Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tips til oss som gruer oss til jul

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-23, 12:31   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Utrop

Tips til oss som gruer oss til jul

Flere som gruer seg til jul?

Tror dette har blitt den verste tida, alt dreier seg om jul, kos..


Leser en bok om å komme ut av depresjon, og der blir det anbefalt adferdsaktivering, altså gjøre konkrete ting.

Nå skal jeg ihvertfall ut og få med meg litt sol før den forsvinner for dagen.

Flere som vil dele tips til ikke-julete ting å gjøre så tiden kan gå litt fortere om dagen?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 13:01   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Jeg har hatt noen fæle juler og da har det vært livsnødvendig med turer ute i dagslys. I tillegg til å omdefinere hva som er kos for meg, og velge det. (For eksempel å spise noe annet enn det som er forventet).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 13:18   #3
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Ja, jeg gruer meg til jul, men har ingen tips til hva som kan gjøre dagene lettere og raskere. Hadde det vært mulig å gå i hi noen uker hadde jeg gjort det.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 13:21   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Trening, tur, en god film eller serie, kino, lese, hobbyaktiviteter, puslespill, lage noe ekstra godt å spise, mobilspill, lære noe nytt (språk for eksempel).

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 18-12-23 kl 15:38.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 13:30   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Jeg har ingen gode råd. Men en sympatiklem til dere som gruer dere.

Om noen er i Bergensområdet og ønsker en juleinvitasjon, så gi en lyd.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 14:27   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:05   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Vet at noen har meldt seg som frivillig i jula, på arrangement for fattige og lignende.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:12   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Jeg har lyst å si føkk u til jula i år og har heller ingen tips for å gjøre det veldig mye lettere. For meg handler det bare å komme seg igjennom, starte en ny tradisjon, være sammen med unga mine og satse på at vi alle strå oppreist når jula er over. Det verste er å se all hæppysnæppy-glansbilde glade bilder osv. Jeg må skjerme meg fra det akkurat som jeg skjerma meg fra hæppysnæppy sommerferie bilder og statuser
Det blir bedre, det gjør det, men skkurat nå er det dritt. Det hjelper litt å bare innse og akseptere at det er dritt også, i hvertfall for min del. Og at jeg ikke gidder late som om alt er toppers

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:27   #9
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Hadde jeg hatt mulighet og helse tror jeg at jeg ville reist til varmere strøk.

Lurer på om jeg skal bryte shoppestop-året og bevilge meg den siste boka til Saabye christensen, vrakeren. Det er ventelister på den på biblioteket. Saabye christensen har så god og fin tone i bøkene sine.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:30   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Jeg hørte en podkast hvor Else Kåss snakket med Pia Tjelta, og spurte henne om hun gledet seg til jul. Pia svarte typ «Hæ? Hva slags spørsmål er det? Det er jo noe man spør barn om. Selvfølgelig gleder jeg meg ikke til jul!!!» Jeg lo høyt, og tenkte at jaggu er det slik for mange.

Jeg gjør tidvis som Blondie. Ut i dagslys, unngår alle former for julemat, går i hvite bukser (sommerklær i mitt hode) og unngår sånne typiske juleting. Bortsett fra det som er nye julevaner for meg, som å se drøssevis av Hallmark julefilmer, og høre ny julemusikk, som har blitt gode assosiasjoner.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:52   #11
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Gjør de tingene du pleier å gjøre, og ikke oppsøk julete steder som kjøpesentra og markeder eller steder med forstavelsen «jul». Liker du julemat og har råd til å kjøpe så gjør det. Hvis det derimot bidrar til at du gruer deg enda mer, så kjøp noe annet som du liker ekstra godt. Hjemme hos deg selv er det jo du som bestemmer hvordan ting skal være, så der er det vel enkelt å unngå jula? Se filmer og serier uten juletema, eller les bøker, lytt til podcasts, oppdater deg på saker du vil vite mer om, gå turer, kort sagt lev som vanlig.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:57   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Hjemme hos deg selv er det jo du som bestemmer hvordan ting skal være, så der er det vel enkelt å unngå jula?

Ja hadde det vært så enkelt.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 17:59   #13
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ja hadde det vært så enkelt.

Hvorfor er det ikke så enkelt?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 18:03   #14
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Jeg gruer meg også delvis til jul i år. Av andre årsaker, men det blir noen dager som blir veldig tomme, inkluder første- og andre juledag.

Planen min er å ta med bikkja på lange skiturer. Det SKAL være fantastisk sol og skiføre! Planen er å komme hjem god og sliten, ta en lang dusj og så finne en film på tvn. Mat bør jeg også tenke på, ja, det har jeg ikke gjort enda.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 18:04   #15
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hvorfor er det ikke så enkelt?

Minner om tidligere juler, feks.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 18:11   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Jeg forsto det som at du mente at du ikke bare kunne la være å pynte hjemme.

Minner og traumer fra tidligere er det selvsagt ikke bare å hoppe unna, nei.

Jeg for min del må fylle dagene med nytt innhold, så tidligere erfaringer ikke blir for fremtredende. Å fordype seg i en god bok er en veldig god idé.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:04   #17
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Det hjelper litt å vite at det er flere som sliter. Jeg har det ikke verst, men jeg har en dement forelder og gleder meg ikke akkurat til å feire jul med en dement. Det er strevsomt og vanskelig, og det er ikke enkelt å kombinere med to store og delvis voksne barn. Som innimellom er som barn... Noen ganger tenker jeg at jeg har tre barn, forelderen min er den yngste av dem.

Jeg har planen klar for avslappingsdelen. Jeg skal se på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" og "Den nye dyrlegen", begge rolige NRK-serier i vakre omgivelser. Jeg elsker å se på rolig tv, helst etter å ha gjort noe fysisk tidligere på dagen. Dagslys og fysisk aktivitet er viktig om vinteren.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 22:13   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til oss som gruer oss til jul

Du har fått mange fine praktiske tips. Jeg nøyer meg med å dele noen ord fra @enkel_poesi på Instagram. Disse leser jeg når jeg trenger det, og tenker at det er jo en grunn til at noen skriver noe sånt. Man er aldri alene, uansett hva eller hvordan man føler det. Jula er mye for mange.

jula er ikke bare nisser
gløgg lysende trær
og sånne fine ting
jula er en forsterker
gjør gode ting bedre
vonde ting verre

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no