Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-10, 19:18   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Sist vi reiste til sydligere strøk gjorde jeg meg et mentalt notat på å ta med et tynt nøstebarnteppe til soving på flyet. Ungene blir ofte kalde da.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 19:23   #22
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Min eks-svigermor lærte meg de fem p'ene en kvinne må huske på ferie: Pass, penger, piller, pilletter og pannbørste.

På min gamle liste sto det penger, pass, pilletter og pondomer. Pannbørsten var visst nedprioritert.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 19:41   #23
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Det er greit å ha med seg vaskeservietter til hendene, til bruk både på fly, restauranter, strender osv.
Caps til ungene (gjerne slike som beskytter nakken også), og parasoll til vogn om du har barn som bruker det.
Tynn langarmet genser/skjorte til å bruke på stranda om noen blir/holder på å bli solbrent.
I tilfelle solbrenthet/sykdom: noe å underholde ungene med på hotellrommet ett par dager.
Noen badehåndklær til å bruke på solsengene/stranda om man ikke får bruke hotellet sine.
Småpakker med biotex for å skylle opp klær, og en snor og noen klesklyper for å henge opp klærne.
Ett lite reiseapotek.
Reisestrykjern.

Det var det jeg kom på i farta!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 20:30   #24
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Reisestrykejern trenger man ikke på ferie. Det bare tar opp plass i kofferten.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13

Sist redigert av Millen : 22-06-10 kl 20:30. Årsak: skriveleif
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 20:54   #25
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Tror ikke jeg skal komme med noe pakketips egentlig. *skuler bort på tre halvpakkede kofferter* (den aller største er min)

Jeg skulle ønske jeg var mann noen ganger. Mannen og storebror har pakket: 2 knebukser, 7 underbukser, to badeshortser og noen t-shirst. Og ett par flip-flops hver. Tannbørste, deo og barbersaker.

JEG har pakket ned halve husert til Jonas og meg.

Så tips om pakking tror jeg ikke du vil ha fra meg.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 21:23   #26
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Jeg liker ikke å vaske på ferie når vi reiser hele familie på 5, så vi har med oss mye, så min pakkeliste til syden vil du neppe ha. Den eksisterer heller ikke på papir.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 21:49   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Strykejern med på ferie?

  Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:26   #28
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Her er notatene jeg skrev på Kypros i mai, etter å ha innsett at den fine Excellista mi var nytteløs egentlig:

(Klippet rett fra ipoden, med 34 hissige stikk fordelt på meg og Lærlingen. Og nei, jeg aner ikke hvem Knut er)


Kløstillende
Liten kjølebag
Kjøleelement (sende i bagasjen)*
Oppblåsbare badelekr
2 saronger
Badekåpe*
Korte bukser til å ha under kjoler*
Kjoler*
2 badedrakter og shorts*
Mange tshirts og shorts
Håndklær 2 syk
Trekk til solstol
Plastikk strandbag med rom til hotellnøkkel
2 solkrem pr uke
Zip kick poser til å skille ad ladere, smykker, sminke, pass, valuta, medisiner
Kort bolerogenser*
2 par sandaler hver
Gode sko...
Sangkortene
Leatherman
Ryggsekk til håndbagasje
Niste i matpapir og pose, men også 2 matbokser
Joggesko til begge
Hårstrikk
zalo
Milo
oppvaskborste*
Tørkehåndkle
Knut
Bleier
Ansiktsservietter*
Servietter
Lego
Ds og spill
Mobil
Lader ds, mobil, iPod
Adapter
Liten billig veske med glidelås
Hyssing
Trio
Paracet
Te
Minikoker
Pumpe til badeleker
Solbriller
Mange små gjennomsiktige toalettmapper(jo de er nyttige selv om du ikke ser poenget nå)*
Tingene pakket i poser med klær for seg, sko for seg etc

Før reisen

Epilator
Krem veet
Lotion
Katter
Blomster
Post
Beskjed*Fysio*Osv


Sist redigert av Balanse : 22-06-10 kl 22:34.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:30   #29
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Listen er da skrevet for en typisk Bamseklubbtur med små badeengler, og forutsetter at man liker best å ha med egen gourmetniste på flyturen, stranda etc, bor i leilighet og ikke har all inclusive. Jeg satt i solstolen og skrev de tingene jeg savnet mest eller vr mest fornøyd med å ha med. En liten pumpe til oppblåsbare leker er for eksempel noe jeg aldri gidder å ha med, og som jeg derfor ender opp med å kjøpe på hver eneste tur. Dessuten glemmer jeg ofte hvor varmt det er, og kommer med masse langermede saker i bagasjen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:33   #30
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Kjølebag er genialt å ha med! Vi pleier å ta med et par fryseelementer også, men det forutsetter jo at man har tilgang til fryser.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:45   #31
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Til flyturen hadde vi gjort noe jeg var kjempefornøyd med, forresten. Til vanlig satser jeg på å kjøpe mat underveis ofte. Det blir dyrt, kjip mat og ofte veldig mye ekstra stress.

Denne gangen hadde vi pakket masse kjempegod niste, mye mer enn vi trodde var nøvendig. Masse sunn mat av type foccacia med aioli, tunfisk, agurk, salt og pepper - pakket matpapir merket med tusj på hva som var inni, en egen matboks med sjokoladekakerester i småbiter, rosiner, pistasj-,val- og cashewnøtter i små plastposer . For den maten som trengte kald oppbevaring brukte vi en veldig liten kjølebag. Fryseelementet pakket vi i bagasjen, men til håndbagasjen gamblet vi på å fryse ned vann i en liten flaske og brukte det. Gled glatt gjennom kontrollen.

Vi var 2 voksne og 3 barn, der mer enn halvparten blir sure med lavt blodsukker, så den nista var nesten spist opp etter flyplass, flytur og busstur, og reddet det gode humøret.

Ellers hadde vi med noen små spill, Yatzy, Sangkort og kortstokk i bagasjen, men i håndbagasjen holdt det med tegnesaker, noen nye blader og Nintendo (5 -9 år gamle gutter).

Leatherman og hyssing bruker vi for å forvandle tomflasker til fiskeruser, binde sammen til gapahuk, lage kjeder av skjell osv. En knallsuksess, de tar også lite plass i bagasjen i forhold til hvor stort bruksområde de har.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:51   #32
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Signerer den med ekstra mye mat i håndbagasjen til turen. I tillegg til å pakke mye, så har vi med mye annet av mat og sånt også. Særlig lurt er det når det plutselig venter en busstur på 3 timer, når en trodde det egentlig var 1/2 time. Noen hadde visst lest bynavnet vi landet i litt feil. Antalya og Alanya er veldig likt, er det ikke?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 22:59   #33
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Ikke glem Helsetrygdekortet hvis dere skal utenlands.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:13   #34
Smoothie
lader
 
Smoothie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.592
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Strykejern med på ferie?


Ja, jeg synes det er koselig å pynte seg litt av og til når vi skal spise ute på kveldene, og synes ikke det er så stas om klærne er krøllete da, blir liksom ikke samme "feelingen". Mitt lille reisestykjern tar så liten plass, så det går så fint så.
Men så stryker jeg også de fleste klærne vi skal ha med oss på turen før vi reiser også da, klær som jeg nesten aldri stryker til vanlig, f.eks t-skjorter. Pakker alt veldig pent ned i koffertene. Gir meg litt ekstra luksusfølelse på ferie å ta på meg rene, nystrøkne klær. Mulig jeg er litt sær der?

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:40   #35
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Vi er på ferie nå Og jeg savner Spork og liten matboks. (Men dette er Danmark, så vi klarer oss)

Biotex finnes i reiseporsjoner. Og det har vi alltid hatt bruk for.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:51   #36
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Hvor skal dere på ferie? Om dere reiser til et syden-land, ville jeg kjøpt med bleier om barna bruker det. De bleiene en får kjøpt i utlandet er ikke altid like godte, noe stinker det til og med parfyme av.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:58   #37
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Lurt å ha med:
Våtservietter
bleier om det trengst
solkrem
fukth.krem
aloevera
tynn genser
solhatt
idoform
kulltabletter
paracet
zyrtec ( i tillfelle allergiutbrudd)
liten førstehjelpsmappe.
Paraply! kan også brukes på stranden...
Sammenleggbart nett.
Tw sammenleggbar boks til feks frukt, kald pasta osv når man er på utflukt.

Og ellers alt det man trenger og ikke trenger likevel

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 22:01   #38
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Her er notatene jeg skrev på Kypros i mai, etter å ha innsett at den fine Excellista mi var nytteløs egentlig:

(Klippet rett fra ipoden, med 34 hissige stikk fordelt på meg og Lærlingen. Og nei, jeg aner ikke hvem Knut er)


Kløstillende
Liten kjølebag
Kjøleelement (sende i bagasjen)*
Oppblåsbare badelekr
2 saronger
Badekåpe*
Korte bukser til å ha under kjoler*
Kjoler*
2 badedrakter og shorts*
Mange tshirts og shorts
Håndklær 2 syk
Trekk til solstol
Plastikk strandbag med rom til hotellnøkkel
2 solkrem pr uke
Zip kick poser til å skille ad ladere, smykker, sminke, pass, valuta, medisiner
Kort bolerogenser*
2 par sandaler hver
Gode sko...
Sangkortene
Leatherman
Ryggsekk til håndbagasje
Niste i matpapir og pose, men også 2 matbokser
Joggesko til begge
Hårstrikk
zalo
Milo
oppvaskborste*
Tørkehåndkle
Knut
Bleier
Ansiktsservietter*
Servietter
Lego
Ds og spill
Mobil
Lader ds, mobil, iPod
Adapter
Liten billig veske med glidelås
Hyssing
Trio
Paracet
Te
Minikoker
Pumpe til badeleker
Solbriller
Mange små gjennomsiktige toalettmapper(jo de er nyttige selv om du ikke ser poenget nå)*
Tingene pakket i poser med klær for seg, sko for seg etc

Før reisen

Epilator
Krem veet
Lotion
Katter
Blomster
Post
Beskjed*Fysio*Osv

Ah! Akkurat sånn!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 22:44   #39
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Når jeg tenker etter pleier vi å ha med et par pakker havregryn også - men vi har jo tilgang til kjøkken. Jeg synes det er greit å servere havregryn med melk og rosiner eller havregrøt til kvelds eller frokost slik at ungene får i seg litt fiber. Ofte spiser de i tillegg mer av kjent mat.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 01:35   #40
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil du dele din sommerferie-pakkeliste med meg?

Air condition gjør nettene kalde og siden det ikke finnes dyner på Kreta, bare laken som minste ikke klarer å ha over seg, tar jeg med et tynt ullsett som hun kan sove i.

Myggstift er også nødvendig, ellers pleier vi å kjøpe de boksene man setter i stikk-kontakter (men de får du ikke kjøpt her, tror jeg).

Ellers mange gode tips her! Supert!

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no