Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vil gjøre ferdigmaten sunnere

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-07, 10:19   #41
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnere

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Som nevnt her så har vi faktisk et seriøst generelt helseproblem i forbindelse med at folk spiser usunt. Det koster mye penger, og mange lider. Hos oss lages også mye mat fra bunnen av, det spiller jo absolutt ingen trille så lenge svært mange spiser ferdigmat. Jeg synes det er viktig å ta hensyn til realitetene (folk spiser mye dritt), og ta det derfra. Man kan godt lage sunnere alternativer til drittmaten, uten å formidle at dette er maten som er aller best.

Å si at vi ikke skal jobbe for å gjøre ferdigmaten sunnere fordi da kan folk finne på å ha god samvittighet når de spiser den, er det samme som når enkelte religiøse grupper mener at å opplyse unge om prevensjon og å gjøre kondomer tilgjengelig, er å oppfordre unge til å ha sex...
(For da er det jo bedre at de unge får kjønnsykdommer og blir ufrivillig gravide - det kan man bare lukke øynene for.)

Selvfølgelig skal man ha to tanker i hodet på en gang. Herregud.

Og hve er dette med å skille mellom dem som lager all maten fra bunnen av hver eneste dag og dem som skuffer innpå grandis hver dag??

Kjenner meg ikke igjen i noen av dem.
Jeg har som krav at hverdagsmaten er rask og lage - men kan gjerne lage en grønnsaks&fiskewok (sunn, hjemmelaget) den ene dagen, og varme opp en ferdigmiddag (usunn,ferdigmat) den neste.
Og de dagene jeg gjerne vil varme noe "usunn ferdigmat" (for de dagene kommer, tro meg) hadde det vært glimrende å finne sunnere alternativer i frysedisken.

Ungene mine elsker tomatsuppe med pølser og makaroni. Ikke sunn middag.
Men med tilgangen på sunnere matvarer, kan jeg nå gjøre denne lettlagede hverdagsfavoritten sunnere med fullkornspasta og lettere kjøttpølse.

Det betyr ikke at jeg tror at denne retten er sunnere en ovnstekt fisk med grønnsaker. Så hva er problemet?

Og hvem har sagt at et slikt tiltak utelukker andre tiltak for å bedre folks kosthold?
Jeg synes også at det viktigste tiltaket ville vært å gjøre frukt,grønt, fisk og rent kjøtt billigere.
Og det å tilby barn i grunnskolen varm, sunn lunsj hver dag på skolen ville vært et fantastisk tiltak for den norske folkehelsen.
Gratis frukt/grønt til lunsj i det minste.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 12:36   #42
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vil gjøre ferdigmaten sunnere

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det synes jeg er en helt absurd tanke.
Faktum er jo at nordmenn spiser ufattelige mengder med Grandiosa, da er det vel naturlig at også politikere stopper opp og bekymrer seg for dette?
Jeg må tilstå at hvertfall jeg bruker tid på å tenke på konsekvensene av dette vil bli om få år.

Hva synes du politikerne skal være opptatt av, da? Skal de utelukkende bry seg om de tunge politiske sakene?

Eh... Leste du hele innlegget eller? Det står noen tanker om hva jeg mener politikere kan bruke krefter på i forbindelse med kosthold der.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no