Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Lær meg å male mur

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-12, 22:25   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Lær meg å male mur

Huset mitt har to etasjer. Den øverste etasjen er det panel på, den nederste består av hvitmalt mur. Der er malingen stygg, så der må noe gjøres.

Jeg antar jeg skal ta en runde med stålbørste og pusse litt der det er løs maling og skurvete løs puss? Så skal vi vel male til slutt?

Men hva bruker jeg der jeg ville brukt sparkel om jeg skulle malt inne?
Og hva slags maling skal jeg bruke når jeg ikke vet hva som har vært brukt før?

  Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:29   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Det er vel murpuss innerst, det er vel kanskje det du må til med for å tette der det har ramlet av.

Og over der er det vel enten murmaling eller litt tynn murpuss til å slemme med. (da bruker man en kost til å "male" tynn murpuss over). Det kommer vel an på hva som er brukt fra før.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:31   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Murmaling er dritvanskelig.

Det er veldig vanskelig å velge riktige produkter, for det kommer an på hva som er brukt før, fuktnivå og hva har du. Du vil også forskjellige råd, avhengig av hvem du spør. Problemet er at det er vanskelig å få det tett uten at det skaller av. Eller noe.

Murpuss i stedet for sparkel, btw.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:38   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Så murpuss ihvertfall.

Hvordan kan jeg finne ut hva det er malt med før da?
Prøve og feile?

Det er ikke mye fukt. Alt er over bakkeplan og det er tørre rom innafor.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:40   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Murmaling er blankere og glattere. Murpuss gir et mer rustikk utseende med litt ru overflate.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:44   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Evt hvitkalking. Det er det på det ene bygget hos oss. All mur er oppå bakken hos oss også.
Har ikke skallet av noe sted.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:02   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Jeg går ut fra at ingen maler mur under bakkenivå? Ja, siden dere presiserer at det er over.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:03   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å male mur



Det tenkte jeg ikke på.

  Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:08   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å male mur


Jeg tenkte mestvpå at fukt kan trekke oppover i mur om deler av den står under bakken uten drenering, og at maling kan slippe.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:14   #10
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Man kan male med silikonbasert murmaling. Eksmannen har gjort det for en tid siden på en del av muren her, og det er fremdeles fint. Skaller ikke av. Muren min er tørr og hvit, fra 70-tallet og sikkert aldri kalka.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:14   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Interessant. Vi har også mur i første etasje og skal male den på nytt. Det er ikke skallet av et eneste sted, så jeg hadde egentlig bare tenkt til å vaske godt og male over med egnet maling for mur?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 12:33   #12
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Dersom det ikke er store hull, kan du bruke Husfix.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 13:20   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Husfix så utrolig smart ut. Det kan jeg bruke, tenker jeg.

Og silikonmaling som er det eneste jotun vil anbefale, så da prøver vi det og ser åssen det funker.

Nå er snart hele muren ferdig røsket over, så da venter vi bare på at butikkene skal åpne i morgen så blir det pent her.

  Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 21:10   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Huset mitt har to etasjer. Den øverste etasjen er det panel på, den nederste består av hvitmalt mur. Der er malingen stygg, så der må noe gjøres.

Jeg antar jeg skal ta en runde med stålbørste og pusse litt der det er løs maling og skurvete løs puss? Så skal vi vel male til slutt?

Men hva bruker jeg der jeg ville brukt sparkel om jeg skulle malt inne?
Og hva slags maling skal jeg bruke når jeg ikke vet hva som har vært brukt før?

Jeg forstår det slik at dette er inne og ikke ute.
Hvor gammelt er huset? Er det sementbasert eller kalkbasert underlag?
Dersom det er kalk så betegnes underlaget som svakere enn sement, dette fordi sement har høyere egenvekt enn kalk og underlaget vil derfor ikke tåle en sementbasert behandling. (Hvilket du må ta hensyn til dersom du skal sparkle underlaget) Er det kalk må du velge en kalkbasert sparkel.

Det finnes mange typer lettsparkeler (hvilket Husfix er), disse er enkle i bruk da de hverken siger eller sprekker, dvs du kan sparkle i en omgang og pusse lett over før du går på med videre overflatebehandling. Der du har ren mur forvanner du bare underlaget, dersom du må sparkle på et tidligere malt underlag bør du lage en pannekakerøre bestående av sparkelen du velger + primer og vann blandet i forholdet 1:1, som du koster utover det malte underlaget som en gysing.

Ang maling av muroverflater. Dersom din nåværende mur flasser kan dette tyde på at du har en for tett behandling på eksisterende murflate, dvs. at du bør velge en diffusjonsåpen overflatebehandling. Murmalingene fra Jotun er diffusjonsåpne, men ikke diffusjonsåpne nok. Man tenker ofte fuktighet i form av vann i dråpeform, men det gjelder også damp. (Forestill deg en goretex-jakke, slipper ikke vann inn i dråpeform, men som damp, den puster, dette er også viktig at muren din får mulighet til for å ha en frisk mur)
Man anbefaler derfor å bruke en kalk eller sementbasert overflatebehandling (også kalt dekorpuss eller slemming) da disse er mer diffusjonsåpne enn maling bestående av akryl og silikon. Kalk og sementbaserte overflatebehandlinger gir en mattere overflate enn maling.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 23:44   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg går ut fra at ingen maler mur under bakkenivå? Ja, siden dere presiserer at det er over.

Hvor ligger kjelleren i ett hus?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 00:10   #16
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Jeg tror det var ute...

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 00:34   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Det er ute, ja.

  Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 07:51   #18
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å male mur

1. Velg farge
2. Gule sider
3. Bla opp

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 09:08   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Jeg antar jeg skal ta en runde med stålbørste og pusse litt der det er løs maling og skurvete løs puss?
Ja, du må fjerne alt som er løst. Vaske med sterkt vaskemiddel dersom det er alger, salt eller kalkutslag. Det finnes egne vaskemidler for murverk. Bruk gjerne en høytrykkspyler, men ikke gå på med fullfres.

Så skal vi vel male til slutt?
Her gjelder det samme svaret som jeg ga tidligere i tråden ang maling og diffusjonsåpenhet. Dersom du har sår og sprekker som må dekkes over bør du ikke bruke sparkel som Husfix, men heller en murpuss. Det finnes mange typer hos byggevarehandleren, men ikke bruk en standardmørtel, kjøp en som inneholder plaststoffer, den er mye smidigere å jobbe med. Rundt vinduer og dører er det ofte sprekker, her får du kjøpt armeringsremser som du klipper opp og "baker" inn i pussen evt dekorpussen, slik at ikke riss og sprekker overføres til endelig overflate. (Bake inn= ett tynt lag med puss, legg armeringsremsen inn i den våte massen og la det få sette seg, så tar du ett tynt pusslag til)
Enkelte dekorpusser er også puss og maling i samme strøk. Disse er ofte på tilbud i vår/sommersesong.

Men hva bruker jeg der jeg ville brukt sparkel om jeg skulle malt inne?
Det var her jeg misforstod deg. Dersom du skal sparkle inne kan du bruke Husfix e.l.

Og hva slags maling skal jeg bruke når jeg ikke vet hva som har vært brukt før?
Når du har fjernet alt som er løst kan du gå på med en diffusjonsåpen sementbasert behandling, men da må du gyse alle steder det fremdeles er maling på, (gysing er forklart i forrige svar). Er det store malte flater kan det lønne seg å ha primer i første strøket med dekorpuss.
Jeg vil tro at dersom malingen flasser så er det fuktighet i muren, dvs. ikke at det nødvendigvis er store skader, men mur og betong trenger og puste, derfor anbefales en diffusjonsåpen behandling, som sementbaserte løsninger er. De er MER diffusjonsåpne enn maling.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 29-05-12 kl 09:39.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-12, 20:56   #20
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg å male mur

Ikke silikonbasert maling, men silikatbasert (som kan inneholde silikonharpiks og akryl, men i begrensede mengder). Kan males på alle underlag og puster.

http://www.sts.no/uploads/media/Silikatmaling_puss.pdf

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no