Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva er trygt å spise i syden?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-14, 11:12   #21
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Jeg har blitt matforgiftet i Syden en eneste gang, da var det en middagsrett med kylling involvert. Men jeg spiser fortsatt kylling i utlandet, altså, er bare mer var på om det smaker litt rart.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 12:26   #22
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Jeg tror det er så ulikt fra person til person. Aldri vært syk i syden, heller ikke en gang under en mnd opphold i Nicaragua i vinter. Men andre i reisefølge ble syke på sammen restaurant. Jeg ville brukt flaskevann, gjennomstekt kjøtt og vær forsiktig med frukt og grønt. Kanskje ta noe forebyggende?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 14:20   #23
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er forskjell på italienske oser også. Generelt er det høy kvalitet, men vi har Fartet over halve Italia og sett isbarer som virker mer snuskete enn andre også. Men generelt er de jo veldig stolte av isen sin og den skal være nylagwr hver dag.

Jepp, og vi spiste et sted det så bra ut. Vi hadde spist der mange ganger før. Men jeg tror likevel at klokken 2100 om kvelden kan det ha sneket seg oppi små bakteriebomber når det er såpass varmt hele dagen.

Generelt kan man jo bli matforgiftet overalt, men det går helst bra med visse forholdsregler. Men om jeg lett reagerte på mat, ville jeg vært mer forsiktig, og da ville jeg nok vært ganske måteholden med frukt og grønt som ikke kan skrelles tror jeg.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 14:38   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Buffeter er ofte den største risikoen, fordi maten står fremme i god lunk i flere timer. Pizzabuffet har jeg blitt svinedårlig av. Jeg ville spist a la carte på restauranter med mye folk på, da er det god omsetning på maten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 21:32   #25
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Vi var i Danmark forrige uke, opp mot 30 grader, spiste på buffet på kvelden. Da droppet vi å spise laksen.

Jeg hadde vært forsiktig med salater og rå frukt/grønnsaker og kjøpt vann om du har en tendens til å bli dårlig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 18:00   #26
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Nettopp kommet hjem fra mallorca og vi ble dårlig alle mann, bortsett fra babyen. Vet ikke om det var pga maten.

Da jeg ble dårlig spiste vi på en restaurant i gamlebyen på alcudia, tror det var kyllingen jeg spiste. 10 åringen ble dårlig av noen pølser vi stekte hjemme ene dagen. Tror 6 åringen ble dårlig av en iskrem som var ganske så smeltet da vi kjøpte den.

Ble ikke dårlig av isbitene og pusset tennene i springvannet.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 18:47   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Jeg tipper kvaliteten på restauranten er langt mer avgjørende for mathygienen enn noe annet, i middelhavsområdet akkurat som hjemme. Jeg har vært i Spania, Hellas, Portugal og Italia og aldri nølt med å bestille biffen rå eller spise oster og salat.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 18:50   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Den eneste gangen noen i familien har blitt matforgiftet var for øvrig av pølse, fra bensinstasjon i Gudbrandsdalen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 18:51   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Det er europa, bakteriene ikke veldig forskjellige fra hjemme, høy kvalitet på maten. Det viktigste er å passe på buffeten, se hvordan de håndterer varm mat. Sauser som har stått lenge fremme er bakteriebomber. For eksempel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 18:54   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Nå ser jeg at du trenger å ta ekstra hensyn, og da ville mitt råd være å unngå buffeer, spise på skikkelige restauranter (hvis dere ikke skal lage maten selv altså) og alltid ha Antibac i veska og bruke den hyppig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 19:19   #31
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Jeg spiser som vanlig på ferie i Syden, det har jeg også gjort i land som Thailand og Egypt. Er du sensitiv så ville jeg vært obs på dressinger/sauser etc og melkebasert mat som det lett dannes bakterier i. På all inclusive ville jeg brukt det visuelle til å vurdere om maten har stått lenge ute i varmen f eks. Det er ikke bra hverken i Syden eller her hjemme

Pleier dog å kjøpe vann, drikker ikke vann fra springen


God tur!

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 21:20   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Opprinnelig lagt inn av Rose, her.

Nettopp kommet hjem fra mallorca og vi ble dårlig alle mann, bortsett fra babyen. Vet ikke om det var pga maten.

Da jeg ble dårlig spiste vi på en restaurant i gamlebyen på alcudia, tror det var kyllingen jeg spiste. 10 åringen ble dårlig av noen pølser vi stekte hjemme ene dagen. Tror 6 åringen ble dårlig av en iskrem som var ganske så smeltet da vi kjøpte den.

Ble ikke dårlig av isbitene og pusset tennene i springvannet.

Hvordan vet du egentlig hva dere ble dårlige av? Det kan gå mange timer (jeg har hørt det ofte går minst sju) før man merker effekten av matforgiftning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 21:31   #33
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Vi er på Mallorca nå og alle er friske og fine i magen. Vi har heller ikke noe problem med hva vi spiser da.
I dag har vi laget mat hjemme, laget spagetti og kjøttsaus. Tenkte på det med bakterier så jeg stekte kjøttdeigen ekstra godt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-14, 21:46   #34
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Når jeg tenker etter ble vi begge dårlige i Tyrkia, dvs på vei hjem og da vi kom hjem. Antar det var McDonalds på flyplassen som var årsaken der.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-14, 06:31   #35
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Jeg og minsten har forresten hatt salomella (jeg mange år før han ble født) og vi fikk det begge to hjemme i Norge.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 09:07   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Enda en grunn til å unngå det ekle all-inclusive-konseptet.

Vi er nøye med håndhygiene, spiser a'la carte ute og lager noen måltider selv. Spiser absolutt alt fra is til skalldyr og medium biff og carpaccio. Har ikke blitt syke noe sted.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 09:15   #37
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Vi spiser alt. Jeg ser nok til at kylling er gjennomstekt, men det er det hele.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-14, 10:42   #38
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er trygt å spise i syden?

Vi har vært på 14 dagers all inclusive i Tyrkia i sommer og ingen har vært dårlige på noe vis. Kald mat stod under kjølere og varm mat holdtes varm med varmeelement under og lokk oppå. Både kokker og annet personell sjekket maten kontinuerlig under hvert måltid. Dette var et 5-stjernes hotell.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no