Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Strømsparing

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-12, 21:08   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Strømsparing

Jeg trenger tips til gode panelovner med nattsenkning.
Hva kjøper jeg?

Jeg mener å ha fått med meg at det finnes - altså ikke bare termostatstyring, men at de senker temperaturen automatisk om natten?

  Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 21:24   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strømsparing

Kjøpte noen Adax-ovner med slikt. Synes de var noe HERK å sette opp. Og hvis kontakten ble tatt ut, strømmen gikk e.l. så måtte den "programmeres" på nytt.

I praksis har det blitt slik at jeg reduserer varmen litt manuelt om kvelden på soverommet.

Også på varmepumpen gjør jeg en manuell operasjon hver kveld når vi skal legge oss. Her stiller jeg ned temperaturen et par grader og så setter jeg opp viftehastigheten. Da beholder jeg egentlig temperaturen som var i stuen, og om natten er det ikke så nøye om vifta på varmepumpa støyer litt - i tillegg spres varmen bedre ut av stuen også når viften går kraftigere.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 21:26   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strømsparing

Ok - det hørtes jo knølete ut. Da får jeg heller kjøpe noen gode med termostatstyring da, og justere litt selv.
Varmepumpe skal inn så fort skattepengene kommer.

  Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 22:12   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strømsparing

Høres smart ut. Å kjøpe nye panelovner bare for å få slik funksjonalitet sparer man vel ikke akkurat all verden på. Flere har jo også en sentralløsning basert på radiofrekvens og en styringsenhet, men disse blir ganske dyre.

Sjekk nyere tester av varmepumper, og kjøp en som ifølge testene skal være godt egnet for nordiske vinterforhold og har utedel med god avising (varmekabel). Og kjøp en som er kraftig nok.

Det har vært en del "gode tilbud" flere steder, omså inkludert montering og kjente merker, på pumper som i praksis ikke har vist seg så veldig gode. Toshiba, ITV og Panasonic er vel av dem som over tid har vist jevne resultater i test etter test så vidt jeg husker i hvert fall. Problemet kan imidlertid være at det f.eks. mangler en bokstav i betegnelsen på modellen to forhandlere selger, og denne kan bety ganske mye for hvorvidt det er en varmepumpe som er godt egnet her, eller om den kanskje heller burde brukes litt lengre sør.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 22:15   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strømsparing

Vi skrudde ned om kvelden(første vinteren i hus, bodd tidligere i varm blokk).
Fyrte for det meste i peisen, med litt hjelp fra varmeovn i starten til det ble varmt nok.
Har ikke hatt så høye regninger, nå var ikke denne vinteren så ille heller da.
Har planer om varmepumpe vi også.
Det vi merket mest på var da vi skrudde opp varmekablene i kjellerstua når ungene skulle være der, det bruker mye strøm.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 09:21   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strømsparing

Det er gamle panelovner, som ikke termostatstyres nå, det er 1, 2 eller 3 liksom ;p
Jeg har sett litt på varmepumper, og har sett et merke fra Sverige som visstnok skal være bra? IVT - skal ha kommet veldig godt ut i tester osv.
Vet du noe om dette mrc?
Hadde jeg lest svaret ditt ordentlig, så ser jeg jo at du vet noe om dette

Ellers fyres det med ved her også. Har to store, gode ovner. En i hver sin ende av huset. Gutta har egen TV-stue med en gang man kommer inn, og der er det en ovn, og i stua er det også en. Så ja - det skal fyres med ved også.
Varmepumpa er primært for å holde en jevn grunntemperatur. Jeg hæler ikke å fryse en vinter til!

  Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:43   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strømsparing

Varmepumpe kan fungere godt som et tillegg til ovnen, ettersom det kan hjelpe å spre varmen bedre - og ta varme ned fra taket om pumpen er montert litt høyt.

Slik vi har det, er det i stua 3,8 meter elns på det høyeste. Varmepumpa står da 2,5 m opp på veggen, og den tar nok ned igjen en del av den varme lufta som har steget opp.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 15:57   #8
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Strømsparing

Man kan godt styre ned om kvelden ja, men da får man ikke stått opp til varm stue eller hva det nå skulle være om morran da.
Mamma og pappa har sånne som kan styres og de ha ikke hatt de problemene mrc nevner.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 19:53   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strømsparing

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Man kan godt styre ned om kvelden ja, men da får man ikke stått opp til varm stue eller hva det nå skulle være om morran da.
Mamma og pappa har sånne som kan styres og de ha ikke hatt de problemene mrc nevner.

Vår kan også styres. Men det irriterer meg at det ikke kan være en usb-port eller lignende på en varmepumpe eller wlan, og et program på pc-en of å styre det hele....

Er et lite helvete å sette den greia opp via fjernkontrollen. Avhengig av årstid er det egentlig også forskjellige behov. På vinteren setter jeg gjerne vifta på nesten fult når vi legger oss, mens temperaturen står ganske lavt - da er det mer varme som går ut i gangen osv. Har vi klær til tørk under pumpa blir det også litt andre innstillinger jeg bruker.

Er vel litt avhengig av hvordan man bruker den om det er direkte hensiktsmessig...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:12   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strømsparing

Jeg har lest noen varmepumpetester, og det kan jo skille innsparing på opp mot 2500,- i året om man velger den "riktige" pumpa Det var mye!

  Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:21   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strømsparing

Varmepumpa har gjort underverket her i huset vårt. Det er gjennomtrekk, og vi brukte mye penger på strøm før vi fikk den. Nå bruker vi kun varmepunmpa, og evt peis på ekstra kalde dager. (Fra -20 eller noe sånt.) Vi gikk ned rundt 10000 kWh det første året vi hadde den. Og går faktisk ned enda mer i år. Vi lar den gå med jevn temperatur hele døgnet. Nå har vi ikke brukt den på noen uker.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 20:31   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strømsparing

Vi har varmepumpe og bruker den på samme måte som beskrevet over, full guffe med lav temp når vi sover eller er på jobb, og lavere hastighet og høyere temp på ettermiddag og kveld.

I 2. Etasje har vi nok de samme panelovnene som mrc fra Adax, vi er fornøyde, men det er irriterende at ovnen glemmer innstillingene etter bare en time uten strøm. Og jeg må fortsatt bruke bruksanvisningen for å stille inn.

I vårt forrige hus hadde vi Lvi ovner, de var enklere å stille inn, men færre muligheter. Kan ikke huske at de måtte reprogrammeres på høsten. Ulempen var en høyfrekvent lyd fra styrer heten på ovnene.

Så derfor ble det annet merke på oss denne gangen.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 07:57   #13
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Strømsparing

Vi har ganske enkelt kjøpt vanlige koblingsur som man setter i stikkontakten til panelovnene, slår seg av i 22-23-tida på kvelden, og så er de programmert til å komme på i 4-5-tida om morgenen, slik at det er varmt til vi står opp. Hvis man kan leve med at ovnene er helt avslått på natta altså. Det fins slike med ukesprogram også, men de var så vanskelig å programmere at vi ga opp.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 16:46   #14
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strømsparing

Så lenge vi har varmepumpe, så ser jeg for meg at det kan gå fint å skru dem helt av om natten? Eller drar de veldig mye strøm i det de varmes opp igjen?

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no