Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Klærne lukter surt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-11, 21:05   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Klærne lukter surt

Har noen strikkegensere som lukter surt etter vask. Noe jeg kan gjøre for å hindre det? Vasker dem som regel med milo og legger på tørkestativ på badet til tørk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 21:07   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Lukter det surt etter at de har tørket også? Kanskje du har latt de ligge for lenge inni maskinen? Eller at det bruker for lang tid på å tørke på badet?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 21:07   #3
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Eddik i skyllevatnet? Det bruker eg om klær lukter. Ullgenserer lukter som regel sau om dei er våte, men det forsvinner jo når dei tørker.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 21:13   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Lukter det surt etter at de har tørket også? Kanskje du har latt de ligge for lenge inni maskinen? Eller at det bruker for lang tid på å tørke på badet?

Ja, jeg synes de lukter surt også etterpå de har tørket. Har varme på på badet og ventilasjonssystem der så de tørker egentlig fort.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 21:13   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Eddik i skyllevatnet? Det bruker eg om klær lukter. Ullgenserer lukter som regel sau om dei er våte, men det forsvinner jo når dei tørker.

Kanskje jeg kan prøve eddik, ja. Takk for tips!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:01   #6
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Eddik tar lukta

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:02   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Hos meg lukter det surt noen ganger når det har tatt for lang tid å få det til å tørke.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 22:06   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Lenge siden du har kjørt kokvask i maskinen?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 23:11   #9
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Det går jo ikke med strikkede ting, men jeg tar bomullsklær som vanligvis vaskes på 40 en runde på 60 hvis det er sånn lukt i dem. Massevis av bakterier som overlever 40-graders vask. På strikkede klær ville jeg nok kanskje prøvd eddik som flere sier.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 00:12   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Min erfaring er at tøyet lukter surt tøy når det bruker lang tid på å tørke. Enten ved at man henger for mye vått tøy på en plass, at klærne henger for tett, eller at tøyet er såpass tykt at det av den grunn bruker lang tid på å tørke. Liggende tørking med dobbelt lag med er nok en utfordring ifht. tørketiden. Det bruker å gå greit hos oss når vi lar det tørke alene, uten andre våte ting i nærheten. Gjerne på vaskerommet hvor det er ekstra varmt, og med utluft.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 00:36   #11
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Surt tøy har jeg opplevd ofte, og det er grusomt. Jeg slår meg ikke til ro med eddik heller, for når klærne surner så innbiller jeg meg at de på langt nær er rene, og at eddiken kun fjerner lukta.

Jeg har gjort div tiltak for å bli kvitt problemet.

For det første så går jeg og tømmer maskina med en gang når den er ferdig. Kjøpte ny maskin for en tid siden, og den har en infernalsk alarm når den stopper, og den gjentar seg over en periode, så her blir maskina tømt...

Når jeg henger opp klær til tørk, så passer jeg på at de tykkeste plaggene får endel luft. Spesielt ullklær, joggebukser, hettegensere, etc. Det surner fort om det blir hengende for tett.

Og så kjører jeg maskina på en 90 graders vask med jevne mellomrom. Slenger inni en håndduk eller to, så de er med og vasker ren trommelen.

Så har jeg også en teori om at flytende vaskemiddel gir mer sure klær enn pulver. Jeg gikk nylig over til å bruke kun pulver, og har ennå ikke kjent sur lukt i klærne etter det.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 20:26   #12
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Jeg synes noen av de mørke klærne lukter surt nesten uansett. Selv om jeg akkurat har kjørt en 90-vask, henger opp klærne med en gang og har god plass mellom. Det er de samme plaggene hver gang, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skjer.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 20:40   #13
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Sjekk at det ikke ligger mye lo i lo-filteret i maskinen. I tillegg til å kjøre maskinen på 90 grader (tom eller med håndklær) kan det hjelpe om det er selve maskinen som har blitt sur.

Når jeg henger opp tykke gensere bruker jeg spesielle tørke-kleshengere-slik at det kommer luft inni genseren også for at den skal tørke raskt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:00   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Kjører håndklær på kokvask minst to ganger i uken, så det er neppe problemet. Maskinen er ny, under et år, en av de beste til Miele.

Mulig de tørker for sakte, ja? Skal se neste gang jeg vasker dem, henge kun de genserne opp og se om det blir bedre.

I hvilket kammer har dere eddik?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:02   #15
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg synes noen av de mørke klærne lukter surt nesten uansett. Selv om jeg akkurat har kjørt en 90-vask, henger opp klærne med en gang og har god plass mellom. Det er de samme plaggene hver gang, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skjer.

Det er de mørke klærne mine som lukter surt også, de gangene det blir surt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:36   #16
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Har du vasket ut av vaskemaskinen før du vasker tøyet? Kanskje det er bakterievekst i selve maskinen..=?

Eddik og natron i maskinen vasker fint!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 22:44   #17
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

I hvilket kammer har dere eddik?

Eddiken brukes som skyllemiddel.

Jeg syns ofte det er klær av kunststoff som lukter vondt?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:17   #18
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Om det er ullplagg som tar for lang tid å tørke, så kan tørketida dramatisk forkortes ved å legge plagget mellom to håndklær, "tråkke" ut vannet av dem, og så henge dem/legge dem til tørk.

Dette gjelder særlig Nøstebarn og annet som ikke skal sentrifugeres, slik at det blir mye vann igjen i tøyet.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:13   #19
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Milo sitt skyllemiddel gjør iallefall at lukta blir borte.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:49   #20
Nicki
Aktiv
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 173
Nicki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Klærne lukter surt

Kjøp maskinrens på butikken, da blir det borte.

Nicki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no