Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juleforberedelser og planlegging

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 10:30   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Juleforberedelser og planlegging

Siden juleunderforumet vårt lar vente på seg legger jeg denne her.

Fikk med meg i en annen tråd at det finnes flere her inne som organiserer og har lister over ting som må gjøres fra år til år. Hvilke typer lister lager dere (Har allerede gave- og julekortlister). Kunne noen tenke seg å dele noen lister/oversikter med meg?

Ja og selvfølgelig andre forberedelses- og juleplanleggingstips :inspirert og litt utålmodig:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:35   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Jeg har liste i excel som viser hva jeg har gitt i julegave til hver enkelt fra år til år. Kjekt å se hvor mye penger jeg har brukt, samt å sørge for ikke å gi det samme flere år på rad.

Ellers har jeg egen jule-kokebok. Der skriver jeg ned alle oppskrifter på ting jeg prøver ut, og legger inn en liten evaluering på; tidkrevende, vanskelighetsgrad, og smak.

Ellers tar jeg gjerne med meg tips her, juleforberedelser er veldig kjekt, men litt systemer for å forenkle ting i en hektisk hverdag er ikke å forakte.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:35   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

:abbonnerer:
Er ellers en dårlig juleplanlegger.
Men nå synes jeg det er greit å bake når vi har lyst og ikke fordi det står på en liste at vi skal gjøre det den dagen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:54   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Jeg bruker julekalenderen som en form for planlegging. Det ligger gjerne aktiviteter i posene, og de må klaffe med tid/dag.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 11:10   #5
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Jeg lager liste over hvem som skal få julekort. Også lager jeg liste over hvem som skal få julegaver, hva og hvilke pris. Jeg har et ca budsjett på gaver, og må da fordele det til de vi kjøper til. Tanteungene og datteren vår blir de dyreste....


Julekalenderen må også planlegges, baking og aktiviteter legges i helger osv.

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 11:14   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Kanskje jeg kan plukke opp noen tips her Er elendig på å forberede julen. Julaften kommer som en overraskelse hvert år. Det er ikke få ganger jeg har brukt siste natten før julaften til å pakke inn alle gavene.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 11:48   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

I første omgang så prøver jeg å få planlagt hvor vi skal være. Noen ganger så er ting så vanskelig. Da har jeg et godt utgangspunkt for hva annet som må planlegges. Er lite organisert egentlig når det gjelder juleting, så jeg tar gjerne imot tips. Eneste er at jeg skriver opp hver år hva jeg gir de forskjellige i gaver og hvem vi har sendt julekort til.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 15:44   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Jeg har julegaveliste, julekortliste, må ordne før jul-liste, kalenderplanlegging og når det nærmer seg jul lager jeg blomster, pynt og lys-liste.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 15:48   #9
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har julegaveliste, julekortliste, må ordne før jul-liste, kalenderplanlegging og når det nærmer seg jul lager jeg blomster, pynt og lys-liste.


Godt å se at det er flere som er glad i lister :listefreak: Julelistene mine er blant favorittlistene mine

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 15:54   #10
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Julegaveliste i Excel + skal lage julekortliste.

Skal også få laget kalender og gi i gave til en del eldre slektninger. Oldeforeldre og besteforeldre.

Ellers må kalendergaver ordnes.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 16:57   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Hva står på deres "må gjøres før jul lister?" :Prøver å komme på alt til min egen liste:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 17:02   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva står på deres "må gjøres før jul lister?" :Prøver å komme på alt til min egen liste:

F. eks: vaske skikkelig av sofaen slik at jeg ikke får panikk ti minutter før gjestene kommer og ser at den er inngrodd. Pusse sko slik at jeg ikke får skopuss på kjolen ti minutter følr vi skal være i kirka. Slike ting i den gata som jeg er ekspert på å utsette og glemme helt til tiden er inne og alt blir stress.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 17:04   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Og ting a la koste trappa, vaske glassdøra, sjekke at duken er ren.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 17:26   #14
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Julekort: har alle adr i ei adr bok slik at det bare er å gå igjennom denne for å vite hvor mange kort jeg skal skrive.

Presanger: lager liste før jeg går på handel (hvem som skal ha hva)

Julebakst: setter av en dag til julemenn og pepperkaker (også hus). Resten av baksten fordeles utover desember.

Pynting av hus: liker å begynne tidlig. Begynner 1.advent og pynter litt og litt utover des.

Juletre: pynter dette gjerne noen dager før julaften. Da får jeg vasket huset osv slik at lille julaften blir en koselig og avslappendes kveld.

Matplanlegging: Begynner tidlig med dette. Tar siste innkjøpsrunde gjerne dagen før lillejulaften (i år kommer det sikkert til å bli 2 dager før). Jobber turnus så i løpet av se siste dagene før jul står jeg klar når butikkene åpner for å ta storhandel (da er det som regel ikke så mange i butikken ennå)

Litt om mine forberedelser.
Gleder meg til jul

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:09   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg har julegaveliste, julekortliste, må ordne før jul-liste, kalenderplanlegging og når det nærmer seg jul lager jeg blomster, pynt og lys-liste.

Blomster, pynt- og lysliste! Det må jeg si! Jeg trodde JEG var et listemenneske!

Hvordan ser en typisk lysliste ut da?

Stua: To røde lys i stake
Kjøkken: Tre røde lys i kandelaber pluss den hvite engelen?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:12   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

For å svare på spørsmålet:

Jeg lager følgende lister i word før jul (Dvs redigerer bare fra året før, stort sett):

Ønskelister
Gavelister
Adventskalenderliste (har aktivitetskalender, så det er et must med liste)
Julegavebudsjettliste
Julekortliste

Det var vel det hele. Har ikke behov for bakeliste eller noe sånt.

Ting-jeg-må-ordne-før-jul-liste har jeg ikke på data, men skriblet på en notisblokk etc.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 18:13   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Glemte mat-vi-må-handle-før-jul-liste. Særlig hvis vi skal ha selskap.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 22:10   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Blomster, pynt- og lysliste! Det må jeg si! Jeg trodde JEG var et listemenneske!

Hvordan ser en typisk lysliste ut da?

Stua: To røde lys i stake
Kjøkken: Tre røde lys i kandelaber pluss den hvite engelen?

Lyslista kan se ut slik:

30 hvite, lange lys
10 røde, lange (rett rødfarge, selvsagt)
10 rosa, lange(rett rosafarge, selvsagt)
2 røde kubbelys
3 sølv kubbelys
20 hvite kubbelys i ulike størrelser
hvite juletrelys (1 pk)
1 stor pakke telys

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 22:22   #19
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Så lykkelig jeg ble av å lese om så mange andre listemennesker

Her er følgene lister :

*Gaveliste- (den er klar nå.) Hvem, hva og ca. pris. Setter opp et budsjett utfra dette og prøver å holde meg til det.
* Bakeliste : hvilke slag, hva skal kjøpes inn og evt. bakedato (må stemme med kalenderlapper og evt. venner som vi skal bake sammen med)
*Julekortliste
*Matliste for juledagene og f.eks dato for bestilling av ribbe og spesialpølser hos slakteren. Hvem lager hva osv.
*Adventskalenderliste over aktivitetslapper/gaver
*Blomster, pynt ute og inne lys, nek (i år blir det kun hvitt og gull i stua )
*Barnas lister : hva skal lages på juleverksted, hvem skal vi be, hva må kjøpes inn. Pentøy til juledagene og ikke minst ønskelistene deres.

Her har vi barnebursdagsfeiring tett oppi jula og den skal være 100% julefri, så etter dette kaster jeg meg rundt og lager jul i huset og da er det kjempegreit om alt er klart.

Nå fikk jeg jaggu lyst på gløgg

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 23:35   #20
Lucci
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Juleforberedelser og planlegging

Jeg lager også julekortliste og julegaveliste med hva jeg skal kjøpe og ca pris.

Når julaften nærmer seg så skriver jeg handleliste for hva jeg skal kjøpe inn av mat.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no