Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Når du skreller rekene ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-07, 23:14   #21
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Jeg fjerner av og til på 50/70-reker (som regel på slutten av måltidet når jeg igjen får det for meg at reker er sjøinsekter). Hvis jeg blir servert mindre reker så er ikke tarmen så tydelig og jeg er lett å lure. (Da jeg var liten kunne jeg bare spise poteter hvis jeg fikk servert fiskeboller i hvit saus og potetene var maskert med hvit saus.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:17   #22
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Jeg er ganske sikker på at jeg tar bort tarmen.
Ikke vet jeg helt hvordan den ser ut, men jeg tar bort alt som kan tas bort.

__________________
What goes around, comes around.
Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 23:37   #23
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Har i grunn aldri tenkt over at reker har tarmer med bæsj. Så nei, jeg pleier ikke ta bort.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 04:47   #24
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

fjerner den om den er stor og udelikat og viser veldig.. gjør det alltid på kreps.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:05   #25
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Kan ikke huske at jeg har tenkt noe særlig over det. Rekerogna taes i hvert fall ikke bort - den gjør jo rekene enda bedre. Jeg forsøker også å få tatt av hodet på en slik måte at det gode rett over nakken ikke følger med (lært av min sørlending- og rekeekspertmann).

Ellers liker jeg ikke rense reker - ikke fordi det er ekkelt, men fordi jeg får sånn kløe på henda og kan tom få eksem.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 27-06-07 kl 11:35. Årsak: Hadde glemt en signifikant "ikke"
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:08   #26
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Ja, den tar jeg bort.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:10   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Jeg tar bort alt det ekle. Er også en som bruker laaaang tid på å skrelle reker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:41   #28
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Sånn til opplysning så sitter reketarmen litt inn i reka så det er ikke alltid man ser den om man ikke kikker litt ekstra. Den går ikke bort dersom man bare fjerner skall og rogn.
Jeg blir lett satt ut av reketarmer og prøver å fjerne dem.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 10:57   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Mannen min ler godt av meg, som i herdig fjerner ethvert spor av tarmstreng og rogn på rekene.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:06   #30
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Jupp, jeg fjerner det som fjernes kan, inkludert strengen (om jeg så må grave etter den og den er helt rosa). Og så skyller jeg hver enkelt reke i en liten håndbolle jeg har ved siden av for å bli kvitt rester av rogn. Men jeg er ikke så veldig petete, altså. Og hvis noen har skrelt rekene for meg, så spiser jeg dem som de er og er strålende fornøyd med det. (De smaker jo det samme uansett).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 11:14   #31
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Bare hvis den en svært tydelig, ellers får den være. På større krepsdyr, som scampi og hummer fjerner jeg alltid tarmen.

Mmmmm skalldyr

Signerer!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 18:11   #32
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Jeg kan bare konstatere at jeg nok har spist min porsjon med rekebæsj.
Fjerner skall og hode (passer godt på at ikke noe "hjerne" er igjen, dvs noe som ikke er rosa) og rogn.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 18:13   #33
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Tarmen Hva er det?

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 23:29   #34
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Som nevnt over; tarmen ligg langs ryggsida, inne i reka. Eg tar bort skal og tar deretter tak i nakken (etter at hovudet er av) og drar av ei lita stripe med rekekjøtt. Det løsnar veldig enkelt i ei samanhengande stripe. Tarmen heng ofte med på stripa, eller ein skrapar litt med ei nagl eller papirbit. Det hender eg skyller i ein liten bolle.

vi har alltid små skylleboller på bordet. Veldig greit å skylle bort smårusk på fingrane.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 23:41   #35
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Nei, stort sett ikke, med mindre den er veldig synlig. Fjerner hode, hale og skalet på midten, og så gir jeg reka til mannen eller en annen verdig mottaker.

Liker ikke reker, men kan godt pille til andre. :edel:

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 23:49   #36
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Nei, jeg tar bort det meste av skallet og hiver i meg reka med intakte innvoller.

Tar bort tarmen på hummer og kreps, ja, men reker? Aldri i verden om jeg gidder sløse vekk verdifull etetid på sånt.

*sørlending*

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-07, 23:53   #37
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Jeg piller reker, ikke skreller jeg da

Tarmen tar jeg kun bort på scampi og kreps.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 07:51   #38
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Åh, er det tarmen? Nei, den fjerner jeg nok ikke. Jeg har spist mange reketarmer skjønner jeg.

Ditto.

Er ikke rogn godt altså? Jeg synes det jeg.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 21:33   #39
Tartex
Fortsatt i ammetåke
 
Tartex sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 41
Tartex er litt kul
Standard

Sv: Når du skreller rekene..

Isj. For meg vil reker alltid være åtseletende sjøinnsekter, så jeg spiser dem faktisk meget sjelden og selv om jeg synes godt rensede reker kan smake godt, faller jeg alltid litt i staver over de edderkoppliknende beina... alle de sorte tomme øynene som blir liggende som pepperkorn på folks tallerkner. Skall, tarmer, hjernemasse... ja og så menn med majonesklatter og rekeskall i barten. Gud for et syn når vi har reker på sommerfesten på jobben...

Tartex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 21:35   #40
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når du skreller rekene ...

Spiser ikke reker og ser nå enda en grunn til å la være.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no