Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ferie helt alene?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-14, 10:01   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg oppfattet ikke artikkelen sånn. Jeg oppfattet at det som et eksperiment fra en som i utgangspunktet ikke likte å være alene. Og de rare tankene lo jeg av. Jeg tenkte på det som blaff av teite tanker som man kanskje føyser bort, men som hun faktisk skrev ned, litt selvironisk. Jeg kan ikke tro at det var seriøse, veloverveide meninger?

Men deg er klart, det at jeg tenkte sånn på det, kommer nok av at jeg ikke kunne tenkt meg å være alene sånn selv, men jeg har tenkt tanken på et sånt eksperiment for å teste meg ut litt. For jeg vet jo at jeg burde ha klart det. Derfor skjønner jeg henne godt.

Og ja, klart hun reiser med feil innstilling. Men dette de vel for å teste seg selv, på samme måte som andre går Kilimanjaro.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:01   #42
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Alene på ferie og alenetid generelt sett høres ut som en drøm.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:02   #43
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg hadde muligens kjedet meg etter noen dager alene på ferie. Derfor reiser jeg gjerne til plasser hvor jeg kjenner noen fra før, sånn at jeg kan ha litt alenetid men også treffe noen innimellom. Type sydenferie reiser jeg ikke på uansett, så det er veldig uaktuelt.

Jeg leste artikkelen, og den dama reiste jo med helt feil utgangspunkt, og da blir det jo ikke bra.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:27   #44
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferie helt alene?

En uke på ferie, alene?

Jeg drømmer om tid for meg selv nå, og aleneferie høres digg ut. Jeg har reist til Syden (TM ) alene to ganger og nytt det. Forskjellen på meg og artikkelforfatteren, er nok at jeg har valgt det selv, og ikke har reist alene i mangel på andre å reise sammen med, men helt selvvalgt. Jeg har også hatt samboer. For meg gjør nok det at jeg har følt at jeg har hatt et reelt valg, dra alene nå eller vent til han kan og vil bli med.

For å trives alene i lengre tid, må jeg ha med mange nok bøker og tur-/treningsklær.

Jeg savner bare selskap de gangene jeg opplever noe spesielt, som jeg kunne tenke meg å dele med kjæresten eller venner, ellers nyter jeg å kunne bestemme akkurat hva, hvor og når helt alene.

Jeg lurer forresten på om det hadde vært vanskeligere å reise nå enn pre barn? For det første ville jeg nok hatt dårlig samvittighet for å reise fra dem på egoferie i lengre tid, og så er jeg nok mer vant til å ha folk rundt meg hele tiden.


Sist redigert av Timar : 23-07-14 kl 18:13.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:28   #45
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg vet ikke helt, men lurer på om alle dere som sier "aleneferie hadde vært supert" egentlig ville dratt om det kom til stykket?
Jeg ville aldri dratt på en sånn ferie, men så har jeg nok alenetid hjemme så får dekket det behovet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:28   #46
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg nyter å reise alene og har gjort det i perioder gjennom livet.
Reiser til steder der jeg kjenner noen og der jeg ikke gjør det. Jeg nyter å være alene, kjeder meg sjelden. De øyeblikkene går iallfall fort over.
Stillhet, en full Kindle, ro.
Sjelden jeg føler meg utrygg, det har knapt hendt.
Jeg trener, leser, ser meg omkring. Og jeg trenger disse reisene.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:35   #47
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet ikke helt, men lurer på om alle dere som sier "aleneferie hadde vært supert" egentlig ville dratt om det kom til stykket?
.


Hvorfor tenker du det? Jeg får veldig lite alenetid hjemme (forleden hadde jeg 4 timer alene en helgedag, og ble helt euforisk ved tanken på hva jeg skulle bruke all denne TIDEN på). Mannen tar aldri med barna bort på overnatting noe sted, så jeg er alltid sammen med dem (mens jeg har hatt dem med på flere turer vekk med overnatting, så han får alenetid da).

Grunnen til at jeg ikke drar en uke på ferie alene er 1) økonomi, 2) jeg trenger feriedagene til å ha ferie med barna/mannen og 3) mannen ville syntes det var slitsomt å ha alt hjemme alenen i en uke.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:39   #48
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet ikke helt, men lurer på om alle dere som sier "aleneferie hadde vært supert" egentlig ville dratt om det kom til stykket?
Jeg ville aldri dratt på en sånn ferie, men så har jeg nok alenetid hjemme så får dekket det behovet.

Ja, det ville jeg. Vurderte det faktisk tidlig i juni da jeg begynte ferien lenge før de andre i familien, men så begynte jeg å rydde kott og skap og forskjellig istedet. Jeg har hatt barn i snart 28 år og stort sett hatt veldig lite alenetid. Skulle hatt det veldig fint med en uke aleneferie, en stabel bøker, havutsikt og god mat jeg slapp å lage selv.

Men det er selvfølgelig noe annet å ha folk å komme hjem til enn å være enslig i utgangspunktet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:44   #49
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.442
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg kunne nok fint ha reist en uke alene til Syden eller andre steder. Jeg ville nok kjedet meg litt, men ved å dra på sightseeing, lese bøker, sole meg (om det var et slikt stsed) ville jeg nok hatt det supert. Ser for meg at middagene hadde vært det kjipeste. Har ikke testet ut det å reise alene, men foretrekker nok å reise sammen med andre.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:53   #50
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Er det bare jeg som er helt teit å savner mannen min (partner) så mye at jeg nesten "dør"?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:57   #51
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.112
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det bare jeg som er helt teit å savner mannen min (partner) så mye at jeg nesten "dør"?


Det er vel ikke teit, men for meg høres det litt slitsomt ut? Jeg er en person som generelt savner svært få, men heller gleder meg til jeg ser dem igjen. Selv om jeg savnet ham innimellom da jeg var 6 uker i Asia (før barn).

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:00   #52
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg vet ikke helt, men lurer på om alle dere som sier "aleneferie hadde vært supert" egentlig ville dratt om det kom til stykket?
Jeg ville aldri dratt på en sånn ferie, men så har jeg nok alenetid hjemme så får dekket det behovet.

Selvfølgelig. Jeg dør etter tid alene. Uten mann og barn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:02   #53
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Det er vel ikke teit, men for meg høres det litt slitsomt ut? Jeg er en person som generelt savner svært få, men heller gleder meg til jeg ser dem igjen. Selv om jeg savnet ham innimellom da jeg var 6 uker i Asia (før barn).

Det er slitsomt og vondt faktisk. Jeg er som sagt alene i Nederland nå, og nå har jeg opplegg fra morgen til sen ettermiddag. Resten av dagen som er igjen er ikke noe problem. Det var ille i helga, når jeg var helt alene, og jeg visste det var lenge til jeg så han. Jeg savner sjeldent barna mine, men de har det jo bra sammen med mannen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:03   #54
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg reiser til Spania alene hver høst. Et par dager uten krav, det er bare deilig. Hjemme er jeg mor 24/7/52.

Barna må være alene hjemme, da. :dårlig mor:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:03   #55
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg vet ikke om jeg hadde orket en hel uke alene, i hvertfall ikke uten å skravle med dama i nabosolsengen, men noen dager hadde gjort seg. Bare meg, god mat, god drikke, og ipad og bøker.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:07   #56
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferie helt alene?

2 dager max.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:09   #57
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det bare jeg som er helt teit å savner mannen min (partner) så mye at jeg nesten "dør"?

Neida. Men savn kan være fint, når man vet det er tidsbegrenset.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:10   #58
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Noen dager alene høres helt nydelig ut. Ideelt sett ville jeg ha vært alene hjemme mens mann og barn gjorde noe hyggelig. Det har jeg gjort en gang etter at jeg fikk barn. Jeg var alene hjemme i fire dager og nøt det i fulle drag.

Jeg kunne godt reist på ferie alene. Da ville jeg ha reist til en by der det var mye å se og oppleve og så ville jeg kombinert det å trene hver dag, sightse om dagen og ha masse tid til bøker/filmer om kvelden. Grunnen til at jeg ikke gjør det er at jeg prioriterer å bruke ferietiden og pengene med familien. Men hadde jeg hatt mer tid og penger skulle jeg gjerne reist alene.

Jeg ville ikke reist på en strand/badeferie alene. Jeg synes i utgangspunktet at den typen ferie er ganske kjedelig. Jeg har gjort det en gang sammen med jentene fordi de hadde veldig lyst og det var jo greit nok. Men ikke det jeg ville valgt om jeg bestemte helt selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:12   #59
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det bare jeg som er helt teit å savner mannen min (partner) så mye at jeg nesten "dør"?


Det er vel ikke teit, men jeg syns det høres litt slitsomt ut. Jeg savner veldig få, jeg begynner som regel å savne ungene når det nærmer seg at de skal hjem, dvs dagen før de kommer.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 11:13   #60
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.176
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie helt alene?

Jeg er veldig introvert, men trives ikke saa godt i eget selskap. Hadde foretrukket aa reise sammen med andre, og hatt mulighet til aa trekke meg tilbake naar jeg trengte det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no