Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Geografisk ignorante foreldre?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-10, 11:07   #41
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Poden på 4,5 år vet forøvrig godt at tanten hans bor i Danmark, og at det var der vi var i påsken. Men han foretrekker å fortelle folk at vi var i Legoland. Vi foreldre vet også at Legoland ligger i Danmark. Nærmere bestemt Billund, på Jylland, ca 1,5 times kjøring sørover fra Holstebro, hvor vi bodde.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:08   #42
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men jeg synes ikke slike samtaler forteller noe om hvorvidt ungen faktisk vet dette eller ikke. Den sier bare noe om hvorvidt de gidder å informere deg om noe de kanskje ikke synes du har noe med.

Snuppa vet veldig mye hjemme hos oss som hun ikke gidder å fortelle til alle som spør.


Jeg vet det. Jeg har en åtteåring som er sånn.

Jeg tror likevel, uavhengig at hovedinnlegget, at mange foreldre ikke forteller eller vet særlig mye om landet de skal til/ har vært i. Det er bare en følelsr jeg har etter å ha snakket med foreldre av mine barns venner, elevers foreldre etc. Ikke alle, men mange. Det er i hvert fall ikke uvanlig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:09   #43
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg velger å tro at foreldrene antageligvis ikke visste hvilket land de var i selv.

Jeg møtte en amerikansk offiser i Kosovo som var helt sikker på at han var i Bosnia. Det var dit han angivelig skulle, så da hadde han jo selvsagt blitt transportert dit. Han ble nesten aggressiv da jeg ikke ville gi meg på at vi var i Kosovo.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:14   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet det. Jeg har en åtteåring som er sånn.

Jeg tror likevel, uavhengig at hovedinnlegget, at mange foreldre ikke forteller eller vet særlig mye om landet de skal til/ har vært i. Det er bare en følelsr jeg har etter å ha snakket med foreldre av mine barns venner, elevers foreldre etc. Ikke alle, men mange. Det er i hvert fall ikke uvanlig.

Det kan godt stemme. Mange tenker kanskje ikke over det. For oss er det en absolutt selvfølge at vi leser og snakker mye om det landet vi skal til hver gang. Da vi skulle til Italia for noen år siden, begynte vi flere måneder i forveien å øve litt på enkle gloser, vi malte flagget, snakket om maten og laget den hjemme, så på kartet og snutter/bilder fra landet osv. Det samme da vi skulle til Danmark i fjor. Vi gjør alltid det og synes det er stor stas, og vesla lærer utrolig mye av det. Men så er jeg helt barnslig entusiastisk selv overfor reiser og festdager og sånt da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:15   #45
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Pluss at noen barn rett og slett ikke gidder å konversere på den måten med voksne.




Jeg bor sammen med fire menn i alderen 3-38. Ingen av dem er spesielt interessert i konversasjon for konversasjonens skyld.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:17   #46
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg velger å tro at foreldrene antageligvis ikke visste hvilket land de var i selv.

En reell samtale:

Dame:"Vi har vært i Syden."
Fnatten: "Hvilket land?"
Dame: "Vi har vært i Puerto Rico."
Fnatten: Det høres utrolig spennende ut, var det ikke lang reise?"
Dame:"Nei det var egentlig ikke det."
Fnatten spiller naiv: "Ååh var det til et sted som het Puerto Rico. I hvilket land ligger der?"
Dame: Tja..?? Land?? Øhh.. Det er jo på.. eh.. la meg se.. Las Palmas.. KANARIØYENE er det ja.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:19   #47
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg ville ikke trukket den konklusjonen at barnet har "geografisk ignorante foreldre" basert på en dialog med en 7-åring, altså.

Nei, ikke jeg heller.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:24   #48
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.


Forresten, når det gjelder begrepet "Syden", så er det et ord som faller svært unaturlig for meg. Jeg har aldri vært i "Syden" på badeferie. Og om jeg skulle ha dratt, tror jeg nok det ville falt meg mer naturlig å omtale destinasjonen som "Mallorca" eller "Hellas" eller navnet på byen vi skulle til, og sånn sett hadde jeg regnet med at Kløver også ville omtalt stedet vi hadde vært på, som det landet eller den byen vi besøkte. Men for andre er vel "Syden" et såppass innarbeidet ord at det kommer helt av seg selv.

Vi har heller ikke vært i syden på ferie, men jeg kan si at vi _skal til syden i sommer_. Da mener jeg at vi har planer om å reise til varmere strøk, men at land ikke er bestemt ennå.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:24   #49
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Samme her. Jeg sier aldri at jeg skal til Syden på ferie, jeg forteller hvilket land jeg skal til.

Men det er jo bare for å late som om du ikke har vært på pakketur, men har reist individuelt og dyrt og ordentlig, er det ikke?
Folk flest har vært i Syden, mens vi i middelklassen prøver å gjøre oss finere enn vi er og insisterer på at vi har vært i et spesifikt land, når vi egentilg bare har ligget på en strand sammen med folk flest.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:27   #50
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fint for deg, men litt tåpelig kommentar når Tjorven uttaler seg om sin situasjon.

Ja og jeg uttaler meg om min situasjon. Man kan farte mye rundt og se masse selv om man har med seg babyer. Sønnen min sier likevel at han vil til "syden", og at han forbinder steder med Lollo og Bernie.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:27   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er veldig middelklasse å late som man har vært i Spania, Kroatia eller Tyrkia, når man har vært i Syden, er det ikke?

Det er vel ikke å late som, vel. Hvis jeg skulle dratt på "Sydenferie", ville jeg vel sagt at jeg skulle til Las Palmas eller Mallorca, eller Aya Napa eller hva de nå heter de stedene, ikke "Syden", og antakelig ikke "Spania" eller "Tyrkia". Sist jeg dro til Spania, dro jeg ikke til "Spania", men til "Barcelona", når jeg tenker meg om. Og da jeg dro til Tyrkia, omtalte jeg vel reisen som "turen til Istanbul".

Men det er vel ytterst tvilsomt at det skulle bli aktuelt for meg å ytre en setning ala "Vi skal til Las Palmas i høstferien".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:28   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det er jo bare for å late som om du ikke har vært på pakketur, men har reist individuelt og dyrt og ordentlig, er det ikke?
Folk flest har vært i Syden, mens vi i middelklassen prøver å gjøre oss finere enn vi er og insisterer på at vi har vært i et spesifikt land, når vi egentilg bare har ligget på en strand sammen med folk flest.

Haha nei, det faller meg rett og slett bare ikke inn å si Syden, jeg sier alltid landet. Det blir unaturlig for meg å si at jeg skal til Syden, rett og slett. Det er ikke en bevisst handling, det er bare sånn. Jeg kan godt til til mannen "årh, det hadde vært deilig å reise til Syden", men bestiller jeg reise og folk spør hvor vi skal, sier jeg jo navnet på landet, evt. byen. Er ikke det vanlig altså?

Stranda hater jeg, spesielt med barn, så jeg reiser ikke på strandferie. Charter har jeg ingenting imot, men har bare vært på det én gang, vi reiser som regel til mindre byer der vi kan oppleve masse historie og sånt. Jeg takler ikke rene strandferier, det er ubegripelig kjedelig.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:30   #53
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det er jo bare for å late som om du ikke har vært på pakketur, men har reist individuelt og dyrt og ordentlig, er det ikke?
Folk flest har vært i Syden, mens vi i middelklassen prøver å gjøre oss finere enn vi er og insisterer på at vi har vært i et spesifikt land, når vi egentilg bare har ligget på en strand sammen med folk flest.

Det er mulig jeg kunne ha sagt at jeg skulle på "sydenferie" til Spania, for å beskrive reisen og dens formål. Men "Syden" som begrep på et landområde, faller ikke naturlig for meg. Men igjen, høyst hypotetisk.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:31   #54
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Man kan farte mye rundt og se masse selv om man har med seg babyer.

Man, du liksom. Du kan farte rundt. Andre kan ikke det med små barn. Jeg lot meg blende av denne "man kan ta med småbarn hvor som helst i verden, det er bare bakstreversk, harry og teit å dra på pakketur bare fordi man har barn"-holdningen og tok i flere år med meg yngstemann på turer vi IKKE burde ha reist på i et forsøk på å leve opp til kravet om u-harry og spennende ferier. I ettertid ser jeg at jeg burde gitt opp etter første forsøk.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:31   #55
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Tror ungene utgjør den store forskjellen her, kanskje?

Vår eldste er verdens mest takknemlige turist, hun suger til seg informasjon, elsker å se ting og utbryter begeistret "for et nydelig fossefall", "for en vakker landsby" og lignende gammeldame-aktige ting når vi er på tur. Og hun er like begeistret om vi er i utlandet eller bare på vei til østlandet og på en transportetappe.

Lille er også litt som Mims eldste. Det kan være litt morsomt til tider når hun kommer med utbrudd, for om vi hadde sagt det på samme måte som Lille, så hadde det vært for å være ironisk eller sarkastisk.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:35   #56
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Man, du liksom. Du kan farte rundt. Andre kan ikke det med små barn. Jeg lot meg blende av denne "man kan ta med småbarn hvor som helst i verden, det er bare bakstreversk, harry og teit å dra på pakketur bare fordi man har barn"-holdningen og tok i flere år med meg yngstemann på turer vi IKKE burde ha reist på i et forsøk på å leve opp til kravet om u-harry og spennende ferier. I ettertid ser jeg at jeg burde gitt opp etter første forsøk.

Ja vi er heldige som kan farte mye rundt selv om vi har hatt/har små unger. Poenget med hele uttalelsen var igrunn at selv om vi har kjørt på kryss og tvers på alle øyer vi har vært, med unger, så vil de likevel til "syden". Og de forbinder steder med Lollo og Bernie, ikke at det er Mallorca, Gran Canaria eller hva det nå må være. Danmark forbinder de kun med Legoland, de vil til Legoland og glemmer hele Danmark.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:39   #57
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Barn er barn, og barn er forskjellige.

Den samtalen som er referert i HI kunne godt vært med min mellomste.
Før hun startet skolen viste hun knapt at hun bodde i Rogaland...og hva det het de stedene vi dro var helt likegyldig for henne. Hva vi kunne gjøre var mye mer spennende

Eldste og yngste er helt annerledes enn mellomste. De sugre til seg informasjonen de får (og jeg har en tendens til å informere myye , og kan greie ut i lange baner om hvor de skal og hvor de har vært. Vi har ofte disse samtalene i bilen på vei til og fra byen/aktiviteter o.l, eller rundt middagsbordet, så alle hører det samme.
Minsten øver nå på adressen til mine foreldres hytte. (han er 4 1/2), mellomste vet nå hvor hytta ligger, ihverfall hvilken kommune, og at den er brun

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:44   #58
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Da er jeg geografisk inkompetent, altså, som ikke klarer å få femåringen til å skjønne forskjellen på Norge og andre land og byer.

Iben trodde vi var i et annet land når vi reiste til Stavanger. For henne har reising stort sett vært forbundet med utenlands. Ikke skjønner hun forskjell på byer heller. Vi har stadig samtaler om byer i Norge og at det kan være mange byer i Norge og at det er mange byer i andre land. Det hele er så abstrakt for henne at det rett og slett ikke går inn.

Sitron - inkompetent

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:46   #59
malou
Logistikkdronning
 
malou sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 707
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, neste gang bør han holde seg hjemme, hvis han ikke kan lære seg vesentlige fakta om landet han skal til.

Jeg foreslår at du utvikler læringsmål for ferierende nabounger og hører dem når de kommer hjem. Minste minimum er:

Spania: Gjøre rede for riksvåpen og flagg, kunne minst 3 tilgrensende land og navn på største fjellkjede og elv. Gjøre rede for hvilke øyer som tilhører Balearene og den etymologiske opprinnelsen av navnet Kanariøyene. Navnet på nasjonale/regionale matretter, populære danser og de mest populære turistmålene. Pluss for en grei forklaring av Maurerperioden, forholdet til Portugal og Francoperioden.

Tyrkia: Gjøre rede for riksvåpen og flagg, kunne minst 3 tilgrensende land og navn på største fjellkjede og elv. Gjøre rede for kurdernes historie og relasjon til majoriteten, Islam for under og etter Atatürk og de geologiske fenomenene i Kappadokia. Navnet på nasjonale/regionale matretter, populære danser og de mest populære turistmålene.

osv.

Nettopp, her er du inne på mye bra!! Dattera på fem hadde sikkert nøyd seg med navnet på landet, språket og hvor det befant seg på globusen hennes. Storebror hadde nok lurt på litt mer. Ungene og jeg tar fram Barneatlaset når vi skal ut og reise og spørsmålene deres kommer ofte av seg selv. En reise eller et land blir ofte så spennende som man gjør det til selv.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:47   #60
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Jeg vet ikke helt. Kommer veldig an på formålet med reisen. Vi i vår familie har vært på typisk "syden-reiser" og andre reiser. Jeg merker med meg selv at vi legger mer vekt på land, kultur, flagg etc på "de andre reisene". Men at det skal være et mål i seg selv er jeg mer usikker på. Jeg er faktisk usikker på om "ren" kunnskap er et mål i seg selv?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no