Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Skolestart for 5-åringer?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-14, 10:13   #101
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Det siste du skriver om opplegg for skolestarterne er jeg helt enig i og det har vi nå fått løftet opp hos oss. Det skal gjøres en del grep der. Så det er jo ikke sånn at ting ikke kan forbedres i barnehagen.

Når det gjelder fordypning i hva hvert barn er interessert i så er jo det et ressursspørsmål og ikke noe som verken lar seg gjøre i bhg eller skole? Eller? Jeg forventer i hvert fall ikke det i skolen, gitt dagens ressurser.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:21   #102
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

barnehagen er kanskje utfyllende nok, men jeg savner fordypning i forskjellige fag og at opplegget med skolestarterene (siste året) intensiveres.

Din barnehage er ikke utfyllende nok. Jeg syns ditt og Kirsebærs svar blir en merkelig sammenblanding av personlige opplevelser og hva man mener er riktig for flesteparten av befolkningen. Kirsebær begynte med å si at "norske barn holdes tilbake, og det er for lite læring når de er små". Siden dette er en generell uttalelse om alle norske barn lurte jeg på om hun hadde belegg for å si dette, eller om det var basert på egen erfaring. Det har hun ikke svart på, så jeg vet fremdeles ikke hva hun mener med påstanden.

Du sa at du var enig, og fulgte opp med en personlig erfaring. Allikevel mener du at du mener det generelt, ergo at det stemmer for flesteparten av norske barn.

Min erfaring er ikke at mitt barn har blitt holdt tilbake i barnehagen, og at det var for lite læring. Det sier selvfølgelig ingenting om hvordan situasjonen er for flesteparten av barn i Norge, bare mitt barn, i min barnehage.

Jeg skulle derimot sett at både barnehage og skole hadde flere pedagoger, høyere voksentetthet, og mer ressurser til å tilrettelegge for hvert enkelt barn. Det er ingen tvil om at mitt barn hadde hadde en bedre skolehverdag med en mer Montessoribasert pedagogikk. Det er heller ingen tvil om at mange barnehager (og skoler) ikke greier å tilpasse seg barn, og det er en diskusjon i fagmiljøer i Norge om frilek vs. styrt lek.

Min oppfatning er allikevel den at det er bedre å utvikle det systemet man allerede har, enn å innføre noe nytt som det ikke finnes noe god forskning på at fungerer, verken på barns velvære der de er eller læring på sikt. Jeg er helt enig med deg i at din barnehage burde bli bedre på det du nevner.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:27   #103
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det siste du skriver om opplegg for skolestarterne er jeg helt enig i og det har vi nå fått løftet opp hos oss. Det skal gjøres en del grep der. Så det er jo ikke sånn at ting ikke kan forbedres i barnehagen.

Når det gjelder fordypning i hva hvert barn er interessert i så er jo det et ressursspørsmål og ikke noe som verken lar seg gjøre i bhg eller skole? Eller? Jeg forventer i hvert fall ikke det i skolen, gitt dagens ressurser.

Ja, og jeg tror spørsmål som tidlig skolestart kanskje rører litt i barnehagene og får dem til å ta grep, rett og slett. Så det er jo positivt.

Ang. det siste du skriver, så hm, jo, men det er kanskje mulig å få til uten ekstra ressurser? Jeg ser at Montessoribarnehagene har et solid opplegg på å sette i gang barna og oppmuntre til selvstendig jobbing. Vi snakker små barn som ikke har noen problemer med å holde loppene i blodet i sjakk mens de lærer. Så det er opplegget, og ikke nødvendigvis ressursene det står og faller på.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:29   #104
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Men Montessoribarnehagene har større voksentetthet, har de ikke?

I vår kommunale bhg gjør de nettopp det du skisserer her, forresten. Det er i hvert fall praksis, meg bekjent. Med "solid opplegg" mener du kanskje at det er nedfelt skriftlig i pedagogikken?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 10:50   #105
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men Montessoribarnehagene har større voksentetthet, har de ikke?

I vår kommunale bhg gjør de nettopp det du skisserer her, forresten. Det er i hvert fall praksis, meg bekjent. Med "solid opplegg" mener du kanskje at det er nedfelt skriftlig i pedagogikken?

Ja, de har kanskje det?

Med solid, mener jeg egentlig gjennomført. Montessoribarnehagene har jo ikke leker, slik de har i vanlige barnehager, så der blir på en måte alt læring, ikke at jeg er imot leking, altså, men f.eks. lesetrening og regning, er vel ikke nedfelt i årsplanen sånn generelt, er det? For der er fokuset stort allerede på dag 2 på skolen. Så overgangen der er vel det barnehagene må jobbe opp i mot. Jeg har forhørt meg i min kommune, og det er hvert fall ikke et sånt opplegg her, noe som kanskje gjør spranget over til skole stort for en del elever.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:17   #106
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Polyanna: Jeg vet ikke helt om du mente det innlegget for eller mot noe, for jeg føler ikke at noen her mener at barn skal hindres i å lære noe. Jeg syns bare at barnehagen er det beste stedet for å lære for 4-5-åringer. Med gode pedagoger, stor voksentetthet og store muligheter til å tilrettelegge etter nivå og interesse.

Jeg tenkte på det da jeg postet, at det hang litt løst, det der. Det var mer et generelt hjertesukk, men også underbygging av mitt standpunkt tidligere: Ja til mer - mye mer, gjerne - læring i barnehagen, nei til tidligere skolestart, ja til mer ressurser, ro og tid til skolestarterne, ja til ressurser og vilje til tilpasset undervisning i skolen.

Jeg lurer på om de som kommer med dette forslaget har vært på en barneskole og observert 6-åringer? De virrer, har hundre ting i hodet, noen må følges på do (min, blant annet, helt til nylig), de mangler masse begreper og dermed ikke skjønner alt som blir sagt, de syns skolen er stor og uoversiktlig og en enorm overgang. Jeg ser hvor mange av de minste og mest umodne 1. klassingene som sliter og kaver, spesielt de tospråklige som av og til ligger det lille hakket bakk begrepsmessig, og som virkelig blir forvirrede og slitne.

Og så skal man gjøre det ett år før?

Mine har lært å lese, skrive, regne addisjon og subtraksjon, veldig mye geografi, veldig mye zoologi, og veldig mange praktiske ferdigheter, i barnehagen. Og har gudsjelov fått fortsette på sitt eget nivå og i sitt eget tempo på skolen. Man trenger ikke tidlig skolestart for å få til læring.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:22   #107
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Men Montessoribarnehagene har større voksentetthet, har de ikke?

Det TROR jeg ikke. Vår var litt dyrere enn makspris, men det var begrunnet i blant annet materiell, tror jeg. Og så var det større pedagogandel, fordi man både hadde det pålagte antallet førskolepedagoger og et visst antall Montessoripedagoger (som regnes som assistenter av kommunen, men lønnes høyere av barnehagen).

Men opplegget er jo veldig annerledes, og det legges stor vekt på orden, ro og konsentrasjon, slik at relativt mindre av personalets tid brukes til det, og mer på pedagogisk arbeid. Barna blir også ganske selvstendige (i barnehagen, i hvert fall. ), og det går derfor mindre tid til å ordne med mat, klær, vask og dogåing, for det gjør barna selv.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:27   #108
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg synes det er verd å lese Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver før man misjonerer for tidlig skolestart. Der står det mye klokt. Det finnes gode og dårlige barnehager akkurat som det finnes gode og dårlige skoler. Å putte 5-åringene inn i skolen, synes jeg er en dårlig idé. Jeg vil heller videreutvikle barnehagene i tråd med det som står i rammeplanen. Om f.eks. antall, rom og form:

Sitat:

Barn er tidlig opptatt av tall og telling, de utforsker rom og form, de argumenterer og er på jakt etter sammenhenger. Gjennom lek, eksperimentering og hverdagsaktiviteter utvikler barna sin matematiske kompetanse. Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god stimulering.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:57   #109
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

"Barnehagen har et ansvar for å oppmuntre barns egen utforskning og legge til rette for tidlig og god stimulering."

Vi synes Reggio Emilia retningen gjør mye av dette, og er en av årsakene til at vi er så fornøyde med barnehagen.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 11:59   #110
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Og så syns jeg det er fint at man faktisk til en viss grad kan velge mellom ulike retninger og fokus i barnehagen: I en friluftsbarnehage lærer man helt andre ting enn i en barnehage med hovedfokus på kunst og musikk. Begge deler er bra og gir barna masse, og det er strålende at den variasjonen finnes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:09   #111
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For en provoserende, idiotisk påstand. Har du noe som helst belegg for dette?

Noen ganger virker det som du tar ting så personlig, og har en lunte som selvantenner.
Jeg kjenner at hvis jeg skal svare på samme nivå, så må jeg respondere med
"Morra di!"



Jeg skriver at jeg opplever det som om barn i Norge blir holdt tilbake.
Det er noe jeg mener, ikke en gyldig sannhet.
Jeg er ikke fornøyd med mengden læring.
Jeg mener de burde få inn mer bokstav/tall/språk/ allerede fra første barnehageår.
Mine erfaringer tilsier at det er for lite av slikt i barnehager, og at de fleste barn er veldig klare for å lære nye ting hele tiden.


Jeg vet ikke helt hva du mener jeg må ha som belegg for å mene dette.

__________________
~Maybe it's time to heal~

Sist redigert av Kirsebær : 29-01-14 kl 12:33.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:14   #112
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg synes skole for femåringer er et sidespor i debatten. Det er ikke vilje, men evne (aka ressurser) som er hovedproblemet i de fleste barnehager. Det finnes alle muligheter for å ha god læring på riktig måte i barnehagen.

Men kanskje det ikke skulle være lov med pedagog på disp for femårsgruppen? Kanskje det skulle vært påkrevd med tilleggskompetanse? Uansett er det en mye bedre idé å ta omtrent halvparten av hva dette forslaget vil koste og pøse det inn i det eksisterende systemet i stedet. Og stole på at de som jobber med dette faktisk er fagpersonell (eller skal være det), ikke tanter.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:16   #113
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Neimen, Candy, det blir jo mye billigere og mer kompetanse for penga om man tar barna fra 5 per voksen i barnehagen (eller hva det er, jeg har glemt det) til 25 per voksen på skolen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:19   #114
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Slik det er nå, er det opp til meg å lære mitt barn matte, engelsk og norsk. Jeg står for opplæringen og synes det er skremmende.

Vi står også mye for opplæringen, og finner det like skremmende. Jeg vurderer til og fra å trappe ned i stilling, for å kunne bruke mer tid på lekser, siden det er så mye, og mye vi burde støttet mer opp om. Hva med de som ikke kan eller har mulighet til å prioritere på samme måte som oss?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:30   #115
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.563
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men kanskje det ikke skulle være lov med pedagog på disp for femårsgruppen?

Da gjør man det i så fall ulovlig med pedagog på disp. for alle barn mellom 3 og 5 år, da dette oftest er samme gruppe i barnehagen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:32   #116
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Særlig siden vi har så mange tomme klasserom stående, mener du? Alt er klart til å putte et årskull til inn i skolen over natten?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:33   #117
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Særlig siden vi har så mange tomme klasserom stående, mener du? Alt er klart til å putte et årskull til inn i skolen over natten?

Korridorundervisning er undervurdert.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:36   #118
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Særlig siden vi har så mange tomme klasserom stående, mener du? Alt er klart til å putte et årskull til inn i skolen over natten?

Psjt, de er jo veldig små! Tar nesten ikke plass. Dessuten så vil jo dette frigjøre en masse brakker fra brakkebarnehagene, som lett som plett kan flyttes til skolegårdene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:38   #119
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Jeg synes ærlig talt ikke det er så skremmende om foreldrene må ha ansvaret for å lære en femåring engelsk. Det er skremmende hvis de ikke har nådd målene sine i 10. klasse.

Jeg må bruke enormt med tid på å lære disse kulturdepriverte barna mine om ordentlig musikk og kunst og teater. For ikke å snakke om ski og skøyter. Er det ikke det som er oppdragelse?

Hvis man ønsker at barnet skal ha utvikling innen språk og matte før skolestart, er ikke det nødvendigvis samfunnets ansvar. Det er ikke en menneskerett å få alt tilpasset sine talenter hele tiden.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 29-01-14 kl 12:50.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 12:39   #120
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.563
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolestart for 5-åringer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Korridorundervisning er undervurdert.

Ja, en 6-åring jeg kjenner kan fortelle hvordan det er som 1.klassing. På ordentlig. De har 2 timer undervisning i garderoben hver uke fordi det ikke finnes klasserom.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no