Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor streng er skolen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-15, 13:10   #41
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Oslo har de slakket litt av igjen, dvs. rektorene har fått beskjed om at individuell vurdering faktisk betyr individuell vurdering, og ikke bare avslag. Retningslinjene er egentlig akkurat de samme. Rektor kan innvilge inntil 10 dager fri, som før, men det går ikke lenger automatikk i at man får inntil 10 dager fri.

Jeg vil tro et bryllup ville gitt fri ved vår Osloskole. Ferieuke ville normalt ikke det, med mindre det var gode grunner til det.

Vi er også i Osloskolen og det praktiseres på denne måten her også. Ferie en uke får man ikke fri til. Hvis det er noe spesielt gis det fri. Bryllup ville gitt fri. Ifølge rektor er det en del kreativitet når det gjelder å begrunne fravær.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:13   #42
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.758
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Her i Bærum hadde det gått bra. Vi søkte om fri siste skoledag i år pga. ferie og fikk det innvilget.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:16   #43
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Jeg synes ikke det er urimelig at man blir borte en uke i bryllup i utlandet. Det samme i andre kanten av landet egentlig. Det går tid til reising, festen er gjerne mer enn en dag og det er gjerne så kostbart å reise at man ønsker å være der litt mer enn akkurat festen hvis man først reiser. Jeg er ingen tilhenger av fri til ferier generelt så det er ikke sånn at jeg støtter alt fravær.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:21   #44
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.




(Jeg hater, virkelig hater, denne innstrammingen kommunen her har gjort. Jeg har hatt mange fortvilte elever og foreldre som ikke har fått fri til diverse. Greit at skole er viktig, men den trenger ikke overkjøre familier sine liv.)

. Overkjøre familier sine liv? Det er da bare å reise. Det er jo ikke som om rektor tropper opp med halve politistyrken på flyplassen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:34   #45
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

. Overkjøre familier sine liv? Det er da bare å reise. Det er jo ikke som om rektor tropper opp med halve politistyrken på flyplassen.

Det er jeg da fullstendig klar over. Det fins mennesker som er veldig opptatt av å følge rett og galt, både store og små. De føyer seg etter skolens avgjørelser.

Jeg er lærer selv og kjenner til flere som har blitt frustrert og lei seg pga avslag til fridager.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:38   #46
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Her får lærar gi inntil tre dagar fri. Om me søker om meir, må rektor på bana.

Dei har oppmoda oss til å ikkje ta barna ut av skulen i skuleåret, men eg har aldri opplevd motstand dei gongene me har søkt. Me har vekeplan for begge barn, og da gjer dei leksene i forkant av fri. Men eg ser jo at det får større konsekvensar å vere borte dess eldre barna blir.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:44   #47
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det er jeg da fullstendig klar over. Det fins mennesker som er veldig opptatt av å følge rett og galt, både store og små. De føyer seg etter skolens avgjørelser.

Jeg er lærer selv og kjenner til flere som har blitt frustrert og lei seg pga avslag til fridager.

Og jeg skjønner meg ikke på den pose-og sekk-tankegangen(bortsett fra at man bor i Norge og vil ha "alt", selvsagt...) Man kan ta snottungene med til Thailand og rulle rundt i sanden midt i skoletiden til krampa tar en, man får bare ikke skolens velsignelse med på turen. Det skulle nå også bare mangle, synes jeg. I-landsproblematikk de luxe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:53   #48
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Skolen her godkjenner ferier i hytt og pine, for både ansatte og elever. Det oppfordres til å tenke seg om to ganger før en søker, i alle fall om en gjør det ofte, men i praksis har det lite å si.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 15:35   #49
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Men et bryllup varer jo ikke i en uke til ende?


Nei, men bryllupet skal være på en onsdag, og reisen ned tar 10 timer. Jeg har ryggproblemer, og trenger ihvertfall et par dager før og etter til å klare å gjennomføre en så lang tur. Men jeg har overhodet ikke tenkt å ta dem med hvis de ikke får fri. Da får jeg dra alene og skaffe barnevakt her hjemme.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 15:42   #50
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.844
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Nei, men bryllupet skal være på en onsdag, og reisen ned tar 10 timer. Jeg har ryggproblemer, og trenger ihvertfall et par dager før og etter til å klare å gjennomføre en så lang tur.

Aha, da skjønner jeg det bedre. Jeg tok det for gitt at det var en helg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 17:48   #51
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ja, jeg veit det - så det må være kommuneavhengig, sannsynligvis. (Bor i Skedsmo, som det står lenger opp her.) I tillegg er det sannsynligvis skoleavhengig hvordan det faktisk praktiseres. (Folk reiser her også, altså, men uten "lov". Jeg er nok ekstra skeptisk fordi jeg har sett noen tilfeller der det er mye reising og dette får store, negative konsekvenser for barna både faglig og sosialt.)

Skedsmo her også, og hos oss er det flere som har fått en uke fri.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 18:07   #52
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Skedsmo her også, og hos oss er det flere som har fått en uke fri.

Det forstår jeg faktisk ikke at går ann. Jeg jobber på en skole i Skedsmo, og her får ikke folk dra på sydenturer. Det er noen unntak hvis det er spesielle tilfelle, uten at jeg har oversikt over de. Men rektor gir ikke fri for sydentur. Det er dog folk som drar på en ukes ferie uansett. Er du sikker på at de har fått fri, og ikke bare sier at de har fått fri?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 18:22   #53
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det forstår jeg faktisk ikke at går ann. Jeg jobber på en skole i Skedsmo, og her får ikke folk dra på sydenturer. Det er noen unntak hvis det er spesielle tilfelle, uten at jeg har oversikt over de. Men rektor gir ikke fri for sydentur. Det er dog folk som drar på en ukes ferie uansett. Er du sikker på at de har fått fri, og ikke bare sier at de har fått fri?

Nei, det er sant. Jeg vet jo ikke om de faktisk har fått fri.
Som pliktoppfyllende mor, gikk jeg ut ifra at det var greit fra skolens side.
Tenkte at det var fint at muligheten var der, men det er den kanskje ikke likevel?
Ikke med skolens velsignelse iallfall.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 18:34   #54
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.373
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Jeg tror ikke vår rektor på skole i Oslo hadde gitt fri.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 18:39   #55
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Vår skole har jeg inntrykk av gir fri så lenge ikke ungene har mye fravær ellers. Vi fikk fri en uke i desember med en av ungene, men om det var noen innvirkning på at hun skulle gå på den norske skolen på Gran Canaria når vi var borte sammen med veninnen sin som går der vet jeg ikke. Mye mulig. De følger norsk rammeplan og er en skole med tanke på at man skal kunne gå der bare noen uker/måneder i året, så de lå nøyaktig likt som vår skole og hadde samme bøker.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 20:27   #56
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Nei, men bryllupet skal være på en onsdag, og reisen ned tar 10 timer. Jeg har ryggproblemer, og trenger ihvertfall et par dager før og etter til å klare å gjennomføre en så lang tur. Men jeg har overhodet ikke tenkt å ta dem med hvis de ikke får fri. Da får jeg dra alene og skaffe barnevakt her hjemme.

Dette ville jeg skrevet i søknaden. Slik jeg forstår hvordan det praktiseres på vår skole vil det at du har helseproblemer hatt noe å si når det er snakk om en hel uke.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 20:38   #57
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.518
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg synes det er betenkelig at kommuner har innført regler som faktisk fremprovoserer at foreldre (og elever) må handle mot det skolen har gitt lov til, eller lyve.

Men ingen regler medfører at foreldre MÅ lyve, det er bare å la være å reise. Enkelt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 20:41   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men ingen regler medfører at foreldre MÅ lyve, det er bare å la være å reise. Enkelt.

Veldig enkelt ja

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 20:44   #59
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.


(Jeg hater, virkelig hater, denne innstrammingen kommunen her har gjort. Jeg har hatt mange fortvilte elever og foreldre som ikke har fått fri til diverse. Greit at skole er viktig, men den trenger ikke overkjøre familier sine liv.)

Jeg tenker at det strengt tatt ikke er unaturlig at foreldre og familier tilpasser livene sine etter barnas (tross alt lovpålagte) skolegang.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 20:47   #60
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

lov i kommunen vår. Min datter har fri 1 fredag i mnd for og bli med avlasteren på fjellturer men nå er hun lærer på samme spesialskolen som hun går så da gjør dem litt skolearbeid som læreren hennes har satt opp.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no