Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-06, 00:43   #41
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hetta, kanskje.

Ehhh???!!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 15:03   #42
Mayasmum
Fullverdig medlem
 
Mayasmum sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Maidstone, Kent, England
Innlegg: 84
Mayasmum er litt kul
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Naiiv.... kanskje men jeg vil heller tro at systemet fungerer slik det skal enn aa vite at andre mennesker lider unoedvendig og mot sin vilje....
(dette med sinnslidelser har allerede blitt tatt opp saa jeg regner ikke dem med i dette argumentet!!!!!)
jeg har snakket med nederlandske sykepleiere som har vaert med paa prosessen og de sa at INGEN blir gitt overdose med mindre det foreligger tilatelse fra flere hold....
naa kan ikke jeg uttale meg om morfin OL paa akuttmottak eller av ambulanse folk men det kan godt hende det skjer og i disse tilfellene skjer det sikker i absolutte noedtilfeller og de som gjoer dette gjoer det garantert ikke med lett hjerte...
jeg holder likevel fast ved at jeg er FOR doedshjelp saaframt regelverket er i orden og at de legene som foretar det har plettfritt rykte og at de evt faar ekstra utdanning for aa takle slikt (a'la nederland).

jeg vet mange ikke er enige med meg men mitt stoerste argument er: hvorfor lar vi dyra slippe aa lide men mennesker maa lide i mange aar? da snakker jeg IKKE om avlivelse av dyr med sykdommer som hos mennesker er helbredbare men om sykdomer og tilstander som vil foere til masse lidelse foer man doer.....MS for eksempel kroepler et meneske sakte og gradvis og doeden kommer snikende over mange aar i form av gradvis lammelse av musklene. det kan ta et aar eller mer fra man slutter aa vaere i stand til aa puste selv, blunke, snakke osv og til man doer.... er det da rettferdig at et menneske som er "helt med" i hodet og som vil doe skal ligge der aa vente paa doeden?

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 14:59   #43
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

oiii for et vanskelig spm egentlig... Jeg gjorde meg en mening i begynnelsen av innlegget ditt, men så datt jeg utav det og står som et spm teg

Det er dette her med den farlige veien å ta, å bare ta et menneskeliv liksom... samtidig så er jeg litt for naturen, hvis en naturlig død skulle intreffe et menneske som har kreft så syntes jeg ikke at man skal prøve å gjenopplive dette mennesket uannsett om det var min kjære faktisk!!!

Når det gjelder f.eks drukningsulykker så har man jo hørt det at mange har overlevd å fått et helt normalt liv etter å ha vært død i X-antall minutter, mens andre har kanskje blitt grønnsak...

Nei, dette er for vanskelig for meg, men jeg kan si det at hvis det var meg selv som var alvorlig syk så ville jeg heller være død enn å være grønnsak for resten av livet...

Ser at innlegget mitt ble veldig rotetet og med masse forskjellige meninger

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 15:06   #44
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Mayasmum, her.

MS for eksempel kroepler et meneske sakte og gradvis og doeden kommer snikende over mange aar i form av gradvis lammelse av musklene. det kan ta et aar eller mer fra man slutter aa vaere i stand til aa puste selv, blunke, snakke osv og til man doer....

Oiii nå må du være forsiktig å ikke ta alle med MS under en kam... Mora til ei venninne av meg har ms... Det erneste hun orker å arbeide med er Volare, hun har fått egen bil av kommunen og greier seg veldig bra... Hun fikk denne sykdommen for ca 10 år siden, og ja hun har sikkert blitt værre, MEN allikevel etter 10år med denne sykdommen så er hun fin altså Ville du virkeli at hun skulle dø da hun fikk denne diagnosen, bare fordi at du visste at hun kom til å forfalle med tiden???? Eller missforstod jeg??? Fint om du kunne forklart deg der hva du isåfall egentlig mener...

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 16:26   #45
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Det er dette her med den farlige veien å ta, å bare ta et menneskeliv liksom... samtidig så er jeg litt for naturen, hvis en naturlig død skulle intreffe et menneske som har kreft så syntes jeg ikke at man skal prøve å gjenopplive dette mennesket uannsett om det var min kjære faktisk!!!

Men dette er snakk om passiv dødshjelp - det å la noen dø i stedet for å behandle eller gjenopplive. Aktiv dødshjelp er å aktivt ta livet av noen (f.eks. med en overdose morfin).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 17:52   #46
Lille Blink
Aktiv
 
Lille Blink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 289
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men dette er snakk om passiv dødshjelp - det å la noen dø i stedet for å behandle eller gjenopplive. Aktiv dødshjelp er å aktivt ta livet av noen (f.eks. med en overdose morfin).

Ja, jeg sa jo at innlegget mitt var noe rotetet...
men...
Hvis en person er døende og dør, og de allikevel ser at denne personen kan gjenopplives og så gjør de et forsøk og så klarer de det... Det blir feil syntes jeg... enten det er snakk om passiv eller aktiv... det jeg snakker om nå er passiv, er det ikke...

Fy fader så forvirrende...

Drit i... nå skal jeg på julebord øyestraks så jeg klarer ikke å fokusere helt her

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 18:10   #47
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Oiii nå må du være forsiktig å ikke ta alle med MS under en kam... Mora til ei venninne av meg har ms... Det erneste hun orker å arbeide med er Volare, hun har fått egen bil av kommunen og greier seg veldig bra... Hun fikk denne sykdommen for ca 10 år siden, og ja hun har sikkert blitt værre, MEN allikevel etter 10år med denne sykdommen så er hun fin altså Ville du virkeli at hun skulle dø da hun fikk denne diagnosen, bare fordi at du visste at hun kom til å forfalle med tiden???? Eller missforstod jeg??? Fint om du kunne forklart deg der hva du isåfall egentlig mener...

Det er nå ikke snakk om å ta livet av noen når de får diagnose. Det er snakk om å hjelpe dem til å dø når de allerede ligger for døden, slik at de skal få slippe de mest smertefulle siste dagene/ukene.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:32   #48
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Mayasmum, her.

MS for eksempel kroepler et meneske sakte og gradvis og doeden kommer snikende over mange aar i form av gradvis lammelse av musklene. det kan ta et aar eller mer fra man slutter aa vaere i stand til aa puste selv, blunke, snakke osv og til man doer.... er det da rettferdig at et menneske som er "helt med" i hodet og som vil doe skal ligge der aa vente paa doeden?

Min far var en av disse... Han ble en grønnsak som i mange år ventet på å dø og bare det å få inn i journalen hans at han ikke skulle i respirator var en kamp for seg selv. Å bli kalt en morder av en lege fordi man forsøkte å respektere sin fars ønske er vanskelig..

Å være 18 år og sitte foran sin far som ber på sine knær om at han må få dø om sykdommen gjør han til en grønnsak er grusomt.

Som han sa.. hadde jeg vært en hund ville jeg blitt avlivet fordi det er det mest humane, hvorfor må mennesker lide seg gjennom mange år før de får slippe

Jeg er for aktiv dødshjelp når det eneste som er alternativet er lidelse.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 19:34   #49
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Ville du virkeli at hun skulle dø da hun fikk denne diagnosen, bare fordi at du visste at hun kom til å forfalle med tiden???? Eller missforstod jeg??? Fint om du kunne forklart deg der hva du isåfall egentlig mener...

Det er da ingen som mener at man skal bli avlivet pga en diagnose...

Jeg er 150% sikker på at Mayasmum ikke mener det slik!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 20:57   #50
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

samtidig så er jeg litt for naturen, hvis en naturlig død skulle intreffe et menneske som har kreft så syntes jeg ikke at man skal prøve å gjenopplive dette mennesket uannsett om det var min kjære faktisk!!!

Pasienter som dør av langtkommen kreft prøver man så godt som aldri hjerte-lunge-redning (det som på folkemunne kalles gjennoppliving) på.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 02:03   #51
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men dette er snakk om passiv dødshjelp - det å la noen dø i stedet for å behandle eller gjenopplive. Aktiv dødshjelp er å aktivt ta livet av noen (f.eks. med en overdose morfin).

Regnes det ikke som passiv dødshjelp hvis man gir en overdose morfin for å fjerne smerter? Altså at hensikten med medisinene er å fjerne smerter, men at det altså blir for mye og pasienten dør?

Det er vel spesielt ved sykdommer med mye smerter, at dødshjelp blir vanskelig? Så vidt jeg vet i dag så er passiv dødshjelp mulig ved feks veldig tidlige fødsler i Norge? Det vil si - det er opp til foreldrene å velge behandling.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 02:32   #52
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så vidt jeg vet i dag så er passiv dødshjelp mulig ved feks veldig tidlige fødsler i Norge? Det vil si - det er opp til foreldrene å velge behandling.

Niks. Tro det eller ei - foreldrene kan ikke velge å ikke behandle.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 12:18   #53
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.


Å være 18 år og sitte foran sin far som ber på sine knær om at han må få dø om sykdommen gjør han til en grønnsak er grusomt.

Unnskyld meg, for en absolutt horribel ting å be sine nærmeste om. Jeg kan ikke tenke meg noe verre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 12:19   #54
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Niks. Tro det eller ei - foreldrene kan ikke velge å ikke behandle.

Heldigvis!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 13:25   #55
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Det er fader meg ikke bare heldigvis.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 15:03   #56
Mayasmum
Fullverdig medlem
 
Mayasmum sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Maidstone, Kent, England
Innlegg: 84
Mayasmum er litt kul
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Det er da ingen som mener at man skal bli avlivet pga en diagnose...

Jeg er 150% sikker på at Mayasmum ikke mener det slik!


Takk georgine....
Jeg mente selvfoelgelig ikke at en skal bruke aktiv doedshjelp pga en diagnose..... jeg var kanskje litt uklar i min forklaring.... jeg mente selvfoelgelig mot slutten av sykdommen naar man ikke er i stand til aa puste eller snakke selv...
MS pasienter kan ha gode og lange liv med veldig faa problemer i mange mange mange aar foer de faar noen som helst slags problemer eller handicap.... jeg vil jo helst ikke at man skal ta livet ifra fult fungsjonerende mennesker som har et langt liv forran seg......
sorry misforstaaelsen....
georgine jeg misunner deg absolutt ikke din siuasjon.... det hoertes utrolig toeft ut....

Mayasmum er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 15:28   #57
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Regnes det ikke som passiv dødshjelp hvis man gir en overdose morfin for å fjerne smerter? Altså at hensikten med medisinene er å fjerne smerter, men at det altså blir for mye og pasienten dør?

Jeg vil tro det kommer i gråsonen mellom aktiv og passiv, litt avhengig av hvor stor dosen er. Smertebehandling som forkorter pasientens liv ville jeg prinsipielt regne som passiv dødshjelp, men gir man en dose som er så stor at pasienten dør umiddelbart, er det aktiv. Men jeg bare synser nå, jeg vet ikke noe om praksisen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 18:47   #58
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg vil tro det kommer i gråsonen mellom aktiv og passiv, litt avhengig av hvor stor dosen er. Smertebehandling som forkorter pasientens liv ville jeg prinsipielt regne som passiv dødshjelp, men gir man en dose som er så stor at pasienten dør umiddelbart, er det aktiv. Men jeg bare synser nå, jeg vet ikke noe om praksisen.

Ja, en dose så stor at pas får umiddelbart respirasjonsstans er aktiv dødshjelp ja.

Men denne diskusjonen blir likevel på en måte helt fjern fra hverdagen sånn som jeg opplever den. Når man har pasienter som har sterke smerter som f.eks kreftpasienter, så titrerer man seg opp til en dose som pasienten har det greit på. Man setter opp en fast dosering som skal gi bra nok smertelindring til at pas er stort sett smertefri eller for pasienten et akseptabelt nivå av smerter.

I tillegg setter man opp ekstradoser som pas får ved gjennombruddssmerter, feks ved stell. Ofte får pas også styre dette selv gjennom smertepumpe. Denne ekstradosen skal ligge mellom en sjettedel og en fjerdedel av totale døgndose. Da unngår man overdosering.

Neste dag går man da gjennom hva pas har trengt av ekstradosene og dersom han/hun har trengt mer enn et par stykker, øker man den faste doseringen.

Så i virkeligheten så får de så godt som aldri overdose, det er heller et gjennomgående problem at leger og sykepleiere ikke tør å gi nok smertestillende fordi de er uerfarne med de store dosene som kreftpasienter trenger. Jeg hadde for eksempel en gang en pas som trengte 2 gram morfin i døgnet for å ha det greit (ellers er 0,005 gram vanlig smertedose)

Opiater (som er det man som oftest snakker om i slike tilfeller) er heller ikke livsforkortende i riktige doser, det er veldig fine og rene preparater sånn sett.

Hovedpoenget mitt er dette: (og dette gjelder kreftpasienter som er det jeg har erfaring med) det er fullt mulig å smertestille uten å forkorte livet, det vil jeg påstå altså. Problemet for pas er heller andre ting: forstoppelse, kløe og kvalme.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 21:07   #59
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Takk for informasjonen, esme. Som sagt: dette er ikke noe jeg har peiling på i praksis, jeg bare synser rent hypotetisk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 23:55   #60
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv dødshjelp (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Takk for informasjonen, esme. Som sagt: dette er ikke noe jeg har peiling på i praksis, jeg bare synser rent hypotetisk.

Ja men du synser så fine ting

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no