Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 12:40   #121
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.564
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes ærlig talt ikke det er så skremmende om foreldrene må ha ansvaret for å lære en femåring engelsk.

Hva? Må barnet mitt kunne engelsk som 5-åring? Da trooor jeg kanskje han ligger veldig langt etter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:45   #122
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Psjt, de er jo veldig små! Tar nesten ikke plass.

Dette er et viktig moment. Jeg synes barna bør begynne på skolen når de er 3 slik at de går ut av ungdomskolen før de blir veldig store. Da trenger vi færre og mindre barnehager (1- og 2-åringene kan man vel egentlig bare trille rundt i en vogn), og vi får plass til flere barn i skolen.

Kanskje skolen rett og slett skulle bli høydebasert? Når du passerer 160 cm blir du ansett som ferdigutdannet. Bare de under 160 slipper inn på lærerutdanningene, og vi kan legge inn en ekstra etasje i de skolebygningene vi har.

Dette blir fint!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:46   #123
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Er det ikke skremmende at de som ikke har peiling på sjuendeklassematte eller foreldre som mangler evner og ressurser til å stå for sitt barns opplæring, risikerer å få barn som faller helt utenfor? Jeg trodde at læringen var det pedagogene som skulle stå for, så skal vi foreldre følge opp lekser og drive vedlikehold på hjemmebasis.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:46   #124
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Candy: i vår barnehage var pedagog på disp nettopp lærer, så å nekte henne å undervise førskolegruppa hadde vært mildt sagt idiotisk.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:46   #125
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Ah, fjasing allerede.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:47   #126
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.564
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette er et viktig moment. Jeg synes barna bør begynne på skolen når de er 3 slik at de går ut av ungdomskolen før de blir veldig store. Da trenger vi færre og mindre barnehager (1- og 2-åringene kan man vel egentlig bare trille rundt i en vogn), og vi får plass til flere barn i skolen.

Vi kan jo bare gå tilbake til dette?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Bare de under 160 slipper inn på lærerutdanningene, og vi kan legge inn en ekstra etasje i de skolebygningene vi har.

Dette synes jeg var det beste forslaget. Da slipper vi stort sett unna menn som lærere også. Jeg og kanskje 3-4 andre i klassen min får fortsette, resten kan finne seg noe annet å drive med.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:48   #127
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det ikke skremmende at de som ikke har peiling på sjuendeklassematte eller foreldre som mangler evner og ressurser til å stå for sitt barns opplæring, risikerer å få barn som faller helt utenfor? Jeg trodde at læringen var det pedagogene som skulle stå for, så skal vi foreldre følge opp lekser og drive vedlikehold på hjemmebasis.

Men da snakker du om dårlig skole? Det er p.t. svært lite holdepunkter for at det å flytte opplæringen av femåringene fra barnehage til skole skal gjøre noe med mattenivået i syvende?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:51   #128
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men da snakker du om dårlig skole? Det er p.t. svært lite holdepunkter for at det å flytte opplæringen av femåringene fra barnehage til skole skal gjøre noe med engelsknivået i syvende?

Nei, jeg gjør jo ikke det? Jeg har et barn som går på en god skole med gode lærere, og barnet mitt ligger helt på gjennomsnittet, men det er likevel jeg som får hjem en unge jeg må lære hva brøk og brøkregning er. Det er jeg som lærer henne om desimaltall og kilo og hvordan man gjør overslag. De går gjennom det på skolen, men jeg nekter å tro at samtlige barn "tar alt" på den måten? De har ikke nok tid på skolen til at pedagogene skal rekke å lære de alt de går gjennom. De går gjennom det på skolen, og så må vi jobbe med innlæringen hjemme.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:54   #129
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.845
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja, en 6-åring jeg kjenner kan fortelle hvordan det er som 1.klassing. På ordentlig. De har 2 timer undervisning i garderoben hver uke fordi det ikke finnes klasserom.

nemlig. Lær av oss i helsevesenet. Korridorer er jo bare dødplass - vi kjører på for bedre ressursutnyttelse.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:55   #130
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.564
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, jeg gjør jo ikke det? Jeg har et barn som går på en god skole med gode lærere, og barnet mitt ligger helt på gjennomsnittet, men det er likevel jeg som får hjem en unge jeg må lære hva brøk og brøkregning er. Det er jeg som lærer henne om desimaltall og kilo og hvordan man gjør overslag. De går gjennom det på skolen, men jeg nekter å tro at samtlige barn "tar alt" på den måten? De har ikke nok tid på skolen til at pedagogene skal rekke å lære de alt de går gjennom. De går gjennom det på skolen, og så må vi jobbe med innlæringen hjemme.

Hvordan mener du dette løses ved tidligere skolestart? Ser du for deg at barna skal læres det samme, totalt, som nå, men fordele det over flere år?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:59   #131
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.845
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, jeg gjør jo ikke det? Jeg har et barn som går på en god skole med gode lærere, og barnet mitt ligger helt på gjennomsnittet, men det er likevel jeg som får hjem en unge jeg må lære hva brøk og brøkregning er. Det er jeg som lærer henne om desimaltall og kilo og hvordan man gjør overslag. De går gjennom det på skolen, men jeg nekter å tro at samtlige barn "tar alt" på den måten? De har ikke nok tid på skolen til at pedagogene skal rekke å lære de alt de går gjennom. De går gjennom det på skolen, og så må vi jobbe med innlæringen hjemme.

Jeg følger også opp leksene hjemme, men opplever ikke at jeg må lære opp i grunnleggende begreper - de har hun fått med seg på skolen. Min rolle er mer å være der når hun øver seg/gjør oppgavene hun har fått i lekse for å få begrepene godt inn. Jeg tror ikke jeg har opplevd at jeg har måttet lære henne ferdigheter eller begreper selv om jeg ofte må motivere/true/lokke/lure for å få henne til å gjøre mengdetreningen som skal til for å automatisere kunnskapen og metodene hun har lært.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:59   #132
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Men, har jeg sagt at det løser seg ved tidlig skolestart? Candy skrev at hun ikke synes det var skremmende, og mitt svar er et svar til hennes, om hvorfor jeg synes det er skremmende. Det var ikke misjonæring.

Men ved tidligere oppstart med tall og grammatikk skal man ikke se bort i fra at ungen kan mer når det går i femteklasse enn det ville gjort hvis vi f.eks. fremskjøv oppstartsåret. Det kommer an på opplegget og kvaliteten, som sagt.


Sist redigert av Skremmern : 29-01-14 kl 13:07.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:00   #133
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Noen ganger virker det som du tar ting så personlig, og har en lunte som selvantenner.
Jeg kjenner at hvis jeg skal svare på samme nivå, så må jeg respondere med
"Morra di!"



Jeg skriver at jeg opplever det som om barn i Norge blir holdt tilbake.
Det er noe jeg mener, ikke en gyldig sannhet.
Jeg er ikke fornøyd med mengden læring.
Jeg mener de burde få inn mer bokstav/tall/språk/ allerede fra første barnehageår.
Mine erfaringer tilsier at det er for lite av slikt i barnehager, og at de fleste barn er veldig klare for å lære nye ting hele tiden.


Jeg vet ikke helt hva du mener jeg må ha som belegg for å mene dette.

Ja, det hender du provoserer meg, fordi det virker som du i det siste har begynt å påstå veldig mye, uten å backe det opp med noe som helst. Jeg vil ikke si at det er selvantenning, ei heller at "morra di" er korrekt respons.

Når du skriver at "barn i Norge" holdes tilbake oppfatter jeg det som det da er en påstand som gjelder mer enn halvparten av alle barn i Norge. Ikke bare ditt, eller barna til dine venner. Og da syns jeg man bør ha litt mer enn egen magefølelse til å backe det opp med.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:00   #134
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg følger også opp leksene hjemme, men opplever ikke at jeg må lære opp i grunnleggende begreper - de har hun fått med seg på skolen. Min rolle er mer å være der når hun øver seg/gjør oppgavene hun har fått i lekse for å få begrepene godt inn. Jeg tror ikke jeg har opplevd at jeg har måttet lære henne ferdigheter eller begreper selv om jeg ofte må motivere/true/lokke/lure for å få henne til å gjøre mengdetreningen som skal til for å automatisere kunnskapen og metodene hun har lært.

Nei, unger er forskjellige. Jeg har et jeg knapt trenger å forklare noe som helst til, også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:45   #135
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det hender du provoserer meg, fordi det virker som du i det siste har begynt å påstå veldig mye, uten å backe det opp med noe som helst. Jeg vil ikke si at det er selvantenning, ei heller at "morra di" er korrekt respons.

Når du skriver at "barn i Norge" holdes tilbake oppfatter jeg det som det da er en påstand som gjelder mer enn halvparten av alle barn i Norge. Ikke bare ditt, eller barna til dine venner. Og da syns jeg man bør ha litt mer enn egen magefølelse til å backe det opp med.

Jeg synser og mener og føler uten oppbakking fra forskere hver dag hele tiden.
Mulig det gjør at jeg ikke bør uttale meg i denne typen tråder, det har jeg ikke fundert på, men å kalle meningene mine idiotiske syns jeg er litt unødvendig likevel.

Jeg har ingen forskning å vise til nå heller, siden jeg stort sett er inne fra telefonen, og det er ikke så viktig for meg å backe opp meningene mine her at jeg kommer på å finne forskningsmateriell og statistikker når jeg kommer meg inn foran en pc, men om man ser på skoleresultater, ser man at Norge kommer dårligere ut i flere fag enn gjennomsnittet. Jeg mener vi trenger mer læring, mere krav til ungene og tidligere oppstart med en mengde saker.
Men jeg mener som sagt ikke at 5-åringene bør starte på skolen slik den er i dag.


Og jo, "morra di" er helt på lik linje med den innfallsvinkelen din.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:52   #136
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.845
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg synser og mener og føler uten oppbakking fra forskere hver dag hele tiden.
Mulig det gjør at jeg ikke bør uttale meg i denne typen tråder, det har jeg ikke fundert på, men å kalle meningene mine idiotiske syns jeg er litt unødvendig likevel.

Jeg har ingen forskning å vise til nå heller, siden jeg stort sett er inne fra telefonen, og det er ikke så viktig for meg å backe opp meningene mine her at jeg kommer på å finne forskningsmateriell og statistikker når jeg kommer meg inn foran en pc, men om man ser på skoleresultater, ser man at Norge kommer dårligere ut i flere fag enn gjennomsnittet. Jeg mener vi trenger mer læring, mere krav til ungene og tidligere oppstart med en mengde saker.
Men jeg mener som sagt ikke at 5-åringene bør starte på skolen slik den er i dag.


Og jo, "morra di" er helt på lik linje med den innfallsvinkelen din.

Men hva og hvem mener du når du sier at norske barn holdes tilbake?

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:55   #137
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og da syns jeg man bør ha litt mer enn egen magefølelse til å backe det opp med.

Veldig enig i dette.

Det å utvide grunnskolen med ett år er en lovendring med enorme konsekvenser på mange nivå. Det påvirker livet til barna våre i veldig stor grad. Det fortjener litt mer refleksjon enn at man føler på seg, med utgangspunkt i eget barn, at femåringene holdes tilbake i barnehagen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 13:59   #138
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg føler at mine barn ble strålende fulgt opp på førskolen, også akademisk, og at skolen holder de kraftig tilbake. Ja til barnehage til og med fylte atten år!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:00   #139
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 14:06   #140
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg synes all denne synsingen og følingen er veldig uinteressant i en sånn debatt, for å være ærlig. Hvordan bidrar det i debatten i det hele tatt?

Mitt innlegg var noe ironisk mtp. synseføledebatten i forkant.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no