Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Salt karamellsaus, enklere variant

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-19, 20:23   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salt karamellsaus, enklere variant

Jeg har laget Harriets karamellsaus mange ganger, men jeg sliter alltid med at den klumper seg. Til jul laget jeg en enklere variant hvor flere av ingrediensene skulle koke opp først, og deretter skulle fløten(?) tilsettes, eller var det smøret? Jeg husker ikke, og jeg finner den ikke igjen, samme hvor mye jeg søker. Jeg er blitt bedt om å lage den til et selskap, og den smaker akkutat likt Harriets variant, men som sagt langt enklere å lage.

Noen som kan hjelpe?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-19, 20:25   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salt karamellsaus, enklere variant

Ida Gran Jansen har en som er enklere, hvor man koker vannet og sukkeret til det mørkner før man har i resten. Jeg syns den var veldig mye enklere enn Harriet sin karamellsaus, og smakte akkurat like godt.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-19, 21:21   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt karamellsaus, enklere variant

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Ida Gran Jansen har en som er enklere, hvor man koker vannet og sukkeret til det mørkner før man har i resten. Jeg syns den var veldig mye enklere enn Harriet sin karamellsaus, og smakte akkurat like godt.

Takk for tips!

Jeg er helt sikker på at det ikke var vann i den jeg laget til jul. Innbiller meg at jeg kokte opp sukker, smør og... vet ikke? Eller sirup? Nei? Eller fløte. Nei, jeg husker ikke. Jeg husker bare at den smakte likt, og at den bare kokte opp og ble homogen og fin uten innsats.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-19, 21:22   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt karamellsaus, enklere variant

Jo, jeg mener at smøret var med fra starten...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-19, 21:25   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt karamellsaus, enklere variant

Mulig det var denne. For jeg serverte sausen til riskrem (syntes forresten ikke at det passet, men det gjorde gjestene), men jeg mener jeg brukte en annen oppskrift enn dette.

https://coop.no/extra/mat--trender/d...-ny-tradisjon/

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-19, 21:58   #6
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Salt karamellsaus, enklere variant

Den du fant der skal jo sukkeret smelte først, det er ofte da det klumper seg, når man tilsetter andre ting. Dersom man blander sukker og fløte så må det jo koke ganske lenge for at sukkeret skal karamellisere seg og den riktige smaken kommer.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-19, 22:05   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salt karamellsaus, enklere variant

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Den du fant der skal jo sukkeret smelte først, det er ofte da det klumper seg, når man tilsetter andre ting. Dersom man blander sukker og fløte så må det jo koke ganske lenge for at sukkeret skal karamellisere seg og den riktige smaken kommer.

Sant nok. Men jeg tror som sagt det var denne jeg prøvde, og jeg mener å huske det gikk bra å ha i smøret pga sirupen, da ble ikke sukkeret klumpete. Men det kan være jeg husker helt feil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no