Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hytte: Bør vi installere peisovn?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-22, 12:58   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Hytte: Bør vi installere peisovn?

Vi har hytte på Østlandet som vi bruker mye. Om ikke hver helg, så er det ikke langt unna. Jeg bruker den også innimellom for lengre opphold, samt at vi bruker den i ferier. Vi fyrer med strøm; panelovner med smartoppkobling slik at det ikke fyres annet enn når vi er der. Vi har varmekabler på vann- og kloakkrør, samt badegulv, men det skrur vi godt ned.

F.eks. mars brukte vi 880kWt, og i f.eks. januar så ligger vi nok over det. Si at vi bruker 1000kWt pr mnd i de kaldeste mnd.

Nå lurer jeg på om vi burde installere peisovn. Vi valgte det bevisst bort da vi begge har erfaring både i hus og hytte med vedfyring, og det er enten for kaldt eller for varmt annet enn de 20 min midt inni der Men ja, altså nå, så tenker jeg at vi i hvert fall burde vurdere det. Det koster jo med ved også, men vi begge synes jo peis er kos så det er jo ikke slik at vi ikke vil ha det. Men vi kommer nok til å bruke strøm også noe, men ja... Nei, what say you, FP? Vi er i en heldig situasjon så det er ikke slik at vi må begrense bruk av hytta, stenge den ned eller så altså, men jeg er opptatt av å spare der vi kan, og det ser jo ikke ut til at det er noen umiddelbar løsning på strømkrisen akkurat.

Og hvis du anbefaler peisovn, så kom gjerne med konkrete tips. Den vil bli stående i et hjørne, jeg vil ha mye glass slik at vi ser flammene, det må monteres pipeløp rett opp i tak med full takhøyde, hytta er 75m², men med ca 50m² hems i tillegg, er hvit peis skikkelig dust å velge ift renhold så fortell meg gjerne det, jeg liker egentlig disse som er kvadratiske som jeg har sett, men er åpen for det meste, bør ikke være noe massive greier slik at det tar mye romfølelse.

Og hva koster det å montere noe slikt mon tro?

Må legge til at det ikke er fjellkommune eller så, så ikke beinhardt. 30 min fra Oslo, men noe kaldere enn der. Nybygget hytte.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-22, 13:24   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Det er i hvertfall lurt med et alternativ til strøm, i tilfelle den skulle gå mens dere er der. Hvis det er bare for varmen og ikke for kos, går det an å vurdere gassovn. Da trenger dere ikke montering og pipe, og den kan flyttes rundt hvis man f.eks. vil ha litt ekstra varme på soverommet.

Jeg har ikke noen utregning på pris, men mannen hadde regnte og kommet til at det ville være billigere med propan enn strøm pr kwh når strømprisen er høy.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-22, 14:27   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Jeg ville vurdert det av beredskaps- og koseårsaker, men vær obs på at det er tomt for tørr ved ganske mange steder og grunner til å tro at ved blir ordentlig dyrt mange steder det neste året eller så.

Jeg ville rett og slett sjekket tilgangen på ved i nærmeste framtid før jeg satte igang et sånt prosjekt akkurat nå.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-22, 13:08   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det er i hvertfall lurt med et alternativ til strøm, i tilfelle den skulle gå mens dere er der. Hvis det er bare for varmen og ikke for kos, går det an å vurdere gassovn. Da trenger dere ikke montering og pipe, og den kan flyttes rundt hvis man f.eks. vil ha litt ekstra varme på soverommet.

Jeg har ikke noen utregning på pris, men mannen hadde regnte og kommet til at det ville være billigere med propan enn strøm pr kwh når strømprisen er høy.

Vi har en "kosepeis" av typen Tenderflame, og den avgir noe varme, men ikke slik at den kan brukes til oppvarming. Men det er helt sikkert noe helt annet enn det du nevner her. Skal sjekke ut. Det er ingen krise om strømmen går om vi er der sånn egentlig. Det er en halvtime hjem, og hvor vi har fjernvarme.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg ville vurdert det av beredskaps- og koseårsaker, men vær obs på at det er tomt for tørr ved ganske mange steder og grunner til å tro at ved blir ordentlig dyrt mange steder det neste året eller så.

Jeg ville rett og slett sjekket tilgangen på ved i nærmeste framtid før jeg satte igang et sånt prosjekt akkurat nå.

Det er sant. Det kan fint være tomt for i år, ja. Har nok mulighet til å skaffe noe vi familie, dog et stykke unna. Og vi har vært så lenge borte fra fyring med ved, at vi ikke aner hvor mye vi måtte trenge til f.eks. en helg på hytta.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 17:02   #5
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Ifht strømsparing så er det lurere med varmepumpe enn vedovn. Men mulighet for alternativ varmekilde i tilfelle strømbrudd er jo smart.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 18:51   #6
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Ifht strømsparing så er det lurere med varmepumpe enn vedovn. Men mulighet for alternativ varmekilde i tilfelle strømbrudd er jo smart.

En sannhet med modifikasjoner.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 19:15   #7
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Jeg ville nok hatt en vedfyr med i hvert fall en kokeplate. Det er kjekt om strømmen går. Btdt. Mange kommuner tilbyr henting av nedfallstrær på den skogen de rår over, så det er kanskje mulig å skaffe billig ved selv. Da må man ha utstyr og kunnskap til å hente trærne og gjøre dem om til ved.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 19:20   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

Varmepumpe regnet Enova og jeg ut i fellesskap i 2018/2019 ikke vil lønne seg på hytte når panelovner er nye og smarte. Og jeg kan ikke forstå at det kan ha endret seg siden den tid. Men det er klart at skal vi installere peisovn, så har jo det også en stor engangskostnad, så det kan ikke kun være av økonomiske hensyn naturligvis. Det tar lang tid å tjene inn den (og varmepumpe for den saks skyld). Vedfyring er vel ikke kjent for å være spesielt miljøvennlig heller? Mange faktorer her altså.
En annen ting med varmepumpe er at den bråker. Selv de stillegående. Det er et stort minus for meg.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-22, 21:32   #9
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte: Bør vi installere peisovn?

På en hytte uten strømstøtte så vil jeg påstå at varmepumpe er smart. Hvis snittprisen pr kWh er 5 kr og du bruker 1000 kWh i den kaldeste mnd. Varmepumpene leverer vel 3/4 kWh pr kWh de bruker ca og hvis 50% av strømforbruket er oppvarming, så er regnestykket bedre nå enn i 2019.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no