Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barn og nøtter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-07, 21:58   #1
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Spørsmål

Barn og nøtter

Når er det ok at barna begynner å spise nøtter?

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:23   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Snuppa mi fikk malte nøtter fra hun var rundt 9-10 mndr tror jeg, i grøten. Hadde det vært allergier i familien hadde jeg ikke gjort det, og jeg begynte med nesten umerkelige mengder. Hun tålte det fint, så hun har fått det hele tiden etterpå. Da hun ble ca. 2,5 år fikk hun hele, siden hun da klarte å spise det meste uten å sette det i halsen. Man skal vel strengt tatt vente til 3 år, men det er jo forskjell på barn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:35   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn og nøtter

Vi har litt nøtteallergi i familien og hadde tenkt å vente til 2-3 års alderen. Ztjerna spiste imidlertid ettellerannetmednøtteri da han var rundt året, uten å reagere. Etter det har han fått malte nøtter i frokostblandingen hver dag.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:46   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Det anbefales ikke at man gir hele eller deler av nøtter (det inkluderer ikke malte/hakkede med mindre det er snakk om nøtteallergi, såvidt jeg har skjønt) til barn under 5 år pga. faren for å sette det i vrangstrupen (ettersom denne aldersgruppen er mer aktive og har høyere vranstrupesettingsrisiko enn eldre barn og voksne) og dermed inhalere med risiko for alvorlig (kjemisk) lungebetennelse pga. oljen i nøtter og mandler.

Har jeg lest.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:50   #5
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Vi har så vidt latt Nusken prøve seg å matvarer med bittelitt nøtter i (malt). Som f.eks i brød. Jeg lærte det samme som Veronal skriver den gang jeg gikk på Helse- og sosial, at hele nøtter (særlig peanøtter?) er svært farlig å sette fast i bronkier da det skader vevet. Eller noe sånt. Nusken kommer ikke til å få hele nøtter før han fyller 18 tror jeg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 22:51   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Ja, og Nusken er 2,5 år. Regnet med at Skrulla og Veronal visste det, men det gjør kanskje ikke andre.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 08:51   #7
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og nøtter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det anbefales ikke at man gir hele eller deler av nøtter (det inkluderer ikke malte/hakkede med mindre det er snakk om nøtteallergi, såvidt jeg har skjønt) til barn under 5 år pga. faren for å sette det i vrangstrupen (ettersom denne aldersgruppen er mer aktive og har høyere vranstrupesettingsrisiko enn eldre barn og voksne) og dermed inhalere med risiko for alvorlig (kjemisk) lungebetennelse pga. oljen i nøtter og mandler.

Har jeg lest.

Jeg har hørt at man skal vente tre år, fem år var ny for meg. Jeg må innrømme at dattera mi får nøtter ofte, jeg synes det er et bra og sunt mellommåltid, og hun får det også ofte som dessert, sammen med tørket frukt. Hun har aldri satt noe som helst i halsen, men jeg skjønner jo at en gang kan være den første gangen. Men jeg tror ikke jeg slutter å gi henne nøtter... Vanskelig.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 09:12   #8
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn og nøtter

Dette har jeg også lurt på og hadde faktisk tenkt å lage et innlegg på det. I går når vi var på butikken så klarte nemlig lille å få tak i en cashewnøtt(disse i løs vekt) og få den i munnen før jeg rakk og reagere. Men jeg fikk den ut av munnen før han begynte å tygge. Men jeg begynte da å lure på om det hadde vært så farlig om han hadde spist den. Men tenker vi venter en stund til ja siden han bare er 2.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 09:17   #9
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Jeg har hørt at selv hakkede nøtter ikke er greit, for om det trekkes ned i lungene ved hosting, så vil det være skadelig.

Noen som vet om dette stemmer?

Nøtter er jo et glimrende mellommåltid. Men min eldste på 4 vil ikke ha ( tror han syntes det var mistenkelig at vi nektet han nøtter i tre år for så plutselig tilby det ... )

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 19:45   #10
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn og nøtter

Knerten er også 2,5 år og nysgjerrig på nøtter. Han har enda ikke fått smake hverken nøtter eller mandler.

Men er det ikke sånn at dersom barna får smake nøtter "for tidlig", er det også fare for å utvikle andre allergier?

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 19:50   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg har hørt at man skal vente tre år, fem år var ny for meg. Jeg må innrømme at dattera mi får nøtter ofte, jeg synes det er et bra og sunt mellommåltid, og hun får det også ofte som dessert, sammen med tørket frukt. Hun har aldri satt noe som helst i halsen, men jeg skjønner jo at en gang kan være den første gangen. Men jeg tror ikke jeg slutter å gi henne nøtter... Vanskelig.

Samme her. Datteren min er også 2003-modell.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 20:23   #12
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barn og nøtter

Storesøster fikk nøtter i jula som var. Da hadde hun fylt tre år. Jeg har hørt at det er peanøtter som er de farligste. At hvis man får de ned i lungene så er det noe med oljen som gjør det farlig. Så peanøtter styrer vi fortsatt unna, stort sett.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 20:39   #13
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn og nøtter

Mine på nesten 6 har enda ikke fått hele nøtter. Jeg er livredd, for nevøen min fikk peanøtter i lungene da han var 1,5 år og fikk kjemisk lungebetennelse. Han var syk i flere måneder før de skjønte årsaken. Det var med et nødskrik den beste kirurgen på sykehuset her klarte å få nøttene ut av lunga; hadde han ikke klart det hadde de måttet fjerne den (ja, lunga) for at han skulle bli frisk.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 20:45   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og nøtter

Min gutt på snart fem og et halvt har først det siste året begynt å få mat som inneholder malte eller hakkede nøtter. Han er allergisk mot litt annet, så jeg har ikke hatt lyst til å ta sjansen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 23:21   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn og nøtter

7 og 4 1/2 åringene mine får nøtter, men vesla på snart 2 får kun nøtter som er malt eller som nøttepasta i grøt.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no