Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Feirer dere halloween?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-07, 12:45   #41
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det virker som om det er litt forvirring ute og går når det gjelder tidspunktet, i hvert fall i vårt nabolag. I fjor observerte jeg halloweentiggere i helgen før, på selve dagen (31. var tirsdag i fjor) og i helgen etter.

Ja, det er jo også noko. Her møter ein jo trollmenn, lik og småjævlar ei veke i strekk...

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:50   #42
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Vi feirer ikke Halloween i den forstand jeg tolker ordet "feire", men ungene får kle seg ut, og vi har en gigantskål med godterier stående til ungene som kommer på døren. Vi har gresskar med lys i på trappesatsen, og en og annen liten Halloweeneffekt inne (lys, og edderkopper, etc.).
Jeg synes det er kjempemorsomt, og det gleder meg å se ungene (ikke bare mine, men de som kommer på besøk) i sine kostymer. Jeg gir blanke i om jeg støtter handelsstanden ved å "feire" Halloween -jeg gjør det fordi VI synes det er festlig.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 12:53   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Før vi fikk barn, feiret vi Halloween med en vennegjeng flere år på rad. Vi var alle voksne mennesker, møttes hjemme hos en av oss hvor vi kledde oss ut og "drakk oss til mot." Deretter tok vi trikk/t-bane ned til Oslo sentrum, selvfølgelig i fullt kostyme, og gikk på pub hvor vi møtte likesinnede. Kjempegøy!

Etter at vi fikk barn har feiringen begrenset seg til at jeg har godis i hus som jeg deler ut til ungene som kommer på døra og tigger.

Har mye mer sansen for julebukker som kommer og synger for oss, jeg.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:05   #44
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
 
5barnsmor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 602
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Nei, det gjør vi ikke!!

__________________
gutt 1995, jente 1996, jente 1998, jente 2002, gutt 2005 og jente 2009
5barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:27   #45
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg synes ikke den ene tradisjonen skal utelukke den andre. Julebukk har jo lange tradisjoner, og jeg husker godt vi kledde oss ut og gikk rundt i romjula. Men nå er det vel ikke riktig slik at denne tradisjonen mer eller mindre har forsvunnet pga halloween? Kan faktisk ikke huske å ha sett en eneste julebukk på alle de årene jeg har bodd hjemmeifra (17 år snart).

Tenkte kanskje å ta opp igjen denne tradisjonen når barna blir litt større, det er jo ikke slik at vi ikke gir hverandre bursdagpresanger fordi julaften med gaver er mye mer koselig
Her er det plass for begge deler.


Sist redigert av emm : 19-10-07 kl 13:43.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 14:26   #46
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg feiret alltid Halloween som liten, og savnet feiringen de årene vi bodde "hjemme", så jeg ble veldig glad da jeg oppdaget at tradisjonen var kommet til Norge. Når Snupp blir større så stiller jeg gjerne med Halloweenfest med spøkelsestunnel og bobbing etter epler. Alle må være skummelt utkledd. Hvis vi er hjemme i år så stiller jeg med godisbolle og utskåret gresskar. Når Snupp blir større så går jeg gjerne rundt sammen med ham og vennene hans, så får mannen stå for utdelingen hjemme.

Vi har feiret Halloween hos Monsoon & co. Det var veldig stas, og pyntningen var helt klart i fokus, ikke snopen. Som forelder så mener jeg at man har en mulighet til å styre feiringen over på utklednings- og pyntebiten og bort fra tiggingen. Og det er lov å bare dele ut en liten ting til de som går rundt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 14:32   #47
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg ser ikke at det er så ille så her blir det nok et uthult gresskar, en utkled tur til besteforeldre.

Morsdag og farsdag er da drevet av handelstanden i enda sterkere grad. Halloween og Valentinesdag er vel kommet hit som en påvirkning fra Amerikansk tv og film, og jeg ser ikke at det gjør noen skade.

Julebukktradisjonen i Norge har egentlig lite med julesanger å gjøre, julesangene kommer vel fordi tradisjonen giftes med "carol singers" som er en anglisk tradisjon.

Jeg gleder meg jeg. Knask eller knepere blir rundhåndet belønnet (er i huset allerede). Jeg vurderer tom halloweenparty for ungene om ikke i år så neste år.

Selv er jeg vant til å markere allhelgenssøndag, men da på en annen måte.


Sist redigert av Maz : 19-10-07 kl 15:13.
Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 14:57   #48
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Nei, det gjør vi ikke, men storebror har begynt å spørre om når de barna som sier "Knask eller knep" kommer.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 14:58   #49
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I så fall; hvorfor?

Her i huset feires den ikke. Ungene syns det er spennende nok, men jeg nekter å bøye meg for en handelsstandinnført feiring som ikke hører hjemme her. Spesielt ikke når den fjerner fokuset fra den utkledningsfeiringen vi allerede har, nemlig nyttårs/romjulsbukk. Det er, etter min erfaring, færre og færre barn som benytter seg av den allerede eksisterende tradisjonen og det syns jeg er synd.

Enig med deg!!

Vi feirer selvsagt ikke

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:22   #50
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Halloween kom ikke før mine unger egentlig var store nok til å finne på noe selv, og det var aldri noe jeg "lagde i stand" til hjemme.
Men nå har det blitt en ekstra unnskyldning for en fest med venner.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:22   #51
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Hallowhat?

Nei, det gjør vi ikke.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:46   #52
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg har svelget en ENORM kamel i år ja

Vi skal ha halloweenfest for ungene våre sammen med naboen og noen gutter fra klassen til eldstemann.
Etter en lang prat med naboen ble vi enige om at vi heller lager en skikkelig fest med barna hjemme enn at de reker gatelangs i mørket alene og tigger, for det liker ingen av oss.
Så nå blir det full pakke, med middag først, kostymer med sminke og diverse effekter og så en liten rundtur til utvalgte naboer før vi samles igjen hos naboen til godespising, og skumle kaker.
Ja, ja. Den satt langt inne !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 16:20   #53
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Eldstejenta har blitt bedt på halloweenfest i nabolaget de siste årene, og har fått gå, og da vil selvfølgelig de mindre søsknene også ha med seg noe av moroa,- så vi kjøper inn litt Halloweenting, og har godteriene klare til de som ringer på. I fjor gikk de to eldste rundt med flere nabobarn, og jeg var med dem. Jeg synes ikke noe særlig om å skulle nekte dem å være med på moroa, når det er så mange nabobarn som er med, så jeg er vel ikke akkurat motstander av det.

I fjor hadde forresten eldstejenta et flott Halloweenparty på bursdagen. Men de gikk ikke rundt og tigget godteri.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 16:39   #54
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Nei. Jeg ønsker ikke en feiring hvor ungene tigger godteri på dørene til folk, det har vi julebukkdagen til. (Her ute er den kun en dag i desember. Enkelt, siden alle vet om dagen, og passer på å ha godteri/kaker/frukt tilgjengelig.) Men syns Halloween er en god "unnskyldning" til å ha fest, da. Elsker å kle meg ut, og gleder meg som en unge til jeg skal på Halloweenparty neste helg. Er gøy å ha fest for unger også, syns jeg.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 16:41   #55
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Enig med Sitron.

Vi feirer heller ikke. I fjor var vi på svømmehallen hele familien med på følgende middag på spisested.

Her i gata er det nesten helt slutt på å gå julebukk (er jo bare våre unger og vennene deres som går). Det synes jeg er trist.
Det er en koselig tradisjon synes jeg. Alltid kjekt med unger som kommer å synger på døra.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 16:44   #56
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Nå er lille bare 2 år så det er ingen feiring her, men jeg kommer nok ikke til å protestere om han en dag kommer og vil gå.. Men kommer ikke til å oppmuntre til det. Sånn ellers så kjøper jeg litt godteri til dem som går. Av en eller annen grunn gikk kjempemange rett forbi her i fjor...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 16:48   #57
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg har ei som har bursdag den 31. oktober, så ja, vi feirer den dagen, men ikke halloween.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 16:57   #58
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Nå måtte jeg spørre mannen om vi kanskje skulle begynne å feire Halloween igjen, og det var han jammen ikke negativ til. :hmmm:

Jeg elsker jo egentlig stemningen, så hvorfor ikke.
(Poden kommer til å bli henrykt, enda mer fest den uken!)

For øvrig lærte jeg å feire Halloween i Irland, så ingen skal anklage meg for å dilte med på det handelstanden finner på.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 17:00   #59
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg har nå kjøpt inn snop til eventuelle utkledde unger. (Det spørs om de varer lengre enn til kl. ti over halv snopesyk i kveld, da... )

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 17:35   #60
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feirer dere halloween?

Jeg vil ikke si at vi feirer nei. Ungene kler seg ut og går fra dør til dør ute i veien her.
Det er alt.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no