Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Irland

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-07, 09:08   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Irland

Vi har litt lyst til å feriere i Irland i sommer. Verken mannen eller jeg har vært der før, så vi ønsker oss masse tips til hvor vi kan reise og hva vi kan gjøre der.

Vi kommer til å reise med guttene våre som da vil være 13 og 4.

Aller helst kan vi tenke oss en rolig ferie hvor vi leier et eget hus, men jeg vet ikke hvor vanlig dette er. Irland er jo relativt stort, så det er kanskje ikke mulig å ha ett sted som base og så bare dra på dagsturer? Vil vi da gå glipp av mye som er verdt å se? Og hvor i landet bør vi helst dra?

Hvordan er prisnivået? Hva er det å finne på for barn og ungdom der?

Opplys meg!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 09:20   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irland

Jeg var i Irland sommeren -96, det er jo en stund siden.
Men: Vi kjørte mye rundt i bil, og fikk sett mye. Galway var en veldig pen by. Vi hadde en flott rundtur på Dingle-halvøya. Vakkert!
Videre har jeg vanvittig lyst til å reise til Nord-Irland for å se The Giant's causeway:

Kanskje ikke SÅ spennende for barn/ungdom, men.. Vi gjorde dette før vi fikk barn

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 10:13   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Irland har blitt sammenlignet med et stygt bilde omgitt av en vakker ramme og det stemmer bra det. Det er kun kysten som er noe å se, innlandet er for det meste myr.

Det aller beste området er County Kerry, og det er ikke større enn at man kan leie seg inn på Bed&Breakfast i en av byene og da når man hele fylket på dagsturer. Er man norsk så blir avstandene veldig små i forhold til det man er vant til. Vi bodde blant annet i Kenmare og det er så liten by at prisnivået er mye lavere enn mer turistifiserte byer som Killarney.

Det er fantastisk natur, virkelig flotte fjell å gå i, fine vandreturer og sykkelturer rundt halvøyene. Flotte badestrender er det også, selv om man ikke er garantert finvær på vestkysten av Irland. Som tidligere nevnt i tråden er også Galway litt lenger nord en fin by, men området rundt Galway er ikke så vakkert som Kerry.

Så det spørs litt på tenåringene dine, liker de natursysler, eller liker de bylivet?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 10:13   #4
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irland

Kan jeg få være med?

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:01   #5
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Jeg dytter litt på denne, jeg.


Jeg blir glad for all slags info. :lettåglede:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:13   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Irland!

Hva vil du vite? Det er jo så mange fantastiske steder å besøke!

Man har Cliffs of Moher like ved Galway, Giant's Causeway i Antrim, Aran Islands , Cork - byen er ikke så fin, men i County Cork er det mange steder å besøke; Kinsale, Cobh (Titanics siste havn), Blarney Castle ...
I County Kerry - Dingle Peninsula, her kan man svømme med delfinen Fungi - om han fortsatt er i live, og det ser slik ut.

I selve Cork, County Kerry og Aran Islands snakker de fortsatt irsk-irsk. Det er flust av steder med ordentlig irsk musikk, storytelling, céílí (irsk folkedans) og masse gøy!

Kan jeg få være med?

Jeg kan fortsette i all evighet som du sikkert skjønner!


Jeg tror ikke det er så vanlig å leie hus for sommeren, skjønt det vet jeg ikke sikkert. Jeg har bare prøvd det på årsbasis, - men en ting kan være greit å tenke på: Irland er ikke spesielt stort, men (sitat irsk venn: ) veiene er fryktelig dårlig - slik at man skal få følelsen av at det er større. Det tar omlag 4 timer med tog fra Dublin til Cork, det tar et par timer fra Cork til Limerick (enda jeg tok turen ofte husker ikke hvor lenge ...) men det er relativt greit å komme seg rundt med tog og buss.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:21   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Irland!

Hva vil du vite? Det er jo så mange fantastiske steder å besøke!

Man har Cliffs of Moher like ved Galway!

Bestevenninna mi har bodd i Galway, så hun sier at vi bare MÅ til Galway, Cliffs of Moher og Aran-øyene. Så det har vi tenkt.

Vi skal være noen dager i England før og etter irlandsturen, så jeg regner med at vi kan få relativt billige billetter til Irland med et eller annet lavprisselskap. Er det da best å ta fly til Dublin og så leie bil der? Eller bør vi ta toget til Galway og SÅ leie bil der? Vi har uansett ikke tenkt å være noe særlig i Dublin. Venninna mi sier at det ikke er så ekte irsk, og ikke så veldig barnevennlig heller.

Hvordan skal vi bo? Jeg hører det er vanlig med B&B. Jeg hadde først tenkt å kanskje leie et hus og ha det som base, men jeg vet ikke hvor store foholdene er der borte. Kanskje det er bedre å reise rundt og bo på ulike B&B?

Hvordan er prisene der borte?

Sånn, det var nok for denne gang. Jeg spør sikkert om mer siden.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:25   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Jeg tror det er like greit å reise rundtomkring og bo på B&B.

Dublin er ikke spesielt irsk, der er jeg helt enig med venninnen din!

Prisnivået er, tjah, når jeg bodde der borte var det billigere enn Norge, men ikke så veldig mye. Det går fint å ta Ryanair til ymse steder, f.eks Limerick, eller fly med Aer Lingus til hvor som helst i Irland. Jeg har flydd mye med dem til/fra London.
Det går forøvrig direktefly med SAS Oslo-Dublin.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:25   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Irland

*abbonnere*

Vi har også tenkt oss til Irland i sommer, med en treåring og en seksåring.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-07, 10:26   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Vi hadde forøvrig tenkt oss dit selv, men utsetter det til neste år.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-07, 22:32   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

*dytter*

Nå har vi bestilt billetter. Skal være der tre uker i juli.

Noen som har noe mer input?

Vi lander i Dublin rundt midnatt den lørdagen vi reiser. Vet dere noe om hotellene i nærheten av flyplassen? Jeg vil i alle fall vite det dersom det er overnattingssteder vi bør sky som pesten.

Det sto i guideboka at tog er dyrt, men buss er billig. Stemmer det? Hvor dyrt er det å ta tog?


:vil vite ALT:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-07, 22:44   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Lille Ru har sagt så mye pent om Irland - og jeg kan skrive under på hvert et ord...

Likevel vil jeg også slå et slag for den delen av Irland som ligger i Nord...
I Nord er det fremdeles ikke så mange turister, og flere steder vil dere oppleve at folk er genuint interessert i hvem dere er og hvor dere kommer fra.

Belfast er en flott by med mye spennende historie. Derfra er det bare en kort kjøretur til Derry - http://www.derry.com/ - byen i mitt hjerte.

Det er mange musikkfestivaler i Irland, spesielt om dere reiser i tiden rundt slutten av juli og august.

Jeg husker ikke helt hvor mye det koster å ta tog, men det er ikke så mange tog som går i Irland, faktisk. Det går tog mellom Dublin og Galway og Dublin og Belfast i det minste. Buss er billig og greit - bare husk å beregne "irsk tid..." Jeg har opplevd å ta buss fra Dublin til Miltown Malbay - på kartet en svipptur - med buss tok det 7.5 timer... jeg mener, bussen måtte jo innom hver eneste lille gudsforlatte avkrok...

Jeg vil anbefale og bo på B&B - det er mange av dem, og som regel er det trivlige folk som driver dem, og noenlunde reint.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-07, 16:18   #13
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Er det galskap å IKKE leie bil når man vil reise rundt i Irland?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 08:31   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Har null erfaringer, men veldig lyst dra en gang! .

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 09:07   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er det galskap å IKKE leie bil når man vil reise rundt i Irland?

Man står mye friere med bil. Bussene skal innom hver lille krok, og toget går på kryss og tvers ...
Men galskap er det ikke om dere lar være.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 19:59   #16
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irland

Plukker opp igjen denne, vi drar også til Irland i juli, og har med oss vår lille ettåring.

Vi drar bare på en ukestur, og har bestilt hotell i Dublin til de første to nettene (lander på kvelden). Vi har lyst til å ta tog og få med oss en by/ett sted i tillegg til Dublin - anbefalinger? Helst max 4 timers togtur.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:12   #17
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irland

Oj, tenk at jeg begynte på denne tråden den 9. januar. Det er lenge siden det. Og nå er det ikke lenge til vi reiser.

Takk for tips, alle sammen!

Siden øknomien er litt skral, bestemte vi oss for å satse på "self catering cottages". Vi rett og slett valgte bosted ut fra hva vi hadde råd til og så så vi på kartet etterpå hvor det stedet var. :alternativ ferieplanlegging:

De to første ukene skal vi til Balllydehob og den siste uka drar vil til Leenane i County Galway. To uker kyst og en uke fjell. Vi skal leie bil, men foreløpig har vi ingen planer om hva vi skal se eller finne på. Jeg nekter å stresse med noe som helst og satser på en rolig ferie. Den første natta har vi bestilt hotell like ved flyplassen, for vi kommer dit rundt midnatt og ikke ti ville hester får meg til å hente leiebil og kjøre til den andre siden av landet på den tiden av døgnet.

Den andre uka vi er der kommer svigers over pluss nevøen til mannen min. Det skal bli koselig. Ikke minst fordi de betaler hele leien av hytta den uka.

Jeg gleder meg til ferien, men gruer meg til å kjøre. Men jeg satser på at det går greit. :bank i bordet:


JEG TAR GJERNE MOT FLERE TIPS TIL AKTIVITETER OG SÅNT!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no