Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-14, 11:04   #1
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

9-åringen min skal plutselig til Gran Canaria med Bestemor i august. Ho har aldri reist utanlands utan oss foreldre før og plutseleg blei eg litt i stuss om ho treng skriftleg fullmakt frå oss i tillegg til pass?
Det er charter(Ving) og eg ser på nettsidene til Ving at det står at barn mellom 12 og 18 år som reiser uten foresatte må ha med fullmakt. Men det står ingenting om barn under 12 år?
Kan kven som helst ta med seg barnet mitt ut av landet sålenge passet er med?

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 11:15   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

No fant eg ein anna plass på nettsidene der det står at alle under 18 år som reiser uten foresatte må ha med fullmakt, så då svarte eg visst på spørsmålet mitt sjølv!

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 16:34   #3
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Mine barn har vært på gran canaria med besteforeldrene.
De hadde ikke med noen fullmakt.

Storesøster har hatt et annet etternavn en meg og lillesøster, jeg har alikevel aldri hatt med noe bevis på at hun ber min datter.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 17:13   #4
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Venninnen min hadde med stedatteren på charter. Ingen fullmakt.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 17:30   #5
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv
 
Barbarella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.561
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Datteren min var med mormor på chartertur i fjor, jeg ordna ikke med noen fullmakt.

__________________
2001 - 2005 - 2007 - 2016
Barbarella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 18:28   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Datteren min var på Mallorca med besteforeldrene i fjor uten fullmakt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 18:30   #7
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Mulig at Ving er strengare på dette enn andre charterselskap? Det står i alle fall på nettsidene og det ligg link til pdf av skjemaet som skal fyllast ut. Dette er altså eit skjema som Ving krev og ikkje noko som skal visast fram i passkontroll.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 18:33   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Da skader det jo ikke å fylle det ut iallefall. Bedre det enn å bli stoppet på flyplassen og ikke få bli med.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 18:33   #9
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Link:http://files.ving.no/files/SiteID3/P..._18_ar.pdf?v=1

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 21:15   #10
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Jeg kom så vidt gjennom passkontrollen i London fordi jeg ikke har samme etternavn som jentene. Fikk beskjed om at jeg må ha med bevis på at de er døtrene mine.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 21:19   #11
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Vi hadde med en kamerat av poden på ferie. Siste kvelden før avreise kom vi over dette med fullmakt. Mor skrev fullmakt med kopi av hennes pass. Vi fikk ikke bruk for det, men det er jo igrunn greit å fylle ut et slikt skjema.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 23:14   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Min eldste var med mormor til Mallorca i mai, ingen fullmakt. De har ikke likt etternavn.

Yngste var med dem til Tenerife i vinter, ingen fullmakt da heller.

En av turene var med Star Tour, en med Ving.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-14, 23:22   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Dette er ikke noe charterselskapet i seg selv krever, men passkontrollen i landet du skal. Er det ikke bedre å bare sende med en for sikkerhets skyld? Det er jo ikke akkurat vanskelig. I England har det i mange år vært vanlig å kreve dette når barn ikke reiser med foreldrene og i noen land kreves det også om det bare er en av foreldrene som reiser med barnet. Norske myndigheter anbefaler at man har med en slik fullmakt.

http://www.nrk.no/ostfold/reise-med-...arn-1.11722503

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 00:04   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Dette er en sånn typisk sak der jeg hadde tatt/sendt med fullmakt for sikkerhets skyld. Bedre å ikke få bruk for den enn å stå der uten hvis det faktisk blir etterspurt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 00:11   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Jeg har aldri tenkt på det og det har aldri vært et problem. Det har vært snakk om rutefly til Spania.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 00:48   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Har dette noe med charter å gjøre da?

Sønnen min var på fotballturnering England sammen med morfaren sin, og faren min sa de kikket stygt på ham i Amsterdam der han gikk gjennom passkontrollen med barnebarnet sitt. Heldigvis var mannen min også med, tilfeldigvis, egentlig, og da var det greit. Det hadde ikke ramlet meg inn at det ikke kunne være greit, men det var visst ingen selvfølge.

Men det var kanskje ikke rart de kikket. Det kom en gutt med norsk pass og nederlandsk etternavn sammen med en eldre mann med norsk pass og et helt annet etternavn?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 02:05   #17
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

De er blitt mye strengere på dette det siste året. Også når barn reiser med kun en forelder.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 10:49   #18
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Jeg tror det har med landet man reiser til. Mamma har hørt om noen som har blitt stoppet på vei til England. Det er jo utenfor schengen. Vi skrev uansett og sendte med da to fettere reiste til Frankrike med mormor. Den ble aldri vist fram, men det koster lite å sende med mot hvor kjipt det må være å bli stoppet

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 11:57   #19
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Jeg kommer til å sende med når ungene reiser til Hellas med faren i høst, enda ungene er over 12. De har ikke samme etternavn. Bedre føre var ...

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-14, 19:54   #20
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fullmakt når barn reiser utanlands med besteforeldre?

Det der har jeg ikke tenkt på. Jentungen på 16 skal på ferie med ei venninne og familien. Må hun ha fullmakt altså? Må det følge med kopi av legitimasjon til oss foreldre da eller?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no