Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-07, 13:55   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg, om jeg betaler for et ekstra sete, ha med bilsete ombord i flyet. (Da vil jo bilsetet spennes fast i flysetet og babyen kan sitte der.)

Hvis jeg ikke kjøper et ekstra sete, men skal ha babyen på fanget - kan jeg ha med meg bilsetet inn på flyet da? Vil det få plass i "hattehyllen"? (Husker ikke hva det egentlig kalles på norsk.) Setet er Maxicosi cabriofix.

Det er ikke aktuelt å sende det med vanlig bagasje. Jeg har sett hvordan kofferter og bager behandles. Jeg vil ikke at bilsetet skal utsettes for den samme behandlingen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 14:31   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Jeg tror ikke det er plass til seter i hattehyllen. Et bilsete vil nå uansett sendes som spesialbagasje og muligens få litt mildere behandling.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 14:46   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Dette ville jeg undersøkt på forhånd iallefall. Og målt med målebånd. Vet om folk som har reist med bilsete som håndbagasje, men da på langdistanse. Sikkerhetsmessig stiller jeg egentlig litt spørsmål ved det, hvis bilsetet ikke kan festes skikkelig i flysetet.

Vi hadde med bilsetet som spesialbagasje til Mallorca for noen uker siden, og det fungerte helt fint. Ikke en skramme.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 14:47   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.804
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Vi fikk ikke med bilsetet inn på flyet sist vi var på reise, det måtte sendes med spesialbagasjen.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 14:50   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Vi har et gammelt maxicosi sete, og det fikk/får plass i hattehyllen, et sånt babysete.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 14:58   #6
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Om det får plass eller ikke er avhengig av flytypens hattehyllestørrelse og hvilken modell bilsete du har.

Babysetet til Maxi Cosi får plass i de fleste hattehyller i større fly. MEN det er ikke sikkert du kan ta det med deg. DERSOM det er plass i hattehyllen og dersom du har lite håndbagasje kan det være at du får det til, men egentlig skal bilseter sendes som spesialbagasje (altså på samme måte som barnevogner, golfutstyr, instrumenter m.m.).

Dersom du har tenkt å sette barnet i bilsetet i et ledig sete ombord, så er det avhengig av at du får vindusplass for setet, da det ikke er lov å plassere setet i andre ledige seter enn vindusseter. Dette må du da i så fall presisere dersom du betaler for et ekstra sete. De kommersielle flyselskapene (SAS, KLM, AirFrance osv) tar seg ikke betalt dersom det er ledig plass ombord (men det vet man jo gjerne ikke på forhånd....) og dersom det ikke er plass, da får du ikke brukt det. Lavpris-selskapene (som Norwegian, Sterling, Ryanair osv. ) tar betalt for å bruke eget sete til bilsete uansett.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 15:28   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Hvis jeg ikke kjøper et ekstra sete, men skal ha babyen på fanget - kan jeg ha med meg bilsetet inn på flyet da? Vil det få plass i "hattehyllen"? (Husker ikke hva det egentlig kalles på norsk.) Setet er Maxicosi cabriofix.

Det lureste er å ta med setet inn i flyet uten å kjøpe ekstra sete. Er det ledig plass får du spenne det fast i setet alldeles gratis, er det ikke ledig plass legger de setet vekk i et skap de har bak i flyet og blir penere behandlet enn normal bagasje.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 15:37   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det lureste er å ta med setet inn i flyet uten å kjøpe ekstra sete. Er det ledig plass får du spenne det fast i setet alldeles gratis, er det ikke ledig plass legger de setet vekk i et skap de har bak i flyet og blir penere behandlet enn normal bagasje.

Dette er ikke sikkert. Det er avhengig av hvilket flyselskap man flyr. Og det er slett ikke sikkert at setet blir lagt i et "skap bak", for det finnes ikke noe "skap bak" bare evt velvilje fra kabinpersonalet at de legger setet i et av sine egne skap. Er det ikke plass, blir setet sendt ned i lasterommet (for spesialbagasje - og da er sjansen minimal for at setet skal bli skadet)

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 16:38   #9
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Jeg har hatt mitt MaxiCosi sete med meg stortsett over alt jeg har flydd, har vel hendt en eller to ganger at setet har måttet plasseres noen andre plasser en i hatthylla over meg pga av at det har vært fullt.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 19:45   #10
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

. De kommersielle flyselskapene (SAS, KLM, AirFrance osv) tar seg ikke betalt dersom det er ledig plass ombord (men det vet man jo gjerne ikke på forhånd....) og dersom det ikke er plass, da får du ikke brukt det. Lavpris-selskapene (som Norwegian, Sterling, Ryanair osv. ) tar betalt for å bruke eget sete til bilsete uansett.

Dette må være nytt. Jeg hadde 10 flyturer med snuppa i Maxi-Cosi før hun vokste ut av det. Vi tok det med inn i kabinen, og kun en gang opplevde vi at det ikke var ekstra plass slik at hun kunne sitte i setet. Da ble det plassert i ett skap langt frem i kabinen. Vi opplevde aldri å måtte betale for det ekstra setet, uansett om det var SAS, Norwegian eller Sterling, eller om det var innenlands eller utenlands. Vi møtte stor velvillighet hver gang, og ingen sure miner (ihvertfall ikke ovenfor oss) for at vi hadde med setet til gaten. De ordnet som sagt plass 90% av gangene.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:04   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.


Lavpris-selskapene (som Norwegian, Sterling, Ryanair osv. ) tar betalt for å bruke eget sete til bilsete uansett.

Ryanair lar deg IKKE ta med setet inn på flyet, selv om det er ledige seter, og selv om man har betalt for ekstra sete :erfart:
Man får ha setet med til gaten/flyet, så må man si farvel det og flypersonalet tar det. Mener jeg fikk det tilbake ved flyet.

På SAS og KLM har jeg både betalt for sete, og fått lov til å ha med inn når det har vært lite folk. Jeg har alltid fått lov til å ta det med til gaten.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:06   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Dette må være nytt. Jeg hadde 10 flyturer med snuppa i Maxi-Cosi før hun vokste ut av det. Vi tok det med inn i kabinen, og kun en gang opplevde vi at det ikke var ekstra plass slik at hun kunne sitte i setet. Da ble det plassert i ett skap langt frem i kabinen. Vi opplevde aldri å måtte betale for det ekstra setet, uansett om det var SAS, Norwegian eller Sterling, eller om det var innenlands eller utenlands. Vi møtte stor velvillighet hver gang, og ingen sure miner (ihvertfall ikke ovenfor oss) for at vi hadde med setet til gaten. De ordnet som sagt plass 90% av gangene.

Vi har også reist med fly flere ganger med bilsete og har opplevd kun en eneste gang at vi har fått ha setet i kabinen. De andre gangene har vi enten fått beskjed ved innsjekking om at det ikke er plass, eller vi har måtte sendt det som baggasje fra gaten.. eller de kabinansatte har satt det på et annet sted i flyet.
Nå skal det sies at det har vært ganske fulle fly vi reiste med i den tiden.
Det var Sas/Braathens, Widerøe og Norwegian. I Widerøeflyet var det ikke plass noe sted i kabinen til setet.

Da jeg reiste med Lufthansa i et bittelite jetfly for en stund siden var det noen som ville ha med seg bilsete inn. De+ mange andre med stor håndbaggasje måtte sende det med den andre baggasjen. Det var ikke sjans til å få plass i det lille flyet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:07   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Vi hadde saant "vognunderstell" som man kunne sette Maxicosisetet oppaa. Dette brukte vi som "vogn" da vi var ute og reiste med E. da han var liten. Vognen faar man jo ha med bort til utgangen uansett og man kan faa den igjen ved utgangen dit man kommer. Hvis det var plass (eller hvis vi bestilte eget sete til han), fikk vi ta med Maxicosisetet inn i flyet. Hvis ikke ble det tatt haand om av bakkepersonalet og lagt direkte inn i flyets bagasjerom (omvendt der vi landet) slik at det ikke ble skadet. Dette synes jeg er beste lösning. Hvis man trenger vogn i tillegg, faar man heller sende denne som spesialbagasje.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:12   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Dette må være nytt. Jeg hadde 10 flyturer med snuppa i Maxi-Cosi før hun vokste ut av det. Vi tok det med inn i kabinen, og kun en gang opplevde vi at det ikke var ekstra plass slik at hun kunne sitte i setet. Da ble det plassert i ett skap langt frem i kabinen. Vi opplevde aldri å måtte betale for det ekstra setet, uansett om det var SAS, Norwegian eller Sterling, eller om det var innenlands eller utenlands. Vi møtte stor velvillighet hver gang, og ingen sure miner (ihvertfall ikke ovenfor oss) for at vi hadde med setet til gaten. De ordnet som sagt plass 90% av gangene.

Nei, det er ikke noe nytt, og at du er blitt møtt med velvilje med setet ombord betyr ikke at det alltid vil være slik og spesiellt ikke med stappfullt fly.
Nei, på SAS betaler man ikke dersom det er ledig sete og man kan plassere bilsetet der. Slik er det IKKE på Sterling og Norwegian (noe sted må jo de også tjene pengene sine med såpass billige billetter). Her har jeg sakset bl.a. fra Norwegians reiseinformasjon:




Type passasjerAlder på dato for returreiseSeteMerknaderBarnunder 2 årNei

Barnet må sitte på fanget til en medreisende voksen. Kun et barn pr. medreisende voksen på 16 år eller eldre. Om man medbringer egen barnestol må man løse billett som for barn




...og at du da har vært heldig og at kabinpersonalet tok setet ditt og satte i skapet for business-class-passasjerenes yttertøy, eller kabinpersonalets låsbare skap for personlige eiendeler, er ja, ene og alene velvilje og at de har plass. Dersom det er fullt, så er det fullt....

Poenget mitt, er at man bør ikke basere seg på at man får plassert bilsetet i et ledig sete ombord dersom man ikke orker tanken på å ha barnet på fanget hele flyreisen, for da kan man bli skuffet dersom det ikke blir slik en har tenkt.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:14   #15
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Vi fikk ta inn setet til B da han var liten og ble da spurt om vi ville bruke et ledig sete til å sette han i. Ingen som nektet oss å ta med setet inn og det fikk plass i hattehylla.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:21   #16
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Ryanair lar deg IKKE ta med setet inn på flyet, selv om det er ledige seter, og selv om man har betalt for ekstra sete :erfart:
Man får ha setet med til gaten/flyet, så må man si farvel det og flypersonalet tar det. Mener jeg fikk det tilbake ved flyet.

Jeg skal ikke si for sikkert hva Ryanair praktiserer og ikke praktiserer, for jeg har aldri fløyet med dem, og skal heller aldri gjøre det, og de har svært mange egenproduserte Ryanair-regler, men jeg vet at barnevogner og annen ekstra-bagasje faller innunder den vanlige bagasjekvoten hos Ryanair, og at man ikke må overskride på kiloene inkludert evt. barnevogn og bilsete. Derfor tillater de antakeligvis ikke bilseter ombord nei. Noe sted må jo de også tjene pengene sine....på overvekt altså.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 20:25   #17
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Vi fikk ta inn setet til B da han var liten og ble da spurt om vi ville bruke et ledig sete til å sette han i. Ingen som nektet oss å ta med setet inn og det fikk plass i hattehylla.

Som sagt, det avhenger hvilket flyselskap man flyr og om flyet er fullt eller ikke, og ofte er man heldig.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 21:08   #18
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg skal ikke si for sikkert hva Ryanair praktiserer og ikke praktiserer, for jeg har aldri fløyet med dem, og skal heller aldri gjøre det, og de har svært mange egenproduserte Ryanair-regler, men jeg vet at barnevogner og annen ekstra-bagasje faller innunder den vanlige bagasjekvoten hos Ryanair, og at man ikke må overskride på kiloene inkludert evt. barnevogn og bilsete. Derfor tillater de antakeligvis ikke bilseter ombord nei. Noe sted må jo de også tjene pengene sine....på overvekt altså.

Og et spebarn kjøper lite mat ombord og lite taxfree på flyplassen og er følgelig en lite ønsket kunde. Det står sågar på hjemmesidene deres at det ikke er mulig å ha eget sete/bilsete til spebarn. You get what you pay for.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 22:11   #19
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei, det er ikke noe nytt, og at du er blitt møtt med velvilje med setet ombord betyr ikke at det alltid vil være slik og spesiellt ikke med stappfullt fly.
Nei, på SAS betaler man ikke dersom det er ledig sete og man kan plassere bilsetet der. Slik er det IKKE på Sterling og Norwegian (noe sted må jo de også tjene pengene sine med såpass billige billetter). Her har jeg sakset bl.a. fra Norwegians reiseinformasjon:




Type passasjerAlder på dato for returreiseSeteMerknaderBarnunder 2 årNei

Barnet må sitte på fanget til en medreisende voksen. Kun et barn pr. medreisende voksen på 16 år eller eldre. Om man medbringer egen barnestol må man løse billett som for barn




...og at du da har vært heldig og at kabinpersonalet tok setet ditt og satte i skapet for business-class-passasjerenes yttertøy, eller kabinpersonalets låsbare skap for personlige eiendeler, er ja, ene og alene velvilje og at de har plass. Dersom det er fullt, så er det fullt....

Poenget mitt, er at man bør ikke basere seg på at man får plassert bilsetet i et ledig sete ombord dersom man ikke orker tanken på å ha barnet på fanget hele flyreisen, for da kan man bli skuffet dersom det ikke blir slik en har tenkt.

Jeg forteller bare min erfaring. Og jeg har ikke noe problem med å forstå at dersom det er fullt, så får ikke vi plass til setet. Det er jo opplagt. Det er jo heller ikke noe man forventer, men heller noe man håper på, at man får ta med setet inn. Det vet man jo ikke før man sjekker inn. Vi har pleid å si fra ved innsjekking, og også ved gaten for å dobbeltsjekke at det er plass til barnesetet, og har da vært heldige.

At Sterling skriver at man må betale, må være hvis man vil ha garantert plass til setet. Vi har som sagt ikke betalt på våre 4 reiser med Sterling.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-07, 22:19   #20
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsete til baby som håndbagasje på fly?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

At Sterling skriver at man må betale, må være hvis man vil ha garantert plass til setet. Vi har som sagt ikke betalt på våre 4 reiser med Sterling.

...og Sterling har ingen rutiner for å ta betalt for sete ombord og da blir det ord mot ord ombord og den diskusjonen vil de vil unngå, og da er man jo heldig de gangene det er ledig sete
Min erfaring er også at det stort sett går greit (ettersom det er jobben min opplever jeg det jo mer eller mindre daglig) privat også, men jeg har opplevd bla. på Transavia at vi måtte fjerne setet, sette ungen på fanget hele flyturen til tross for at de hadde 40 ledige seter eller mer, for vi hadde ikke betalt for eget sete til bilsete og kunne dermed ikke vise at vi hadde krav på det....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no