikke si at det
var katastrofe når det kom ut?



Den største dressen, som opprinnelig var lyseblå, var blitt gusjeblå, og den minste dressen var blitt gusje-lyng-brun. Og for å toppe det hele hadde de begge krympet minst 2 størrelser hver!!! Enda jeg hadde vasket de på max-temp etter vaskeanvisningen...

Jaja, dressene ligger i søpla og jeg shopper ulldress til knerten i skrivende stund.

Så moralen er:
- Avfargning funker ikke på ull! Det har jeg nå prøvd ut for dere, så det er ikke noe vits å forsøke engang.
- Multifiber-fargen til Herdins funker dårlig under 40 grader, spesielt på ull tydeligvis.
- Name-it-dressene krymper på vanlig vaskeprogram på 30 grader!


Uff, så kjipt da. Men tips til neste gang du farger ull (hvis det blir flere ganger da ), er at du hvis du bruker Naturfiber-fargen til Herdins, så må ullen du vasker tåle vanlig 40 graders program. Hvis du skal farge ull som kun kan vaskes på ullprogram så må du bruke farge som er beregnet på ull. Og ull kan ikke avfarges.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:35   #98
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Uff, så kjipt da. Men tips til neste gang du farger ull (hvis det blir flere ganger da ), er at du hvis du bruker Naturfiber-fargen til Herdins, så må ullen du vasker tåle vanlig 40 graders program. Hvis du skal farge ull som kun kan vaskes på ullprogram så må du bruke farge som er beregnet på ull. Og ull kan ikke avfarges.

Det er erfart og lært ja.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:50   #99
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Jeg farget med Herdins for naturfiber i dag, og den står det faktisk at man kan vaske på både 30, 40 og 60°C med!!

Ergelig, kokos - håper det går bedre hvis du prøver deg på farging igjen!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:54   #100
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Farge ull fra Janus?

Opprinnelig lagt inn av Spetakkelet, her.

Jeg farget med Herdins for naturfiber i dag, og den står det faktisk at man kan vaske på både 30, 40 og 60°C med!!

Ergelig, kokos - håper det går bedre hvis du prøver deg på farging igjen!!

Ja, men ikke ullvask. Og problemet her var jo at klærne ikke tålte vanlig vask, de burde vært farget på ullvaske-program, og da må man kjøpe en farge som kan brukes på det.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no