Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vaksiner? (Mexico)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-07, 20:41   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Vaksiner? (Mexico)

Noen reisesmarte her som tilfeldigvis har peil? Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til råd som gis på vaksinasjonskontorer her i Norge, jeg føler at det er lite ekspertise og at det overdrives en del i forhold til farene. (Er dessuten redd fireåringen kommer til å bli helt vill hvis han skal bli stukket med sprøye flere ganger, han er litt engstelig av seg...) Vi skal være i høylandet og bo hjemme hos svigers.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 20:44   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Jeg tør ikke å si noe sikkert, men Havrix (eller tilsvarende) er vel anbefalt nesten uansett , er det ikke? Det er vel ikke gulfeber eller malaria. Kikhoste og difteri og stivkrampe og sånn, har han tatt det gjennom det vanlige vaksineprogrammet eller kommer det senere?

Jeg kan nesten ikke gjøre noe annet enn å sterkt anbefale Reiseklinikken på St. Olavs plass. Han er litt forsiktig, men veldig dyktig, synes jeg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:13   #3
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Vi tok difteri, polio, hepatitt og Havrix da vi reiste til Mexico. Ble anbefalt dette på helsestasjon. I tillegg knasket vi Idioform (?) hver dag og slapp heldigvis unna magekramper og diaré.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:15   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Drikkevaksinen Ducoral synes jeg for øvrig er en god forholdsregel uansett hvor jeg drar utenfor Europa. Den tar vel ca. 80 % av all vanlig e.coli-diare.

Idoform har ikke vist noen særlig effekt i studier, men det er mange som mener at den beskytter. Jeg har aldri brukt det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:17   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Drikkevaksinen Ducoral synes jeg for øvrig er en god forholdsregel uansett hvor jeg drar utenfor Europa. Den tar vel ca. 80 % av all vanlig e.coli-diare.

Idoform har ikke vist noen særlig effekt i studier, men det er mange som mener at den beskytter. Jeg har aldri brukt det.

Er Ducoral og Havrix det samme?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:18   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Nei, Ducoral er en drikkevaksine som skal ta vanlig turistdiare. Det er vel rett og slett bakterier på glass.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:20   #7
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Havrix er også drikkevaksine mot diaré, tas i to omganger.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:23   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Tror ikke du trenger spesielle vaksiner for reiser til Mexico.

Følgende legekontor i Oslo er bra på reisemedisin:

Atlas Medisinske Senter

www.atlasmed.no

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:28   #9
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Tror ikke du trenger spesielle vaksiner for reiser til Mexico.

Følgende legekontor i Oslo er bra på reisemedisin:

Atlas Medisinske Senter

www.atlasmed.no

Reiseklinikken anbefaler vaksiner til Mexico.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:40   #10
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Difteri, Polio og hepatitt A er anbefalt uansett, samt malaria hvis du skal i de røde områdene: http://www.fitfortravel.scot.nhs.uk/...aps/mexico.htm

(Tyfusvaksine kan være aktuelt hvis du skal utenfor turiststedene, med dårlige sanitære forhold eller ha nærkontakt med lokalbefolkningen etc.)

Anbefalingene er hentet fra www.reiseklinikken.no
Det er en seriøs klinikk hvor den ansvarlige legen er tidligere overlege i infeksjonsmedisin på Ullevål.
Vi har vært der to ganger, og jeg føler at man får de vaksinene man trenger, men heller ikke flere.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:41   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Havrix er også drikkevaksine mot diaré, tas i to omganger.

Nei, Havrix er en sprøyte mot Hepatitt A.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:50   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Jeg måtte selvfølgelig rote meg inn på sidene til www.reiseklinikken.no og klikke meg inn på skrekk-kabinettet der....
Frarådes!!!
Nå klør jeg overalt.....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:18   #13
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg måtte selvfølgelig rote meg inn på sidene til www.reiseklinikken.no og klikke meg inn på skrekk-kabinettet der....
Frarådes!!!
Nå klør jeg overalt.....

måtte jo jeg også gå inn der da, siden du skrev det. Jeg besvimte sånn ca der den slangen hang ut av foten. Ai ai ai. Nå får jeg neppe sove i natt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:34   #14
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nei, Havrix er en sprøyte mot Hepatitt A.

Husker jeg virkelig så feil. Sikker på at den ikke har vært drikkevaksine for mange år tilbake?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:34   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Isj, biter ikke på slike skrekkbilder

Da jeg dro til Mexico tok jeg Havrix (men den skal taes i to omganger, om jeg ikke husker feil) I tillegg til nytt påfyll av stivkrampe, polio, etc.

Jeg fikk høre at Malaria ikke var nødvendig når jeg var så langt nord som jeg var (Var jo i Sinaloa)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 23:14   #16
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Jeg tenker slik når vi skal reise: heller en vaksine for mye enn en for lite.

:hønemor:

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 23:17   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Husker jeg virkelig så feil. Sikker på at den ikke har vært drikkevaksine for mange år tilbake?

Det har jeg aldri hørt om, i tilfelle. Havrix overtok for den gamle gammaglobulinen som bare varte et års tid, men var mye billigere (og ble satt i en j&%a hestesprøyte ). Havrix har vel 20 års dekning hvis det blir satt to doser innen et år, tror jeg. Nå finnes det konkurrenter, men jeg tror det bare er generika, dvs. kopipreparater (men jeg kan ta feil).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 23:30   #18
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Husker jeg virkelig så feil. Sikker på at den ikke har vært drikkevaksine for mange år tilbake?

Drikkevaksinen mot turistdiare heter Echoral, og er mot kolera og E.coli. (tidligere het den Dukoral)
Nå er jo smitteveiene for turistdiare og hepatitt A sammenfallende siden hepatitt A smitter gjennom avføringen til den syke, og også kan smitte gjennom dårlig mathygiene, forurenset drikkevann etc. Det kan jo være derfor du blander de sammen?

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 10:09   #19
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Drikkevaksinen mot turistdiare heter Echoral, og er mot kolera og E.coli. (tidligere het den Dukoral)
Nå er jo smitteveiene for turistdiare og hepatitt A sammenfallende siden hepatitt A smitter gjennom avføringen til den syke, og også kan smitte gjennom dårlig mathygiene, forurenset drikkevann etc. Det kan jo være derfor du blander de sammen?

Dukoral, ja det var et kjent navn.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 12:04   #20
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaksiner? (Mexico)

Idoform er uunnværlig, ja! Havrix har jeg, guttungen har kun hepatitt B og må dermed ta hepatitt A. (Havrix er begge.) Tyfoid må vi nok kanskje ta hele gjengen. Takk for masse geniale tips! Dukoral/Echoral må prøves! Den har jeg bare hørt om, visste ikke hva de het. Veldig fint å høre deres personlige erfainger.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no