Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Underholdning på fly for en 2-åring?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-07, 00:20   #41
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Abonnerer. Hva med ettåringer? Vi skal til vestkysten av USA, og minstemor vil være 12 mnd når vi reiser. Klarer liksom ikke å se forbi flyturen, for hvordan aktiviserer man en ettåring som aller helst skal krabbe/stabbe rundt hele tiden?

Vi reiste til vestkysten da snuppa vår var 14 mnder, det gikk knallfint! På vei bort sov hun omtrent hele turen, vi slet litt på vei hjem da (da sov hun nesten ikke i det hele tatt ), men rosiner, kjeks, bøker, og vandring i midtgangen løste det. Litt slitsomt er det jo, men så er det jo en veldig lang flytur også da

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 02:20   #42
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Denne tråden kunne ikke passet bedre, da vi reiser til Hellas og Rhodos om to uker! Vi har nett bestilt turen.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 09:08   #43
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Vi skal ha med dvdspiller, noen nye lekebiler som han (de - 5-åringen får også) ikke har sett før, kjeks, bøker. Tror vi bestiller noe på forhånd som vi får på flyet, flyselskapene selger ofte lekefly e.l.

Våtservietter er et must

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 14:50   #44
Nicki
Aktiv
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 173
Nicki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Vi har gitt postafen tidligere. Dette gjør vi nok nå også. Det strider egentlig i mot min overbevisning, men det er så uendelig godt for alle parter når hun sover så godt.

Denne gangen får hun eget sete; ganske deilig. Det koster oss dyrt, men siden hun har fyllt 2, så er det jo ikke noe alternativ.

Vi pakker nok inn en del småting. Hun er ikke særlig flink til å holde på med en og samme ting over lengre tid. Men hun kan høre på iPod overraskende lenge. Vi kan jo legge inn noe barnemusikk også, men egentlig funker Ravi også greit.

Hvordan gir du postafen til små barn? Jeg regner med det ikke er tabeletter?

Nicki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 16:40   #45
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Nicki, her.

Hvordan gir du postafen til små barn? Jeg regner med det ikke er tabeletter?

Postafentabletter kan fint knuses og gis på/i mat/drikke. Mengde til barn av ulik alder (antall kilo) står på esken.

Hvis det er reisesyke som skal bekjempes går det an å forsøke ingefærkapsler også (kan åpnes og drysses over mat). De virker imidlertid ikke søvndyssende, hvis det er litt av poenget

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 20:05   #46
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Er prostafen og Valergan reseptfritt?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 20:11   #47
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Nå har jeg forberedt meg så mye til flyturen at jeg omtrent gleder meg . Det blir nok uansett en tøff natt-til-mandag. Flyet går halv ni, vi er fremme halv to lokal tid, også skal vi kjøre en time i bil.

Vi har nå bærbar DVD-spiller, et lite tog med vogner innpakket i deler, tørket frukt, bøker, et puslespill, en liten sminkepung jeg skal fylle med noe smart i løpet av morgendagen, MP3 spiller med barne- og voksenmusikk og 10mg Vallergan dersom det blir fullstendig krise. Noe jeg ikke tror det blir. Ztjerna er imidlertid ingen tett-inntil-gutt. Jeg ser for meg at han får til å sove en times lur på magen min, men dersom han våkner klokka 2300 og ikke får sove igjen før 0300 når senga er slått opp i huset vi skal bo... Ai ai. Da kan det bli tøft å være han.

Ja også våtservietter selvfølgelig *holde seg til saken*

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 20:16   #48
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Er prostafen og Valergan reseptfritt?

Postafen er, Vallergan er ikke.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-07, 23:10   #49
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Svipper innom fra Mallorca for aa si at mini-tegne-magnet-tavlen til 15,- paa Brio leker var en stor hit hos vaar 2-aaring. Han brukte den masse paa flyet, og har fortsatt aa bruke den i bilen her nede. Den var mye mer verdt enn pc med filmer. Tenkte vi skulle bruke tid paa vei tilbake for aa se paa bildene vi har tatt her nede, kanskje det kan friste. God tur til alle som skal ut og reise. (Mallorca er forresten herlig naa. )

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 22:18   #50
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Da må jeg på jakt etter sånn tavle. Vi har en stor, men det blir ja - for stort

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 23:35   #51
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.669
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Å, tråden som bestilt. Lillegutt er helt propell på fly. Mange gode tips her. Spesielt det med å pakke inn ting. Han har nettopp hatt bursdag, og er nå veldig klar over hva det innebærer å få en pakke.

Men hva koster en bærbar dvd-spiller?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 23:40   #52
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Har desverre ingen tips til deg. Har reist til Kreta med 2,5 åring og underholdningen hans var å krype over og under flysetet sånn ca. hele flyturen.

Ang. Postafen så er det vel slik at noen unger kan reagere omvendt av forventet reaksjon; altså bli "hypre". Kanskje en ide og prøve en gang hjemme før man gir det på fly første gang.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 02:09   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Nå har jeg shoppet til flyturen.

Kom hjem med en pappkoffert med Barbapappamotiv (jenta elsker bøkene) med følgende innhold: 3 nye småbøker: Laban spøkelse, Ludde + "Beibi Jobber" (hun elsker den som heter "Beibi lei seg" som er i samme serie, som jeg kjøpte etter anbefaling fra noen her inne), 1 liten magnettavle til å å tegne på, + noe annet småtteri. Skal legge oppi noe mer som hun liker å holde på med, og en rosineske, en liten juicepakke eller noe sånt. Så tenker jeg vi holder henne opptatt på flyturen. Den tar heldigvis bare fire timer.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 09:17   #54
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Vi var i Egypt i januar, 5 1/2 times flytur.
Jeg kjøpte klistremerker og tilhørende hefter på Nille (mye billigere men ikke like bra kvalitet som på bokhandelen).
Begge guttene var sysselsatt i lange tider. Pass bare på å kjøpe klistremerker som kan taes av/på da de med omhu også vil bli plassert alle andre steder enn i klistremerkeboka.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 08:36   #55
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Storebor på 5 skal få et lite elektronisk Bilerspill. Har ikke funnet noe til 2-åringen... Har lett etter liten magnettavle, men fant ikke. Om jeg ikke finner noe tar jeg med et Thomastog en Biler-bil og noen bøker. Samt kjeks og noe knask.

Synes det er vakselig å finne noe som sysselsetter ham over tid.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 22:22   #56
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Da er de fleste tipsene i tråden testet og evaluert

Flyet nedover var forsinket, og da vi kom ombord i flyet rundt 2200 var ztjerna helt ute av seg av trøtthet. Han ville ikke roe seg, og slet skikkelig. Vi fisket dermed frem en liten blå vallergan, som ikke virket nevneverdig verken den ene eller den andre veien. Han sov tre timer på flyturen, våknet når vi landet, sov 45 minutter i bilen på vei til der vi skulle bo og deretter 3 timer i senga si i huset vårt. Ikke tyngre søvn enn vanlig, og ikke synlig hangover dagen etter.

På flyturen hjemover i dag var det derimot frem med tørket frukt, DVDspiller, en spennende pung fylt med målebånd, biler, lekemobiler og andre spennende duppeditter. Samt et innpakket tog med tilhørende vogner, innpakket hver for seg. Alt i alt gikk flyturen over all forventning. Godt humør og god tilgang på is for hjalp på for store og små. Da vi landet i Oslo hadde ztjerna vært våken i 11 timer i strekk - fortsatt like facinert over det fantastiske toget. Ja også over alt han så fra flyvinduet. Han skjønte for første gang at vi flydde, og syntes det var litt skummelt å se ut vinduet. Gulvet på flyet var han livredd - trodde nok han kunne falle ned der.

Jeg gleder meg til neste flytur. Da har han eget sete. Og bærbar DVD-spiller er kjekt å ha, den tror jeg vi skal låne flere ganger.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 23:01   #57
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Vi fisket dermed frem en liten blå vallergan, som ikke virket nevneverdig verken den ene eller den andre veien. .

Fikk du vallergan til flyturen av legen, eller bruker dere dette ellers?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 23:06   #58
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Fikk du vallergan til flyturen av legen, eller bruker dere dette ellers?

Vi fikk det av en lege til flyturen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 23:12   #59
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Vi fikk det av en lege til flyturen.

...fikk dere det for å bruke det på flyet?
Tenkte å høre med legen om minsten(nesten 3 år) kunne få,
for i fjor tror jeg vi irriterte hele flyet med hyl og vræl fra vi lettet
til landing

Tenkte å høre om jeg kunne få også, får ikke sove kvelden før avreise
når jeg vet vi skal opp på natten og det resulterer i migrene
(funker vallergan på voksene?)

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 23:14   #60
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Underholdning på fly for en 2-åring?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

...fikk dere det for å bruke det på flyet?
Tenkte å høre med legen om minsten(nesten 3 år) kunne få,
for i fjor tror jeg vi irriterte hele flyet med hyl og vræl fra vi lettet
til landing

Tenkte å høre om jeg kunne få også, får ikke sove kvelden før avreise
når jeg vet vi skal opp på natten og det resulterer i migrene
(funker vallergan på voksene?)

Snakk med legen om bekymringene dine, og hør hva han/hun mener. Det er svært ulik praksis på hvem som gir hva til hvem.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no