Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Gjenoppretting og sletting av filer ...

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-07, 20:54   #1
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Gjenoppretting og sletting av filer ...

Er det noen kloke hoder som har noen tips til meg. Jeg har en pc som trenger å formateres. Jeg tør ikke å formatere. Det har jeg gjort før og da måtte pcn til pcdoktor......

Hvordan kan jeg få ryddet pcn? Jeg har overført alle dokumenter, filer osv. til en ekstern harddisk. Nå vil jeg egentlig gjennopprette pc til slik den var før jeg la inn alt søppelet. Jeg må gjøre noe maskinen er så innmari treg og durer som en symaskin.....

Venter spent på svar....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 20:59   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

:abonnerer:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:09   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

Når du kjøpte pc'n fulgte det muligens med en gjenopprettings-cd? Kjører du denne reinstalleres windows. Da må du ha lagret alle filer osv på et annet medium.

Eller så kan du istedet defragmentere harddiscen din. Høyreklikk i explorer på den discen du vil defragmentere og velg egenskaper. Kjør først diskopprydding under generelt, og etterpå defragmenterer du discen - det finner du under egenskaper - verktøy.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:22   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

Slett alle temporære filer. De tar enormt med plass og gjør maskinen treg.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:32   #5
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Når du kjøpte pc'n fulgte det muligens med en gjenopprettings-cd? Kjører du denne reinstalleres windows. Da må du ha lagret alle filer osv på et annet medium.

Eller så kan du istedet defragmentere harddisken din. Høyreklikk i explorer på den discen du vil defragmentere og velg egenskaper. Kjør først diskopprydding under generelt, og etterpå defragmenterer du discen - det finner du under egenskaper - verktøy.

Jeg fant fram en cd med Windows XP. Den fulgte med min pc. Jeg prøvde å følge det som sto, men jeg får beskjed om at den versjonen av XP som er på pcen er nyere enn den på cd.... Så intet skjer.

Jeg har defragmentert og kjørt diskopprydding, men det hjelper ikke. Jeg vil rett og slett få ryddet opp i grums på maskinen....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:34   #6
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Slett alle temporære filer. De tar enormt med plass og gjør maskinen treg.

Har gjort det? Trenger fortsatt å rydde opp mer.

Takk

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-07, 21:34   #7
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

Jeg vil ha formattert. Hvis du bare har en WindowsXP-cd må du sikre deg alle driverfilene til hovedkort, skjermkort, nettverkskort osv.

Det at din pc har en nyere versjon kommer sikkert av at du har automatiske oppdateringer fra Microsoft.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 18:00   #8
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer.....

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg vil ha formattert. Hvis du bare har en WindowsXP-cd må du sikre deg alle driverfilene til hovedkort, skjermkort, nettverkskort osv.

Det at din pc har en nyere versjon kommer sikkert av at du har automatiske oppdateringer fra Microsoft.

Ehh....... det har jeg ikke peiling på.... hm... jeg tror jeg får la pcen være som den er. Har lastet over alle viktige filer på en ekstern harddisk...

uansett takk for tips.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:17   #9
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Hei Jessica,

når du forsøker og installere XP på nytt, kjører du fra CD eller fra Windows. Altså; skrur du av maskinen, setter inn CD'en og skrur på eller setter du inn CD'en etter at Windows har startet?

Hvis du bruker den første metoden så skal det gå an og formatere harddisken før du installerer XP, noe som fjerner absolutt alt og installerer fra grunnen av. Forutsetningen her er at PC'en din er satt opp til å starte fra CD før harddisk. Det kan du sjekke i BIOS (se hvilken knapp du skal trykke når PC'en starter, det pleier og være F2 eller lignende). Se etter "Boot Sequence" og pass på at CD står før Harddisk.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:22   #10
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Hei Jessica,

når du forsøker og installere XP på nytt, kjører du fra CD eller fra Windows. Altså; skrur du av maskinen, setter inn CD'en og skrur på eller setter du inn CD'en etter at Windows har startet?

Hvis du bruker den første metoden så skal det gå an og formatere harddisken før du installerer XP, noe som fjerner absolutt alt og installerer fra grunnen av. Forutsetningen her er at PC'en din er satt opp til å starte fra CD før harddisk. Det kan du sjekke i BIOS (se hvilken knapp du skal trykke når PC'en starter, det pleier og være F2 eller lignende). Se etter "Boot Sequence" og pass på at CD står før Harddisk.

Jeg har mistet lyden på pcen min, og vet ikke hvorfor. Derfor tenkte jeg også at det kunne hjelpe om jeg formatterte og installerte på nytt.

Når jeg prøvde å installere på nytt så satte jeg inn Windows CD i pcn mens den sto på. Det gikk ikke. Så prøvde jeg å slå på med cd i. Det gikk heller ikke. BIOS har jeg ikke tenkt på. Det var en god ide. Det skal jeg prøve en kveld jeg har litt tid.

Tusen takk for tips.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:26   #11
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Bare hyggelig. Send en PM hvis du sliter så kan jeg sikkert hjelpe litt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har installert diverse varianter av Windows nå

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:26   #12
Oliven
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 7
Oliven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Har du et oppdatert antivirus på maskinen din? Kjører du jevnlig f.eks Ad-aware på maskinen din?

Er det en bærbar datamaskin du har? Bærbare maskiner fylles lett med støv som gjør at prosessoren ikke får tilstrekkelig kjøling, noe som fører til at hastigheten på prosessoren senkes for at den ikke skal overopphetes + at viftene snurrer fortere rundt enn normalt, noe som lager mer støy.

Oliven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:27   #13
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Opprinnelig lagt inn av Oliven, her.

Har du et oppdatert antivirus på maskinen din? Kjører du jevnlig f.eks Ad-aware på maskinen din?

Er det en bærbar datamaskin du har? Bærbare maskiner fylles lett med støv som gjør at prosessoren ikke får tilstrekkelig kjøling, noe som fører til at hastigheten på prosessoren senkes for at den ikke skal overopphetes + at viftene snurrer fortere rundt enn normalt, noe som lager mer støy.

Jeg har en stasjonær pc. Vifta går veldig til tider. Høres ut som hele pcn er i ferd med å ta av..........Slik har den vært hele tiden. Pcn er 2,5 år gammel.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:28   #14
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Bare hyggelig. Send en PM hvis du sliter så kan jeg sikkert hjelpe litt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har installert diverse varianter av Windows nå

Så snill du er. Tusen takk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:49   #15
Oliven
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 7
Oliven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har en stasjonær pc. Vifta går veldig til tider. Høres ut som hele pcn er i ferd med å ta av..........Slik har den vært hele tiden. Pcn er 2,5 år gammel.

Hvis den har vært slik hele tiden vil neppe en reinstallasjon av XP hjelpe på støyen. Det eneste som hjelper på det er å finne ut hva som støyer og bytte den eller de delene med noe som er mer stillegående. Sansynligvis er det strømforsyningen eller prosessorviften som lager støyen.

Oliven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 20:56   #16
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Opprinnelig lagt inn av Oliven, her.

Hvis den har vært slik hele tiden vil neppe en reinstallasjon av XP hjelpe på støyen. Det eneste som hjelper på det er å finne ut hva som støyer og bytte den eller de delene med noe som er mer stillegående. Sansynligvis er det strømforsyningen eller prosessorviften som lager støyen.

Det viktigste er å få opp farten på maskinen og ikke minst få lyden tilbake. Det står at jeg ikke har noe lydkort. Det er helt feil. Jeg har lydkort. Det ble bare borte sånn helt plutselig....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 21:18   #17
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Da må du nok reinnstallere driveren til lydkortet.

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 21:37   #18
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Hvis problemet ditt først og fremst er treg PC, ville jeg vurdere å sette inn ekstra minne. Det koster fra et par hundrelapper og oppover.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 21:56   #19
Oliven
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 7
Oliven har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Den forrige maskinen jeg reparerte slet med det samme problemet, at lydkortet bare forsvant. Lydkortet var fortsatt tilgjengelig i bios, men i XP nektet det å virke. Å reinstallere windows hjalp heller ikke. Til slutt måtte jeg installere et nytt lydkort i maskinen for å få lyd på den igjen.

Oliven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 22:00   #20
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gjennoppretting og sletting av filer ...

Jeg pleier å ringe min datakyndige bror. Så plasserer jeg min kjære sønn ved siden av, så han kan snappe opp litt kunnskap. På den måten har jeg to personer i nærheten som kan hjelpe meg. Mannen min har hverken tid eller interesse nok til å sette seg inn i det og jeg gidder ikke foreløpig.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no